batteriladdare

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Daniel1212
Erfaren
Namn: Daniel Karlsson
Kör: Ford S-Max

batteriladdare

Inlägg av Daniel1212 »

Hej, jag har en helt ny S-Max Diesel 190hk EcoBlue. Vi kör bara korta sträckor för tillfället och efter ett par veckor med rejäl kyla och användning av den programmerbara värmaren så började elektroniken bli "koko". Jag förstod att det var batteriet så jag tog en långtur och nu är allt bra igen. Min lokala Fordhandlare har gett mig en offert på 3,9 tkr för fast installerad underhållsladdare men jag tänker att det kanske blir lika bra och billigare om jag köper en lös laddare. Har bl.a. tittat på Defa Smartcharger 6A för 699:-. Har ni något tips på bra och prisvärd modell? Hur använder man laddarna? Kopplar man den till +-pol och en jord någonstans i motorrummet? Det är ju rätt trångt i motorrummet. Hur ofta behöver man använda en underhållsladdare?
//Daniel

stelu74
Erfaren
Namn: Stefan L
Kör: Galaxy 2012 2.0LTDCI

Re: batteriladdare

Inlägg av stelu74 »

Har en Galaxy diesel -11. Jag har monterat en C-TEK i motorrummet uppe till höger om du står framför motorrummet och kikar på det. Då sitter den under vindrutan bredvid batteriet. Där är den inkopplad i ett kupéuttag för motorvärmare från Biltema och deras kabel från front till uttag. När vi kommer hem stoppar vi bara i en vanlig motorvärmarsladd fram på bilen och batteriet underhållsladdas. Har fungerat fint i 5-6 år och då använder vi dieselvärmaren mycket och kör relativt korta sträckor..

Skickat från min G8441 via Tapatalk

JohanD75
Veteran
Namn: Johan D
Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19

Inlägg av JohanD75 »

Antar att laddaren Ford vill installera är en underhållsladdare med rätt IP-klassning för montering i motorutrymme.

"Vanliga" underhållsladdare är väl inte kanske tänkta att fastmonteras i motorutrymmet på en bil, då det blir ganska varmt och skitigt.

Men det kanske går bra om man hittar en bra placering osv.

Själv har jag Calix batteriladdare (5A) monterad och sammankopplad med den elektriska motorvärmaren på min S-Max.

https://www.calix.se/produkter/batteriladdare

stelu74
Erfaren

Inlägg av stelu74 »

Själva laddaren är ju vattentät. Det är väl inte optimalt men uttaget har ju alltid stickkontakten från laddaren i och sitter skyddad på ett bra sätt under vindrutan. Men man måste ju göra sin egen avvägning om man ska montera

stelu74
Erfaren

Inlägg av stelu74 »

Kom på att det är kontakten som sitter under vindrutan. Själva laddaren passade bra i den vänstra skålen på plastkåpan över kylaren. Där klarar den sig bra från fukt och värme. Inget stänk upp och huvens gummitätning ser till att skydda mot fukt utifrån.

Laddaren har klassning IP65.

Daniel1212
Erfaren
Namn: Daniel Karlsson
Kör: Ford S-Max

Inlägg av Daniel1212 »

Inser nu att jag uttryckte mig oklart. Jag väljer mellan att låta verkstaden installera en fast laddare eller köpa en lös som jag använder ibland. Jag tänker inte göra någon egen "fast" installation. Det är rätt trångt där batteriet sitter så min fundering är: är det bättre med en fast installation eller räcker det att använda en lös laddare ibland? är det enkelt att använda en lös laddare? har ni förslag på modell? Batteriet är ju fr.a. ansträngt nu på vintern med en del användande av värmare.

stelu74
Erfaren

Inlägg av stelu74 »

Jag skulle rekommendera en fast. Det är väldigt lätt hänt att det inte blir av att ladda om du ska öppna och koppla in eller om du måste ha laddaren utanför bilen där den riskerar att bli stulen beroende på hur man bor/parkerar.

JohanD75
Veteran
Namn: Johan D
Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19

Inlägg av JohanD75 »

Håller med att en fast installerad är att föredra.

Ang laddning så är det ju bra att ladda så ofta som möjligt.

För min del blir det ca 2-3 timmar/vardag, samband med att den elektriska motorvärmaren används varje dag.

Man kan ju annars ladda över en natt, eller ngn/ngr dagar på helgen.

Om du väljer att ha laddaren "lös", är det bra att montera en kabel med kontakt, ex för Cetec på batteriet (se nedan), så laddaren blir enkel att koppla in och man slipper krångla med "klämmor".

https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... /p/36-3764

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Instämmer om att fast laddare är guld värt, i alla fall om du använder elektrisk motorvärmare.

Gör du inte det är det inte samma vinst men då bör du kanske överväga att börja...

Vi har haft fast laddare i Kugan sedan 2012 tror jag och förutom att batteriet håller längre så är det också enormt smidigt om man ändå lyckas tömma batteriet för att man glömmer en lampa på. Har man bara motorvärmarsladden med, och ett eluttag i närheten så laddar man rätt fort på så det går att starta och åka hem.

En fast monterad laddare till ett befintligt motor/kupévärmarsystem är enkel att installera, åtminstone Calix monteras i serie med befintliga komponenter så det är nästan plug'nplay. Köp grejerna själv och gör det är mitt tips i så fall.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

ricki
Erfaren
Namn: Rickard Löfqvist
Kör: Galaxy -18 AWD

Inlägg av ricki »

Jag kör inbyggd Calix kombinerad med motorvärmare i vår Galaxy -18. Kör mycket korta sträckor och det räcker ändå inte. Så behöver ändå ladda med separat c-tec några ggr/år. Tycker det är märkligt att Ford äter så mycket batteri som de gör... Var samma med förra S-maxen. Aldrig behövt hålla på så när med någon tidigare bil..

Jimi
Erfaren
Namn: Jimi Landin
Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10

Inlägg av Jimi »

Hej,

Jag misstänker att Ford har problem med sitt batteriövervakningssystem, det ser nämligen till att batteriet aldrig blir fulladdat. Allt för att hålla nere bränsleförbrukning.
Många Mondeo MK5 ägare har problem med att batterier tar slut efter bara några år.
Nu på vintern bör man nog extraladda batteriet minst en gång per månad.

stelu74
Erfaren

Inlägg av stelu74 »

På vår Galaxy har vi värme i framrutan vilket är mycket smidigt men det drar ström så in i tusan. Lägg till bakrutans värme och någon stolsvärme så är det lätt att förstå att batteriet slits. Dags att byta vårt batteri nu. Har strejkat ett par gånger när parkeringsvärmaren gått vid jobbet. Men det har hållit 5-6 år tack vare underhållsladdning.

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Prova koppla ur bms och se om det blir bättre. Är det likadant som på min (generationen innan) så sitter det en enkel kabel med kontakt stax ovanför batteriet. När den är urkopplad laddar generatorn som en vanlig generator, dvs konstant och 14,x volt.
Har inte haft minsta bekymmer sen jag kopplade ur den för några år sen, och jag kör oftast sträckor på 2-3 km / låter bilen stå länge perioder.

Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk

stelu74
Erfaren

Inlägg av stelu74 »

Intressant! Har sett på Youtube att man kan nollställa BMS också. Det vore kanske också värt att prova.

Har du dieselvärmare på din? De käkar ju batterier.

När frun igår inte gick igång bilen på jobbet åkte jag dit för att hjälpa att starta den med startkablar. Innan så kollade jag batteriet och då låg det på under 12V och vid start sjönk det till 9V så det är nog slut. Däremot kan man ju fundera på det där med BMS. Har läst att den bör nollas vid batteribyte men den kan väl iofs lika gärna kopplas bort om det inte ger felkoder.

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Bms nollar sig själv efter 8 eller 12 timmar, när bilen varit avstängd.
Jag har värmare i min bil ja. Kör vindutevärme, bakruta, stolsvärme osv, inga problem.

Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk

Skriv svar