Skvalpande Edge

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Lakers
Nybörjare
Namn: Johan J
Kör: Ford Edge

Lakers

Inlägg av Lakers »

Tomas_vartofta skrev:
tor nov 12, 2020 7:36 pm
Lakers skrev:
tor nov 12, 2020 8:58 am
cox skrev:
ons nov 11, 2020 8:03 pm
Bild Jobbade som mek på Toyota på mitten av 80 talet, precis så sa vi till Camry ägarna när dom klagade på skrammel i kupén köp större stereo och högtalare. Det gick inte att få dessa skit bilar tysta Bild

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Vi har aldrig hört något skvalpande eller kluckande, kanske är skillnad på en Vignale??
Helljuset är katastrof, det får bli en frontbåge och två feta LED-extraljus :av-26:
Dragkroken är dumt placerad, det blir aldrig som på en 240 från 70-talet....
Dörrarna har jag inte tänkt på, däremot så är trösklarna (där du torkar av byxbenen) är fantastiskt ren jämfört med våran första Ford som var en Kuga.
Den adaptiva farthållaren är sådan. Det kan ju omöjligt veta att bilen framför ska svänga. Jag provade det i lastbilen på jobbet första gången, jag är glad att jag hade bältet på mig annars hade det varit bitmärken i ratten :crazy:
Bränsleförbrukningen tycker jag är kanoners långkörning 0,63, småkörning 0,72, med 2 ton husvagn efter 0,97. Det tycker jag är helt ok för en stor fyrhjulsdriven bil, det är ju hur stark som helst *drool*
Jag har kört Citroën i många år och köpte en Kuga, katastrof. Drygt ett år senare så köpte vi en Edge, den är kanonbra. Ibland saknar jag fjädring.... Nu blev det lite lång från ämnet. :znaika:
Här är mina erfarenheter som ganska nybliven Fordägare :prop:
Vi har aldrig hört något skvalpande eller kluckande, kanske är skillnad på en Vignale??
Det är sånt som ger en hopp för då måste det finnas andra versioner av tanken.
Jag hör det även om radion är på och när bilen stannar så hinner jag gå ut och ställa mig i jämte och lyssna i ca 5-10 sek på ett högt klunkande. Det är pinsamt att ställa på en parkering.

Bränsleförbrukningen tycker jag är kanoners långkörning 0,63, småkörning 0,72, med 2 ton husvagn efter 0,97. Det tycker jag är helt ok för en stor fyrhjulsdriven bil, det är ju hur stark som helst *drool*
Klagar inte på förbrukningen i det stora hela, mest att den inte är konsekvent.

Jag har kört Citroën i många år och köpte en Kuga, katastrof. Drygt ett år senare så köpte vi en Edge, den är kanonbra. Ibland saknar jag fjädring.... Nu blev det lite lång från ämnet. :znaika:
Hade Citroen gjort en ny version av C5 kombi så hade inte Edgen blivit långlivad på min uppfart.. :av-26:

Tomas_vartofta
Erfaren
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
Kontakt:

Re: Skvalpande Edge

Inlägg av Tomas_vartofta »

Jag är den första att hålla med.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Re: Skvalpande Edge

Inlägg av mondeo »

Tror detta är en typisk grej man helt sonika får leva med, att det helt enkelt är en egenhet/egenskap hos bilen som är svår att göra något åt i efterhand. Jag har samma fenomen på min arbetsbil, dock ingen Ford utan en VW. Har dock aldrig noterat något skvalpande från min Focus 2016.

Skriv svar