Lastgaller S-MAX 2015-

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
vorchan
Nybörjare
Namn: Ola S
Kör: S-MAX 2.0 TDCI AWD -17

Lastgaller S-MAX 2015-

Inlägg av vorchan »

Hej! Jag är relativt nybliven S-MAX-ägare och saknar någon form av lastskydd bakom andra sätesraden. Vi har ingen hund utan det handlar helt och hållet om att skydda passagerare från flygande föremål.

Vi hade tidigare en V70 II och där tyckte jag det fungerade bra med medföljande lastnät som rullas upp, men Fords variant till S-MAX ser inte särskilt imponerande ut och verkar lämna mycket luft vid sidorna: https://www.ford-tillbehoer.se/last-och ... &year=2015

Då verkar det vara lastgaller som gäller och även här är jag inte så imponerad av Fords variant, denna lämnar också mycket luft runt om och kostar dessutom lite väl mycket: https://www.ford-tillbehoer.se/last-och ... &year=2015

Jag har hittat tre alternativ på tredjepartsgaller som jag tycker ser hyfsade ut, de kostar ungefär lika mycket (ca 2000 kr ink. frakt från Tyskland):
Travall GUARD TDG1490: https://www.travall.de/ford/s-max-2015- ... anguage=en
Kleinmetall Masterline: https://www.kleinmetall.de/masterline-h ... 5-20300028
Schmidt+Goerke: https://www.sug-shop.de/epages/62030353 ... %201135%22

Är det någon som har testat någon av dessa eller har erfarenhet liknande galler från tillverkarna? Eller har något annat galler att rekommendera? Jag har förstått att vissa tredjepartsgaller hamnar för långt bakom sätesraden och stjäl plats i bagaget och det vill man ju helst undvika.

Mvh Ola

ricki
Erfaren
Namn: Rickard Löfqvist
Kör: Galaxy -18 AWD

Re: Lastgaller S-MAX 2015-

Inlägg av ricki »

Hej!
Jag hade på min S-Max 2013 lastgaller från Travall och har nu på min Galaxy 2018 lastgaller från Kleinmetall. Både håller mycket god kvalitet och ger inget skrammel ifrån sig. Tycker dock det från Kleinmetall är smidigare att ta loss och sätta tillbaks vilket vi gör en del när de två bakre säten nyttjas. Lastgaller hålls på plats i fästen för bältet, medan det från Travall hålls på plats i fästöglorna på golvet (under/framför tredje sätesraden). Men båda är som sagt riktigt bra. Båda gallerna hamnar en bit bakom andra sätesraden (15cm kanske). Vilket jag tycker är synd. Men antar det är av säkerhetsskäl, så man ej får gallret i bakhuvudet vid kollision.

vorchan
Nybörjare

Inlägg av vorchan »

ricki skrev:
ons nov 18, 2020 10:08 pm
Hej!
Jag hade på min S-Max 2013 lastgaller från Travall och har nu på min Galaxy 2018 lastgaller från Kleinmetall. Både håller mycket god kvalitet och ger inget skrammel ifrån sig. Tycker dock det från Kleinmetall är smidigare att ta loss och sätta tillbaks vilket vi gör en del när de två bakre säten nyttjas. Lastgaller hålls på plats i fästen för bältet, medan det från Travall hålls på plats i fästöglorna på golvet (under/framför tredje sätesraden). Men båda är som sagt riktigt bra. Båda gallerna hamnar en bit bakom andra sätesraden (15cm kanske). Vilket jag tycker är synd. Men antar det är av säkerhetsskäl, så man ej får gallret i bakhuvudet vid kollision.
Stor tack för svar och bra input! Bra att veta att det är smidigare att ta bort varianterna som fästs vid bältet, det är såklart ett stor plus trots att vi inte använder tredje raden så ofta. Då ska jag nog satsa på Kleinmetall eller Schmidt+Goerke. På bilderna tycker jag faktiskt att Schmidt+Goerke ser lite bättre ut. Det verkar vara lite kraftigare byggt (tjockare "pinnar" i själva nätet t.ex.) och det går att använda "rullgardinen" med gallret monterat. Tyvärr är det ju svårt att bedöma kvaliteten genom bara bilderna.

Är det någon som testat ett galler från Schmidt+Goerke? De har i alla fall en rolig adress till sin webbshop :)

ricki
Erfaren
Namn: Rickard Löfqvist
Kör: Galaxy -18 AWD

Inlägg av ricki »

En till sak att tänka på är att det som många påpekar som en nackdel med att gallret sitter längre bak, gör ju att man kan luta sätena utan att behöva skjuta fram dem. Den från Schmidt+Goerke du länkade till ser ut att sitta dikt an mot andra sätesraden. Då kommer du behöva skjuta fram stolarna för att kunna luta ryggstödet. Jag har långa ben och uppskattar det bra utrymmet som Galaxyn och S-maxen ger mig. Vilket jag nu kan ha kvar även om jag lutar ryggstödet.

vorchan
Nybörjare

Inlägg av vorchan »

ricki skrev:
tor nov 19, 2020 9:54 pm
En till sak att tänka på är att det som många påpekar som en nackdel med att gallret sitter längre bak, gör ju att man kan luta sätena utan att behöva skjuta fram dem. Den från Schmidt+Goerke du länkade till ser ut att sitta dikt an mot andra sätesraden. Då kommer du behöva skjuta fram stolarna för att kunna luta ryggstödet. Jag har långa ben och uppskattar det bra utrymmet som Galaxyn och S-maxen ger mig. Vilket jag nu kan ha kvar även om jag lutar ryggstödet.
Återigen en bra poäng! Jag var ute i bilen och testade lite, det kommer inte gå att ha sätet längst bak och samtidigt luta ner sätena till max. Men det går nog inte oavsett vilket galler jag väljer, kanske sitter C-stolpen längre bak i Galaxy? Det är lite svårt att se på bilderna men det ser ut som de hamnar på ungefär samma ställe (Kleinmetall och Schmidt+Goerke), ändå skriver Kleinmetall att gardinen inte kan användas (i monteringsanvisningen) så det måste ju vara nåt som är i vägen. Det lutar nog ändå åt att jag provar Schmidt+Goerke så tar jag en för laget och återkommer med rapport.

Skriv svar