Dags för "stor service" efter 3000 mil?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
JohanJ
Nybörjare
Namn: Johan Jonasson

Dags för "stor service" efter 3000 mil?

Inlägg av JohanJ »

Hej!

Skulle behöva hjälp med service-råd!

Jag köpte en begagnad S-Max (årsmodell 2016) för ett par år sedan och blev nu rekommendera en hutlöst dyr "stor-service" av verkstaden då det var dags enligt serviceschemat menar dom på. 17500 kr skulle det gå på och det som bygger på kostnaden är bland annat byte av transmissionsolja och en massa annat som enligt verkstaden ska bytas var 6000 mil eller vart 3:e år. Dom beräknar behöva 4 timmar på sig och ska byga massa filter och lull. Verkstaden är auktoriserad och jag har bra erfarenhet av dom tidigare, men jag undrar om dom inte tar i lite väl mycket här?

Bilen hade en "stor service" senast 2020 av förre ägaren (jag köpte den begagnad hos bilfirma för strax över 2 år sedan). Själv har jag kört 3000 mil senaste två åren sedan dess, totalt 13300 mil.

Det har alltså förvisso säkert gått 3 år sedan förra "stora servicen", men jag "bara" kört 3000 mil. Är det ok att vänta ett par tusen mil till och gå på mil snarare än tid, eller riskerar jag dyra reparationskostnader om jag snålar?

Tacksam för råd!

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Dags för "stor service" efter 3000 mil?

Inlägg av granadadr »

priset kan jag ej prata om,, men att den kräver stor service betvilar jag inte ett dugg, snåla inte med det då har du havererad powershift

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Byt verkstad, fantasi summa på den offerten, själv betalade jag 10 loppor på stora servicen som även det är i överkant. Byta olja i lådan är inget avancerat som att byta olja i motorn inget värre. Att krydda på med 7 loppor är sanslöst.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

CSEB
Erfaren
Namn: Conny Bredhagen
Kör: Mondeo TDCi 2.0 TDCi MK5

Inlägg av CSEB »

Det finns en sida på nätet som heter Autobutler som ordnar med offerter. När jag sökte så fick jag flera bud på c:a 10000:-.

Ingooo
Nybörjare
Namn: Lars L
Kör: Ford S-Max -14 2.0 Tdci 163/aut

Inlägg av Ingooo »

Märkesverkstäderna verkar ta i så de skäms. Fick ett prisförslag nyligen på närmare 13000 för min Galaxy på 6000 mil. Kollade med en insatt och räknade på att materialet kostar dom ca 4000 tkr och 1.8 timmar beräknad tid enligt serviceschemat.

Ringde upp och ifrågasatte och efter att de la på "lite rabatter" så betalade jag 9500 ca. Det tyckte jag var mer rimligt och ville gärna ha Fords stämpel eftersom jag har 1 år garanti kvar på den.

Fick offert från typ Meca och Mekonomen för ca 1000 kr mindre dock med samma delar men då hade man ju tappat origstämplarna och förmodligen en del good will om det blir något längre fram.

Ifrågasätt alltså offerterna! Tog mig 5 min att få ned den drygt 3000 utan att jag var det minsta otrevlig.

Von Blandfersen
Nybörjare
Namn: Johan F
Kör: Ford S-Max 2018

Inlägg av Von Blandfersen »

Hej,

Genomförde nyligen en "stor service" på min S-max (2018 TDI, Powershift) och betalade 15' vilket var hutlöst mycket, men när jag jämförde priser så var den inte mycket billigare hos andra verkstäder och jag fick ett bra intryck av mekanikern när jag pratade med dem och kostnaden handlar mycket om Powershift-lådan om jag förstår det rätt.

axelvic
Erfaren
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Inlägg av axelvic »

Jag hade en bil med powershift för några år sedan och gjorde ett par oljebyten på lådan. Det var inte särskilt komplicerat, finns gott om beskrivningar på nätet.

Jag tror att många verkstäder får operationen att låta mer omfattande än den är för att kunna salta fakturan.

Skriv svar