Hög oljenivå Mondeo 2016

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
MikaelS
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 09, 2021 6:54 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Mondeo kombi 2016
Ort: Stockholm

Hög oljenivå Mondeo 2016

Inlägg av MikaelS »

Hej,
Ville bara kolla lite i forumet vad ni säger om detta.
Har alltid servat mina Fordar på en känd märkesverkstad med gott rykte och omdöme.
Brukar kolla oljan innan vi drar på semester och upptäckte att oljenivån låg över max och påpekade detta för verkstaden. Dom sa att dom alltid fyller på exakt efter fords rekommendationer. Dom hade kollat en liknande bil dom hade inne och på den var det samma sak.

Jag påtalade att jag bara ville ha olja till max nivån men det sa dom att dom inte vågade, enligt serviceschema så måste dom tydligen fylla på enligt rekommendationerna.

Försökt blunda för fenomenet och gått på verkstadens förklaring men det har gnagt en del eftersom jag tycker att det är konstigt att man har en sticka som i så fall visar fel.

Man kan ju dock mäta på två olika sätt. Antingen stannar man stickan när plast kanten träffar motorn eller så trycker man ner det helt (vilket är ganska trögt pga packningarna).

Jag har alltid mätt med stickan helt tryckt i botten innan jag drar upp den igen och då hamnar nivån ca 5 till 8 mm över max.

Är det någon som känner till något om detta?

En parentes är ju som andra skriver att det är sjukt svårt att läsa av stickan på mondeon. Ofta är den kladdig hela vägen.

Tomas_vartofta
Veteran
Inlägg: 232
Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Ort: Vartofta
Kontakt:

Re: Hög oljenivå Mondeo 2016

Inlägg av Tomas_vartofta »

Det finns nivåer ifrån tillverkaren hur mycket olja det ska vara i motorn.
Hoppas att du har bilen plant när du kollar oljan, annars kan nivån bli fel.
Lite för mycket olja är inte så farligt, men det finns ju gränser där också.
Vissa motorer kan "få spunk" och lägga en massa konstiga felkoder.
Tror inte att PSA-dieslarna är så känsliga.

MikaelS
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 09, 2021 6:54 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Mondeo kombi 2016
Ort: Stockholm

Re: Hög oljenivå Mondeo 2016

Inlägg av MikaelS »

Tack för svar. Jo då, bilen står plant. Är en bensinare. Inga felkoder vad jag vet och besiktningen eller verkstaden har aldrig sagt något. Borde inte utsläppsvärderna bli sämre med för mycket olja?
Det hela känns som sagt lite märkligt. Har haft ett antal bilar genom åren varav 3st nya Ford sedan 2005 och aldrig stött på något liknande. Men man får väl hoppas att verkstaden vet vad dom gör. :-)

Greeeken
Erfaren
Inlägg: 61
Blev medlem: tis maj 01, 2018 4:32 pm
Namn: Leffe M
Kör: Galaxy
Ort: Solna

Re: Hög oljenivå Mondeo 2016

Inlägg av Greeeken »

Du kanske ska fråga en annan verkstad? Säger dom lika där så ska de nog vara så.

mange39
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: mån maj 18, 2020 3:09 am
Namn: magnus unger
Kör: focus stline 19
kuga st-line 18
Ort: enköping
Medlemsnummer: 549

Re: Hög oljenivå Mondeo 2016

Inlägg av mange39 »

var samma när vi hadde mk5 1.5 ecobost servades på fordverksstad dom fyllde för mkt olja ...

Jimi
Erfaren
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jun 09, 2019 10:52 am
Namn: Jimi Landin
Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10
Ort: DEGERFORS

Re: Hög oljenivå Mondeo 2016

Inlägg av Jimi »

Kan det vara så att oljestickan faktiskt visar fel ?
Ford borde ju veta hur mycket olja som ska fyllas i motorn, den informationen stämmer garanterat.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Inlägg: 507
Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Ort: Kramfors

Re: Hög oljenivå Mondeo 2016

Inlägg av mondeo »

Det blir alltid lite olja kvar i motorn vid ett oljebyte, när då verkstaden fyller enl tillverkarens anvisning blir det så klart för mycket, men det är så marginellt att det knappast har någon betydelse. Råkar ut för exakt samma fenomen själv när jag lämnar in för service, trots att jag anlitat olika verkstäder.

Ford4Life
Veteran
Inlägg: 601
Blev medlem: ons sep 23, 2009 5:24 pm
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD
Ort: Härnösand

Re: Hög oljenivå Mondeo 2016

Inlägg av Ford4Life »

Följer jag rekommendationerna vad gäller olja så blir det för lite, fyller jag på c:a 5 liter så blir det bra. Annars ska det vara typ 4,3L eller 4.6L.
Volym 4,3 liter (Påfyllning vid service)
Volym 4,6 liter (Första fyllning)

Men som sagt, lite för mycket gör ingenting, hellre det än när dom fyller på precis så det är strax över minimum.

Sen har jag märkt att beroende på hur oljestickan är vänd så kan den visa lite annorlunda.

Skriv svar