Byta oljefilter

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
meckarmulle
Nybörjare
Namn: Perry Thomsen
Kör: Ford Mondeo

Byta oljefilter

Inlägg av meckarmulle »

Hej
har precis köpt en FORD MONDEO MK4 KOMBI (BA7) 2.0 TDCI DIESEL 2012 och tänkte byta olja och filter. Har hittat filtret, sitter under insuget, men hur får man loss det? Lyckades pilla dit en 27mm hylsa och ett avkapar spärrskaft men efter att ha lossat det har det klättrat så högt att man inte får bort hylsan, bara att dra åt det igen och ta bort hylsan. Nästa steg är att använda en avkapad ringnyckel, men nu börjar jag fundera på om det överhuvud taget går att ta bort det utan att ta bort insuget? Får en känsla av att när man skruvat loss det går det inte att lyfta ur det.
Någon här som vet hur det skall göras? Verkar ju inte riktigt klokt att man måste skruva bort insuget för att komma åt att byta filter men konstigare saker har hänt

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Re: Byta oljefilter

Inlägg av Järnkaminen »

Lossa en bit med hylsan, ta bort hylsan och skruva det sista för hand.

FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

meckarmulle
Nybörjare

Inlägg av meckarmulle »

Tack, Jo, den filmen har jag kikat på men det ser inte ut så där i min bil. Där sitter hela insuget över filterhuset, det är typ 3-4 cm fritt utrymmen mellan toppen av filterhuset och insuget

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Inga problem, antingen kapar du ringnyckeln och skruvar lös mha den eller så köper du ett specialverktyg för en hundring på ebay vill jag minnas. Mitt sitter likadant och det är lite bökigt att ta loss, men du behöver absolut inte ta loss insuget för det.

https://www.ebay.co.uk/p/12016996768

Sådär ser dom ut, tror det finns billigare att få tag på än den dock.

Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk

meckarmulle
Nybörjare

Inlägg av meckarmulle »

Tack, inhandlade en ringnyckel på Jula, på Biltema var alla 27mm slut... kanske populärt att byta filter på Ford i år :-) Kapade den och det funkade perfekt, tack för tipset. Jag lärde mig en annan sak, när man skruvar upp filterhuset är det bra att låta den dränera ur oljan innan man pillar bort det. Då slipper man kladda ner allt med gammal olja :-)

Skriv svar