Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Mikhogl@yahoo.s
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: tor dec 13, 2018 9:01 pm
Namn: Mikael höglund
Kör: Mondeo
Ort: Umeå

Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av Mikhogl@yahoo.s »

Är det någon som vet om det är svårt att byta partikelfilter och sensorn för avgastryck?
Nått specialverktyg?
Nån som kan länka till bra guide vore ju drömmen?
Kan det bli några problem när Ford sedan kopplar upp sej och nollar motorlampan?

Här är lite bakgrund, har lite trubbel, motorlampan började lysa när så jag var på en längre tur så jag körde ca 60mil (dumt jagvet) innan jag åkte in å fick veta att felkoden sa att det inte gick starta regenereringen av partkelfiltret, vidare hittade man att ledningarna mellan givaren och filtret var dåliga så dessa byttes, men tyvärr återkom felet så då åkte jag in igen och man tvångsstartade regenereringen med datorn. så gick bilen nåra mil sen så började lampjäveln att lysa igen. Så det som återstår nu är å byta givaren och partikelfiltret jag hittade turligt nog båda delarna på skruvat.se. Vilket blir väldigt mycket billigare än att köpa delarna på Ford.

https://www.skruvat.se/Sensor-avgastryck-P884729.aspx
https://www.skruvat.se/Dieselpartikelfilter-P96554.aspx

Mondeo 2.0 TDCi, 140 Hk, Modellår: 2009,Motorkod: QXBA, 14400mil på mätaren

Tack på förhand!

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Re: Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av getsome »

Bara att skruva , kan vara rostigt och djävligt med skruvar och muttrar samt trångt att byta givaren men inget annat att tänka på rent mek mässigt.
När du fick den läst och tvångsregenererad vad exakt gjordes ? nollade dom värdena för partikelfilter (om inte så varför inte) ? mättes signal från givaren (vilka värden ligger den på i tomgång respektive under färd) ? vilka felkoder har du nu ? satte dom rätt slang på rätt rör , växlar man dom blir det fel värden , tänkter mest så du inte byter saker som inte behöver bytas....

Mikhogl@yahoo.s
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: tor dec 13, 2018 9:01 pm
Namn: Mikael höglund
Kör: Mondeo
Ort: Umeå

Re: Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av Mikhogl@yahoo.s »

Vet inte exakt vad dom gjorde eller vilken felkod jag har nu tyvärr, sist så sa dom att det va samma felkod som hade med regenereringen att göra och att det va svårt att veta om det var sensorn eller filtret som var boven. Jag antar att slangarna är på rätt plats och att man nollde vid tvångsregenereringen då det är en auktoriserad Fordverkstad, men det vet jag ju inte säkert. Prylarna är ju inte superdyra å filtret kan ju ändå vara bra å byta vid 14400mil, det dryga är ju att det kostar satfläsk varje gång man måste in på Ford. :-)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6469
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Re: Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av granadadr »

provat att regenerera via forscan? eller var de verkstaden som sa att det ej går att regenerera ? vart med om att vi fixat saker i forscan förr som verkstaden ej fixar ;)

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Re: Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av getsome »

Köp en ELM327 med USB kabel och ladda ner Forscan och ta ut felkoder (du behöver en laptop) , kostar dig max 400 kr och slantarna det sparar dig kan du gå ut på krogen för istället

Mikhogl@yahoo.s
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: tor dec 13, 2018 9:01 pm
Namn: Mikael höglund
Kör: Mondeo
Ort: Umeå

Re: Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av Mikhogl@yahoo.s »

verkstaden tvångsregenererade via datorn och det fungerade men sen efter de gjort det och släckt koden så började motorlampan lysa igen efter bara några mil tyvärr.

Mikhogl@yahoo.s
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: tor dec 13, 2018 9:01 pm
Namn: Mikael höglund
Kör: Mondeo
Ort: Umeå

Re: Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av Mikhogl@yahoo.s »

Jo jag har ELM327 och Forscan men jag är lite skraj för att använda det. Sist jag läste ut koder så låste sej bilen helt. Om jag inte minns fel så stod den bara och blinkade och det stod "locked" eller nått liknande på skärmen i bilen :-) Har inte vågat plugga in kabeln sedan dess, minns inte exakt hur jag kom ur lockmodet, ev så lyfte jag pluspolen. Läskigt :-)

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Re: Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av getsome »

Kan vara nåt fel på din ELM , sånt ska inte hända vid en läsning...

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6469
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Re: Mondeo MK4 Partikelfilter och Sensor

Inlägg av granadadr »

Mikhogl@yahoo.s skrev:
ons okt 07, 2020 8:43 pm
Jo jag har ELM327 och Forscan men jag är lite skraj för att använda det. Sist jag läste ut koder så låste sej bilen helt. Om jag inte minns fel så stod den bara och blinkade och det stod "locked" eller nått liknande på skärmen i bilen :-) Har inte vågat plugga in kabeln sedan dess, minns inte exakt hur jag kom ur lockmodet, ev så lyfte jag pluspolen. Läskigt :-)
ska vara riskfritt att läsa och radera felkoder,, men att programmera om en bil kan finnas risker med ;)

Skriv svar