Råd om Galaxy 2.0 tdci 120 ecoblue
-
Ingooo
- Nybörjare
- Namn: Lars L
- Kör: Ford S-Max -14 2.0 Tdci 163/aut
Råd om Galaxy 2.0 tdci 120 ecoblue
Någon med erfarenheter kring Ford Galaxy med den klenare 2.0 tdci på 120 hkr? Alltså från årsmodell 2016 och framåt.
Antar det i grunden är samma motor som de starkare 150-180 hkr? Jag är förstås då nyfiken om det är något mer än mjukvara som skiljer?
Undrar också om någon har erfarenhet om att chippa dom och få upp effekten om det varit framgångsrikt.
Spanat in en 2019 års modell med få mil med manuell låda. Men jag vet jag kommer avsky köra den med endast 120 platta hästar som dör bort efter 3000 rpm så det är ett måste hitta bra chip till den. Kör idag en s-max 2014 med 160 hkr och tycker den är ganska platt med nån acceptabelt med kraft.
Antar det i grunden är samma motor som de starkare 150-180 hkr? Jag är förstås då nyfiken om det är något mer än mjukvara som skiljer?
Undrar också om någon har erfarenhet om att chippa dom och få upp effekten om det varit framgångsrikt.
Spanat in en 2019 års modell med få mil med manuell låda. Men jag vet jag kommer avsky köra den med endast 120 platta hästar som dör bort efter 3000 rpm så det är ett måste hitta bra chip till den. Kör idag en s-max 2014 med 160 hkr och tycker den är ganska platt med nån acceptabelt med kraft.
Tags:
-
Tummps
- Veteran
- Namn: Timmy A
- Kör: Mondeo 2.0 tdci
Re: Råd om Galaxy 2.0 tdci 120 ecoblue
https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/For ... X/2.0-TDCi
Enligt bsr går det att kräma ur samma effekt ur alla 2.0tdci motorer, från 120-180hk.
Om alla motorer är mekaniskt identiska tvivlar jag på, men inte helt ologiskt då det blir billigare att tillverka.
Vad växellådorna är specade till och klarar av är något annat.
Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk
Enligt bsr går det att kräma ur samma effekt ur alla 2.0tdci motorer, från 120-180hk.
Om alla motorer är mekaniskt identiska tvivlar jag på, men inte helt ologiskt då det blir billigare att tillverka.
Vad växellådorna är specade till och klarar av är något annat.
Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk
-
Ingooo
- Nybörjare
Tack för svar, blev dock lite osäker just på det bsr-trimmet då det är en 2019 och den inte finns redovisad som tillgängligt trim på den årsmodellen?
-
volvov70n
- Veteran
- Namn: toni t
- Kör: volvo
ford - Ort: Skövde
- Medlemsnummer: 672
skulle hellre vänta tills rätt bil dyker upp... bättre ha mer häst i dom fallen man lastar tungt.
-
Ingooo
- Nybörjare
Trodde det inte själv men jag älskar motorkombinationen. Så jag klippte till på den mest för att den var i en snygg blåmetallic faktiskt. 120 ständigt närvarande hästar måste jag ändå säga. Marschar på helt helt obesvärat i 120. Lastade den full vid provkörning, hela familjen och svärmor/svärfar. Klart ingen raket och inte mycket knuff men den duger gott 
Konstaterar att jag gått från S-Max 2.5t till S-max 160hkr o nu till en Galaxy 120 hk. Har bara kört den 30 mil men vilket härligt lok den är och med grym komfort.
Konstaterar att jag gått från S-Max 2.5t till S-max 160hkr o nu till en Galaxy 120 hk. Har bara kört den 30 mil men vilket härligt lok den är och med grym komfort.