Helljus/Höger blinkers glapp FORD MONDEO IV 2.0 2008

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Jildis
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 07, 2021 11:56 pm
Namn: Michael J
Kör: FORD MONDEO IV 2.0 2008
Ort: Växjö

Helljus/Höger blinkers glapp FORD MONDEO IV 2.0 2008

Inlägg av Jildis »

Jag har köpt en FORD MONDEO IV 2.0 2008 nu i oktober 2021.
Efter ca 1 veckas normalt användande slutade tillsynes utan anledning helljus samt höger sida blinkers, dvs vänster blinkers sett framifrån, stundtals att fungera. Det hade regnat några dagar men i övrigt inget speciellt som hänt som tex inte kört in bilen i någon biltvätt etc. Glappet kommer och går. Jag har med hjälp av en el - kunnig vän mätt strömmen och inte ännu hittat något som förklarar orsaken. Till saken hör att varningsblinkers hela tiden fungerar felfritt runtom. Så även blinkar det till runtom när jag avlarmar/larmar på. Vi har tagit loss plasten och kontrollerat spaken för lyset om den glappar men då har den fungerat. Vi har provat att dra lätt i de kablar som hör till själva belysningen. Kollat säkringar och reläer om det ser udda ut eller ärgat. Vi har även mätt men inte hittat något fel på själva "skymnings sensorn" bakom grillen samt försökt se om det är någon fukt i den? Till saken hör att lykthuset verkar varit losstaget och numera tätat med silikon. Inget snyggt jobb och jag kan se aningens fukt innanför lykthuset på botten av det. Inga ärgade eller lösa kontakter dock in till själva lykthuset. Är det någon som känner igen detta glapp som kommer och går tillsynes slumpartat?