Obekväm gång vid låga växlar 1.6 econetic -11

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Ngal81
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 06, 2021 8:23 pm
Namn: Kim N
Kör: Ford Mondeo
Ort: Östersund

Obekväm gång vid låga växlar 1.6 econetic -11

Inlägg av Ngal81 »

Hej!
Tänkte bara höra mig för om någon fler känner igen sig i min beskrivning av min bils beteende.
Jag har som jag skrivit i rubriken en ford mondeo 2011 1.6 econetic manuell diesel.
Jag upplever att kraftöverföringen är väldigt svår att få ett bekvämt flyt i på låga växlar.
Särskilt i växlarna 1-3. Sen blir det bättre.
Men efter man släppt upp kopplingen på ettan så gungar den till och lägger sig på tomgången på 1an. Samma sak är det när man växlar till 2an. Känslan av flyt infinner sig aldrig riktigt utan jag upplever att det enda sättet att få det någolunda bekvämt är att slira in i växlarna med extra gaspådrag så jag slipper att hela bilen gungar till och lägger sig på tomgångsvarv.
Jag har haft flera manuella bilar men har aldrig haft detta problem förut. Oerhört svårt att få till en bekväm växling.. Det går inte och är skitstörigt
Kan det ha något att göra med att den höjer tomgången automatiskt (idle increase?) för att kompensera för ett dåligt vridmoment?
Går det att stänga av på verkstad?
Eller att någon grej är väl sliten.
Verkstan funderade på en dålig egr-ventil kanske.
Den har gått 23500 men har nybytt koppling och svänghjul samt kamrem och vattenpump.
Den var så här innan också så bytet innebar ingen skillnad.
Har någon annan en liknande motor som också upplever att de är obekväma i låga växlar.
Det känns som att det borde vara något fel och inte bara vara en "fordgrej".
Har ni erfarenheter av denna motor så hör gärna av er