Mondeo Combi. Hur demontera plasten på bakluckan?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Haddock
Nybörjare
Namn: Håkan N
Kör: Ford Mondeo 2007

Mondeo Combi. Hur demontera plasten på bakluckan?

Inlägg av Haddock »

Lamphållaren på skyltbelysningen bak brast när jag skulle byta lampa.Skör plast. Försökte dra ut kablarna ur hålet så jag kan meka lite bättre men det är snålt med längden. Jag tänker därför ta mig in i bakluckan inifrån och behöver därför ta bort plasten på bakluckans insida. Ganska stor bit.
Hittat en skruv per handtag på insidan. Sen då? Hittar inga mer skruvar. Är det "bara" att försiktigt ploppa lös plasten runt om tills den är lös?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Mondeo Combi. Hur demontera plasten på bakluckan?

Inlägg av granadadr »

finns väl 2 torx på sidan,, sen är det bara å slita från nedersidan, tänk på att ta bort täcklocken å fippla lös clipsen där försiktigt,, har lätt att gå sönder,, ps mutrar till handtagslisten brukar sitta fast på insidan,, sitter även i torx på utsidan vid handtag,,

Haddock
Nybörjare

Inlägg av Haddock »

granadadr skrev:
tor jun 10, 2021 4:17 pm
finns väl 2 torx på sidan,, sen är det bara å slita från nedersidan, tänk på att ta bort täcklocken å fippla lös clipsen där försiktigt,, har lätt att gå sönder,, ps mutrar till handtagslisten brukar sitta fast på insidan,, sitter även i torx på utsidan vid handtag,,
Jag kollade runt plastflaket men de enda skruvar jag hittade var i de handtag som finns på insidan. Två stycken, en på vardera sida. Såg inga täckluckor heller som det kan sitta skruvar innanför. De videos jag sett på youtube är inte som min Ford men jag ser ju att Ford använder clips och sparsamt med skruv. En bred platt, skruvmejsel tycks vara lösningen.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

innanför täcklocken för lysen sitter det bara clips,, jag tänkte nog fel,, ta lös clipset vid handtaget på insidan, å sen tar du å börjar slita från det hållet,, men räkna med clips som går sönder

Haddock
Nybörjare

Inlägg av Haddock »

granadadr skrev:
fre jun 11, 2021 5:45 am
innanför täcklocken för lysen sitter det bara clips,, jag tänkte nog fel,, ta lös clipset vid handtaget på insidan, å sen tar du å börjar slita från det hållet,, men räkna med clips som går sönder
Jag kommer nog att lida lite när plasten sprutar runt mig.
Hela jäkla glaset med dessa stöd för fjädrarna som håller lampan har ju gått av. Besiktning i början på nästa vecka. Nödlösning? Löda på flatstift direkt på spollampan och sen dra tejp runt lampan o glaset. Sen skruvar jag fast plastglaset med lampan. Tejpen är ju transparent så...

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Mondeo Mk4 Business Edition

Inlägg av Ford4Life »

Mmm, dom är inte speciellt hållbara, min gick också sönder, jag kunde bara sätta en tejpbit under hållaren lampan så den inte ramla lös.
Höll i flera år, sen bytte jag till skyltbelysning med inbyggd led i som var ett stycke.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

ja man måste vara MKT försiktig med skyltbel :) tycker inbyggd led lyser lite FÖR mkt,, så kör med vanlig ledlampa istället :)

Haddock
Nybörjare

Inlägg av Haddock »

granadadr skrev:
fre jun 11, 2021 3:38 pm
ja man måste vara MKT försiktig med skyltbel :) tycker inbyggd led lyser lite FÖR mkt,, så kör med vanlig ledlampa istället :)
Jag har bra transparent gjutmassa från 3M jag kan göra en egen ingjutning av LED:ar. Så det ska nog gå bra. Men denna gång får det bli vanliga glödlampor me pålödda flatstift och en tejpbit runt om allt.

Skriv svar