Styrrulle Ford mondeo -mk3

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Elmquist
Nybörjare
Namn: Ludvig Elmquist
Kör: Mondeo -06 2.0 146 hk

Styrrulle Ford mondeo -mk3

Inlägg av Elmquist »

Hej

Vill börja med att säga att jag är rätt kass på bilar (dock har mondeon tvingat mig att lära en del..).
Problem: körde på en lite ojämn skogsväg i helgen, skulle plocka svamp. När jag skulle iväg så funkade inte servon och sedemera la all elektronik ner och efter någon mil stannade bilen. Kollade under huven och ser direkt att drivremmen "hoppat" av.

Googlar och youtubar lite och ser börjar demontera det som sig bör för att byta remmen och när jag fått av skyddsplasten så ser jag ett hjul som som lossnat. Efter mer googlande så bör detta vara styrrullen, den har suttit en bit upp i och jag ser vart den ska sitta. Dock ser det ut som att själva skruven är knäckt eller något, för skruven är kortare än på reservdelarna jag ser på nätet. Så nu undrar jag lite hur denna kan ha knäckts samt om någon vet hur den ska fästas? med nån bult eller bara skruvas? Min farhåga är då såklart att det sitter en del av en skruv kvar = skrota bilen? Orkar liksom inte montera ner halva bilen för att komma åt att se, har dock beställt en ny rulle samt rem, kostade 400 med frakt, värt ett försök.

Så min undran för att koka ner detta - vet någon hur fästet till denna styrrulle ser ut - borde detta går att bara skruva i en ny och på med ny rem?

Otroligt tacksam för svar!!!

Tags:

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Mondeo Mk4 Business Edition

Re: Styrrulle Ford mondeo -mk3

Inlägg av Ford4Life »

Sitter väl med en bult rakt igenom vad jag vet. Tråkigt om den gått av, då måste man borra ur och gänga om förmodliigen.

Kenny
Erfaren
Namn: Kalle Andersson
Kör: Ford Mondeo 2005 2.0L Duratec HE SEFI (145hästar)

Re: Styrrulle Ford mondeo -mk3

Inlägg av Kenny »

Hej!

Här har du en video som visar o beskriver. Hoppas den kan vara till någon hjälp :-)

Skriv svar