Powershift dsg 6 växel S-max/mondeo mfl

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Ingooo
Nybörjare
Namn: Lars L
Kör: Ford S-Max -14 2.0 Tdci 163/aut

Powershift dsg 6 växel S-max/mondeo mfl

Inlägg av Ingooo »

Jo jag har en fundering angående powershift / dubbelkopplingsväxellådan den 6-växlade som sitter i S-max mfl.

Jag roar mig med att få min S-max att gå så snålt som möjligt ibland och jag retar mig på att det inte finns någon funktion med typ frihjul när man släpper gasen utan den motorbromas alltid då. Åtminstone min S-max 2014 med powershift ihop med 2-litersdieseln på 163 hkr.

Därför händer det att jag lägger i neutral i långa nedförsbackar för att rulla utan motorbroms för att sen putta i drive igen.

Kan detta vara skadligt för lådan typ att den inte får smörjning eller så? Läste någonstans att man inte ska bogsera fordar med denna låda för att lådan inte får smörjning när motorn inte är igång. Någon insatt som kan ge råd?

Tags:

hjlysekil
Erfaren
Namn: Henrik J
Kör: Ford Smax -11
Ford Kuga -11

Re: Powershift dsg 6 växel S-max/mondeo mfl

Inlägg av hjlysekil »

Inga automat eller halvautomat lådor ska bogseras någon längre sträcka, helst inte alls. Men om du har motorn igång så bör......det inte vara något problem. Jag är däremot lite impad av att du litar på att den hystar i rätt växel när du lägger i drive igen, personligen tycker jag det skulle kännas otäckt även om det ska vara ok.🙂

Har kört en del "eco driving" med tyngre fordon och då fått tips att man inte sparar något direkt på att frirulla utan istället manuellt lägga i så hög växel som möjligt och släppa gasen eftersom bränslesystemet då stryper bränslet helt = 0 i förbrukning.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

joo man ska ej frirulla alls med bilar,, motorbroms är the shit,, för bränsleförbrukningen :)

Ingooo
Nybörjare
Namn: Lars L
Kör: Ford S-Max -14 2.0 Tdci 163/aut

Inlägg av Ingooo »

hjlysekil skrev: ↑
sön jul 03, 2022 4:18 pm
Inga automat eller halvautomat lådor ska bogseras någon längre sträcka, helst inte alls. Men om du har motorn igång så bör......det inte vara något problem. Jag är däremot lite impad av att du litar på att den hystar i rätt växel när du lägger i drive igen, personligen tycker jag det skulle kännas otäckt även om det ska vara ok.🙂

Har kört en del "eco driving" med tyngre fordon och då fått tips att man inte sparar något direkt på att frirulla utan istället manuellt lägga i så hög växel som möjligt och släppa gasen eftersom bränslesystemet då stryper bränslet helt = 0 i förbrukning.
Tack för svar, jag tänker som du skriver att det bör inte vara något problem men vet inte säkert..

Att den vet vilken växel som ska i har väl med hastigheten att göra? Men visst i teorin skulle den ju kunna få för sig lägga i 1an om det är ett givarfel någonstans och de vore ju inte så kul men det skulle ju i teorin kunna sker oavsett om den ligger i neutral eller drive?

Ingen förbrukning med motorbroms är jag med på o de e ju bra alternativ om man behöver sakta ned eller hålla en konstant fart. Men i långa svepande nedförsbackar med bra lutning kan man ibland rulla flera km och då lönar det sig att rulla med motorn på tomgång. 2 ton S-max är mycket lägesenergi att ta till vara på när det lutar lagom 🙂

Har en Seat med aut som går in i läge "frirullning" när jag släpper gasen men så fort jag duttar på broms börjar den motorbromsa.

Men iom att jag osäker på om det är dåligt för lådan pp Fårrrden så tänker jag nog låta bli ändå.

Skriv svar