Pris Kamremsbyte 2014 Mondeo 1.6 TDCi

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
RubenN
Nybörjare
Namn: Ruben.N

Pris Kamremsbyte 2014 Mondeo 1.6 TDCi

Inlägg av RubenN »

Hej.

Vad är ett rimligt pris ungefär för ett komplett Kamremsbyte på en Mondeo 2014 1.6 diesel 115 hk?
Byte på fordverkstad.

Lite svårt att hitta på nätet eller forumet då folk anger väldigt varierande priset man fått. Allt från 3000kr och uppåt verkar det som.

Tack på förhand.
Ruben

Tomas_vartofta
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Kontakt:

Re: Pris Kamremsbyte 2014 Mondeo 1.6 TDCi

Inlägg av Tomas_vartofta »

Varför åka till fordverkstad? De har ganska hög timtaxa. Det borde finnas någon mindre verkstad, som är duktig, i din närhet.
Köper man kamremskit i Sverige kostar det ca 3000 kr. Tiden för jobbet är satt till 2 timmar.
nu har du lite grund att räkna på :biggrinki

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Tomas_vartofta skrev: ↑
ons apr 20, 2022 4:30 am
Varför åka till fordverkstad? De har ganska hög timtaxa. Det borde finnas någon mindre verkstad, som är duktig, i din närhet.
Köper man kamremskit i Sverige kostar det ca 3000 kr. Tiden för jobbet är satt till 2 timmar.
om det är lika lätt på en 1,6 som en 2,0 så gör man det MKT enkelt själv,, jag köpte kamremskit med vattenpump för 1600kr bytte själv,, tog det lugnt,, så tog ca 3 timmar,, passade dock på att byta spännhjuls spännare å rem för generator mm tror det gick på lika mkt :)

får jag ge kritik till ts profil??

RubenN
Nybörjare
Namn: Ruben.N

Inlägg av RubenN »

Hej och tack för era svar.

Även om jag inte har tummen mitt i näven så är jag inte så sugen på att genomföra ett kamremsbyte själv. Anledningen till att jag frågar om rimligt pris på fordverkstad är att jag har rabatt där, men tycker att det trots det verkar för dyrt. Önskade därför lite vägledning här om någon hade koll.

Kritik mot min profil kan man säkert ge. Vad tänker du på?
Bristen på info kanske? 😊

Tomas_vartofta
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

granadadr skrev: ↑
tor apr 21, 2022 5:45 pm
Tomas_vartofta skrev: ↑
ons apr 20, 2022 4:30 am
om det är lika lätt på en 1,6 som en 2,0 så gör man det MKT enkelt själv,, jag köpte kamremskit med vattenpump för 1600kr bytte själv,, tog det lugnt,, så tog ca 3 timmar,, passade dock på att byta spännhjuls spännare å rem för generator mm tror det gick på lika mkt :)

får jag ge kritik till ts profil??
Det är till och med enklare på 1,6, mindre motor=mer plats :dance2:
Lås vevaxel och kamaxel, sen är det bara att köra igång. Bör inte kunna bli fel :znaika:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

man måste se till så remskiva och spännare blir rätt,, det enda som man måste använda hjärnan mkt :) å vara försiktig :) sen är det bara å köra på som du säger :)

Skriv svar