2,0 Tdci rycker på låga varv

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
sierraboss
Erfaren
Namn: Jonas Ölander
Kör: Bara massa fordar!

2,0 Tdci rycker på låga varv

Inlägg av sierraboss »

Hej!

Ropade in en Mondeo (2015, 22000mil, 180hk 2,0 tdci, manuell) på KVD för ett tag sedan.
Den hade några kända fel så priset blev helt ok :) Men jag har märkt ett lite irriterande problem.

När jag segdrar på låga varv så känns det som den misständer. Det är bara mellan 1200-1500varv och vid full gas, slutar rycka både över och under de varven. Motortemperatur eller växel spelar ingen roll. Tänder inte motorlampa och det finns inga sparade felkoder. Har kollat bränsketrycket med Forscan och det fladdrar lite när det händer tycker jag.

Jag har aldrig haft en ford med denna motorn innan så tänkte att det kanske var mer av en egenskap för denna motorn och kanske inget fel. Men provkörde en bekants Kuga 2016 med 150hk diesel och manuell och den går hur lent som helst :)

Kan det kanske vara EGR-ventilen som smygöppnar?

Med vänliga Hälsningar
Jonas

Tags:

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Re: 2,0 Tdci rycker på låga varv

Inlägg av getsome »

Prova att blanka EGR ventilen så märker du ifall den spökar

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

getsome skrev:
ons nov 09, 2022 9:15 am
Prova att blanka EGR ventilen så märker du ifall den spökar
går ej att bara blanka egr,, så går den in i limpmode å motorlampa tänds ;) för ny för att bara blanka,, upp till 2010 kan det gå beroende på modell,, mina 2 mondeo har blankade egr å dem är just 2010, provade på min 2012,, å motorlampan tändes direkt vid start

sierraboss
Erfaren
Namn: Jonas Ölander
Kör: Bara massa fordar!

Inlägg av sierraboss »

Tänkte att det skukle vara så att det inte får att plugga EGR utan omprogramering. Men kom på andra tankar när jag servade bilen.
Jag tycker att motor/växellådsfästna är aningen för rörliga, framför allt det undre växellådsfästet.
Kan kanske vara det som spökar?
Det skulle också vara en del av förklaringen på ett annat bekymmer med att bilen drar åt höger vid accerlation, som kraftig torquesteer?

Det verkar faktiskt som det har minskat nu när kylan kom, bussningarna blir ju aningen hårdare när det är kallt (inbillar jag mig iaf :prop: )

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

EGR är stäng under 6 grader utetemp på MK4 / 4.5 hur det är på din som jag misstänker är en MK5a vet jag inte men ta logga bilen under körning så ser du ifall EGR commanded / actual eller dylikt går över 0 om inte så är den stängd och det skulle kunna förklara den jämna gången. Alla mk4.5 med 2.0 TDCi or har samma PCM strategi och på min tändes inga motorlampor och ingen limp mode med bara blankad EGR med den senaste mjukvaran som kom 2014 , dina har kanske äldre och i dom går den kanske in i limp mode, ja den satte felkoder på EGR men ingen check engine på de 50 milen jag körde innan jag fick den omkodad till att alltid vara stängd för gott för att just slippa felkoderna på bes.

Skriv svar