Köpråd S-Max, första eller andra generationen
-
feltan
- Erfaren
- Namn: Johan Fälth
- Kör: S-Max TDCi
Köpråd S-Max, första eller andra generationen
Hej
Har idag en första generations s-Max som ska bytas ut. Frågan är om jag ska köpa en nya av samma generation eller gå på generation två?
Jag har varit väldigt nöjd med nuvarande, har gått problemfritt i 7 år med endast lite slitdelar bytt. Känns som en välbyggd bil. Är generation 2 lika skottsäker?
Det är skiljer rätt mycket pengar bilarna emellan, så frågan är om det är värt det.
Har idag en första generations s-Max som ska bytas ut. Frågan är om jag ska köpa en nya av samma generation eller gå på generation två?
Jag har varit väldigt nöjd med nuvarande, har gått problemfritt i 7 år med endast lite slitdelar bytt. Känns som en välbyggd bil. Är generation 2 lika skottsäker?
Det är skiljer rätt mycket pengar bilarna emellan, så frågan är om det är värt det.
-
JohanD75
- Veteran
- Namn: Johan D
- Kör: BMW 520d m-sport xdrive -19
Re: Köpråd S-Max, första eller andra generationen
Hej,
Har samma tankar som du, vi har en S-Max -14 som vi är så nöjda med, men börjar bli sugen till att byta till en generation 2.
S-Max gen 2 verkar drabbats av samma problemen som ”nya” Mondeo, dvs strul med batteri om man kör mkt dieselvärmare. Sen är det där med rosten som en del bilar verkar drabbats hårt av.
Det som lockar mig är främst fyrhjulsdrift, ngt jag saknat och viljat ha. iAWD-systemet verkar funka bra.
Som du skriver en dyr bil om man söker en som är runt två år gammal.
Nu när facelift kom iom årsmodell -20 vill man ju gärna ha en sådan
Har samma tankar som du, vi har en S-Max -14 som vi är så nöjda med, men börjar bli sugen till att byta till en generation 2.
S-Max gen 2 verkar drabbats av samma problemen som ”nya” Mondeo, dvs strul med batteri om man kör mkt dieselvärmare. Sen är det där med rosten som en del bilar verkar drabbats hårt av.
Det som lockar mig är främst fyrhjulsdrift, ngt jag saknat och viljat ha. iAWD-systemet verkar funka bra.
Som du skriver en dyr bil om man söker en som är runt två år gammal.
Nu när facelift kom iom årsmodell -20 vill man ju gärna ha en sådan
-
Daniel1212
- Erfaren
- Namn: Daniel Karlsson
- Kör: Ford S-Max
Hej, min familj är stora S-Max-vänner. Vi har haft fyra stycken: 2011, 2014, 2017 och nu 2020. De senaste två har varit nya. Vi kör Max 1500 mil/år och har aldrig haft några problem med bilarna. Ett fåtal problem som uppstod på den första berodde på normalt slitage. Fundera på vilken modell/specifikation du vill ha och köp. Den senaste generationen har fem års nybilsgaranti så jag skulle inte vara så orolig.
-
ricki
- Erfaren
- Namn: Rickard Löfqvist
- Kör: Galaxy -18 AWD
Haft en S-Max -13 och köpte förra året en ny Galaxy -18 AWD 180hk. Mycket nöjda med den. Förutom batteriet som alla snart känner till strular. Har dock förlikat mig med problemet och underhållsladdar någon gång/månad samt köpt en Jumpstarter jag alltid har mig mig. Blev tyvärr stillastående vid tre tillfällen förra sommaren varav ett under husvagnssemestern. Märkligt att bilen ska dra så mycket ström tycker jag. Men verkar bara vara så... Ford återkallade alla Galaxy, s-Max, Mondeo och Kuga med detta problem och monterade ett övervakningssystem som sak stänga ner systemen successivt så man iaf har kräm kvar till att starta bilen. De har alltså inte åtgärdat problemet, utan bara minskat risken för konsekvensen AV problemet... Sedan vi fick nytt batteri på garantin samt detta system insatt så har vår funkat bra. Men underhållsladdar som sagt ofta nu också. Underbar bil med alla moderna bekvämligheter man i dag vill ha. Farthållare med avståndsradar, automatiska ledstrålkastare med dynamisk avbländning m.m.
-
Ingooo
- Nybörjare
- Namn: Lars L
- Kör: Ford S-Max -14 2.0 Tdci 163/aut
Har också funderat i samma banor senast jag bytte. Hade en 2007 2.5t som var en underbar bil till 2018. Men jag valde första generationen som (sista årsm 2015) igen efter en del beslutsångest. Tycker kvalitetsmässigt gamla känns solidare men förstås inte lika modern. Men tycker komfort och utrymmen är lika bra i gamla och mer för pengarna enligt mig.