Problem av mer etanol i bensin och diesel?
Problem av mer etanol i bensin och diesel?
Jag undrar vad ni har för tankar om den kommande höjningen av etanol i både bensin och diesel?
Frågor jag funderar över
1) Vilket drivmedel kommer att öka risken för driftstörningar av mer etanol, är det bensin eller diesel?
2) Höjningen av etanol i dieseln kommer ju att vara mycket högre än i bensin, tål dieseln mer etanol, eller är det ett sätt för de styrande att göra sig av med dieselbilaägare?
Frågor jag funderar över
1) Vilket drivmedel kommer att öka risken för driftstörningar av mer etanol, är det bensin eller diesel?
2) Höjningen av etanol i dieseln kommer ju att vara mycket högre än i bensin, tål dieseln mer etanol, eller är det ett sätt för de styrande att göra sig av med dieselbilaägare?
Re: Problem av mer etanol i bensin och diesel?
Ska tillägga följande:
”Den förnybara andelen i bensin ska öka från 4 till 28 procent inom tio år. För diesel ska den förnybara andelen gå från 21 till 66 procent på samma tid. På så sätt ska utsläppen minskas med 14 procent, enligt beräkningarna.” Från Vi Bilägare.
”Den förnybara andelen i bensin ska öka från 4 till 28 procent inom tio år. För diesel ska den förnybara andelen gå från 21 till 66 procent på samma tid. På så sätt ska utsläppen minskas med 14 procent, enligt beräkningarna.” Från Vi Bilägare.
Ber om ursäkt, jag missförstod det innan, jag trodde att förnybar del innebar även etanol i dieseln, men så är det inte. Sorry.
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Runt 30% etanol brukar funka hyfsat men det beror på bilmodell/motor.
Min gamla Ford Focus -99 gillade t.ex inte att man tankade 50% etanol och 50% bensin, den fick lite problem att gå rent då. Men drog man ner lite på etanolen gick det bra.
Min gamla Ford Focus -99 gillade t.ex inte att man tankade 50% etanol och 50% bensin, den fick lite problem att gå rent då. Men drog man ner lite på etanolen gick det bra.
-
volvov70n
- Veteran
- Namn: toni t
- Kör: volvo
ford - Ort: Skövde
- Medlemsnummer: 672
som diesel, bör man oroa sej tanke på algväxt mm, nån tillsats man bör köpa?
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Då kör du för lite 
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk