Uppblåsbara bilbälte?
-
Johaneklund
- Nybörjare
- Namn: Johan Eklund
- Kör: Mondeo 2016
Focus ST 2008 - Ort: Huskvarna
Uppblåsbara bilbälte?
Tjenare!
Vi har en Ford Mondeo där säkerhetsbältena bak har airbags inbyggda. I instruktionsboken står de att de "Olämpligt för barn i denna viktklass" viktklassen är, viktklass 1 9-18kg. Tolkar detta som att de är farligt (vid krock) att placera en bakåtvänd bilbarnstol där man spänner med bältet? Tänker jag rätt?
Hur gör man för att få med sig 2 barn i en familjebil där man inte kan ha barn mellan och 12 år i baksätet?
Finns det någon som stött på detta problem och på något sätt löst de?
Går det att byta bältena bak?
Har varit i kontakt med Holmgrens i Jönköping (Ford återförsäljare?) men får inga direkta svar mer än att de inte går att byta då de inte finns andra originalbälten till vår bil.
Även varit i kontakt med Ford Sverige, men inte fått något svar från dom än heller.
Vi kan ju inte vara de första som stött på detta problem?
Tackar på förhand
Vi har en Ford Mondeo där säkerhetsbältena bak har airbags inbyggda. I instruktionsboken står de att de "Olämpligt för barn i denna viktklass" viktklassen är, viktklass 1 9-18kg. Tolkar detta som att de är farligt (vid krock) att placera en bakåtvänd bilbarnstol där man spänner med bältet? Tänker jag rätt?
Hur gör man för att få med sig 2 barn i en familjebil där man inte kan ha barn mellan och 12 år i baksätet?
Finns det någon som stött på detta problem och på något sätt löst de?
Går det att byta bältena bak?
Har varit i kontakt med Holmgrens i Jönköping (Ford återförsäljare?) men får inga direkta svar mer än att de inte går att byta då de inte finns andra originalbälten till vår bil.
Även varit i kontakt med Ford Sverige, men inte fått något svar från dom än heller.
Vi kan ju inte vara de första som stött på detta problem?
Tackar på förhand
-
malajo
- Veteran
- Namn: Magnus Johansson
- Kör: Volvo V70
Re: Uppblåsbara bilbälte?
Airbags inbyggda i bältet? 
Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk
-
Johaneklund
- Nybörjare
- Namn: Johan Eklund
- Kör: Mondeo 2016
Focus ST 2008 - Ort: Huskvarna
Re: Uppblåsbara bilbälte?
Precis. Finns tydligen bara på Mondeo 2016 och Mercedes S klass.
Blåser upp sig i sidled och fördelar tycket över bröstet.
Blåser upp sig i sidled och fördelar tycket över bröstet.