Köpråd mk4 2.2tdci mondeo
-
Kadan
- Nybörjare
- Namn: Karl Låhdö
- Kör: Ford s-max 2014
Köpråd mk4 2.2tdci mondeo
Tjena.
Funderar på att införskaffa mej en Mondeo 2.2tdci
Har haft smax innan. Men är det någon man skall hålla extra koll på på dessa?
Har hittat en som jag eventuellt tänkte kolla på.
Är en 2008 2.2tdci Titanium.
Kanske någon som har bra koll på dessa kan ge lite tips
Funderar på att införskaffa mej en Mondeo 2.2tdci
Har haft smax innan. Men är det någon man skall hålla extra koll på på dessa?
Har hittat en som jag eventuellt tänkte kolla på.
Är en 2008 2.2tdci Titanium.
Kanske någon som har bra koll på dessa kan ge lite tips
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Köpråd mk4 2.2tdci mondeo
Kolla så den har dieselvärmare , gärna business utrustning (Sony stereo , Xenon , Convers+ instrument , elstolar osv...) Samt om det klonkar när du kör över smågupp (kör ut den på en ojämn väg) från bakvagnen så pruta 4000 kr direkt på bakre länkarms bussningar (samma sjuka som på volvo)
-
Kadan
- Nybörjare
Denna har inte xenon iaf, den har det andra men inte elstol passagerare. Diselvärmsre, men inte med fjärrkontroll dessvärre.getsome skrev: ↑mån dec 11, 2023 6:41 amKolla så den har dieselvärmare , gärna business utrustning (Sony stereo , Xenon , Convers+ instrument , elstolar osv...) Samt om det klonkar när du kör över smågupp (kör ut den på en ojämn väg) från bakvagnen så pruta 4000 kr direkt på bakre länkarms bussningar (samma sjuka som på volvo)
När det guppar, hur låter det då? Denna lät lite som att avgassystem slog eller hur man ska förklara det. Är det bussningar då. Eller är det bara någon avgasupphängning kanske. Lät mer som det iaf. Lät inte riktigt som att det kom bakifrån utan mer mitt under eller under pedalerna typ. Men klarar bussningarna en besiktning?
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
2,2 är mkt trevliga motorer, jag har 3 st hemma just nu, dem drar ca 1 dl mer per mil än en 2,0, så ha det i beaktning och lite dyrare skatt än en 2,0 annars är dem bättre motorer än en 2,0 speciellt på tidiga då glödstift och dieselfilter sitter MKT mer lättåtkomligt än en 2,0, kolla elfel, och rost som på alla andra bilar mondeo vill rosta i nederkant på bakdörrar pga stensprut, och vid listen på bagageluckan,
alla chassiedelar delar dem med Volvo som bromsar bärarmar och stötdämpare mm,, till och med samma kondensor och vissa eldetaljer, lättare att få tag på delar då
köpt mkt beg/felköp pga att man vet det passar endå 
alla chassiedelar delar dem med Volvo som bromsar bärarmar och stötdämpare mm,, till och med samma kondensor och vissa eldetaljer, lättare att få tag på delar då
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Försök hitta en med xenon och värmare med fjärr eller iaf med tidur (tidur går at koda in efteråt ) , avgasröret iaf på min 2.0 har alla upphängningar rostat bort på så jag fick skaffa avgasklämmor med upphängningar på biltema (samma sjuka på volvo också ) så det kan vara det som låter på den du kört , ta och se om du kan flytta runt på avgasröret i ändröret , lite spel är ok men du ska inte kunna röra det jättemycket. Hur långt har den gått och vad vill dom ha för den ? när är kamremmen + drivrem och vattenpump bytt (10 år eller 20k mil är intervallet)
- granadadr
- Legend
kan hålla med om utr nivån,, men allt är ju en smaksak, jag själv föredrar i stort sett fullutr bilar som har det mesta, jag själv har några s modeller som har lite finare inr sportpaket med kjolar etc från fabrikgetsome skrev: ↑ons dec 13, 2023 7:00 amFörsök hitta en med xenon och värmare med fjärr eller iaf med tidur (tidur går at koda in efteråt ) , avgasröret iaf på min 2.0 har alla upphängningar rostat bort på så jag fick skaffa avgasklämmor med upphängningar på biltema (samma sjuka på volvo också ) så det kan vara det som låter på den du kört , ta och se om du kan flytta runt på avgasröret i ändröret , lite spel är ok men du ska inte kunna röra det jättemycket. Hur långt har den gått och vad vill dom ha för den ? när är kamremmen + drivrem och vattenpump bytt (10 år eller 20k mil är intervallet)
- Bilagor
-
-
-
Kadan
- Nybörjare
getsome skrev: ↑ons dec 13, 2023 7:00 amFörsök hitta en med xenon och värmare med fjärr eller iaf med tidur (tidur går at koda in efteråt ) , avgasröret iaf på min 2.0 har alla upphängningar rostat bort på så jag fick skaffa avgasklämmor med upphängningar på biltema (samma sjuka på volvo också ) så det kan vara det som låter på den du kört , ta och se om du kan flytta runt på avgasröret i ändröret , lite spel är ok men du ska inte kunna röra det jättemycket. Hur långt har den gått och vad vill dom ha för den ? när är kamremmen + drivrem och vattenpump bytt (10 år eller 20k mil är intervallet)
Det är tidur på den iaf. Men går det att lägga till fjärrkontroll i efter eller är det kört? Är inget måste men var smidigt med kontroll på smaxen
Okej ska kolla på det med avgassystemet.
Är dessvärre oklart med kamremmen servicebok är borta
Är endast 1 ägare på denna, rullat 33700.
Vet att det är långt, men inte rädd för långmilare så sätt så länge dem känns bra. Är gammal Volvo ägare så vet att bilar rullar längre än 20000 så länge man tar hand om bilen.
Den ligger ute för 29.900
Vet att bästa vore att få tag i en bil som har gått mindre men ekonomin tillåter inte detta nu, var en anledningarna till att jag gjorde mej av med min smax för behövde en billigare bil.
-
Kadan
- Nybörjare
granadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 6:27 am2,2 är mkt trevliga motorer, jag har 3 st hemma just nu, dem drar ca 1 dl mer per mil än en 2,0, så ha det i beaktning och lite dyrare skatt än en 2,0 annars är dem bättre motorer än en 2,0 speciellt på tidiga då glödstift och dieselfilter sitter MKT mer lättåtkomligt än en 2,0, kolla elfel, och rost som på alla andra bilar mondeo vill rosta i nederkant på bakdörrar pga stensprut, och vid listen på bagageluckan,
alla chassiedelar delar dem med Volvo som bromsar bärarmar och stötdämpare mm,, till och med samma kondensor och vissa eldetaljer, lättare att få tag på delar dåköpt mkt beg/felköp pga att man vet det passar endå
![]()
Verkar vara riktigt trevliga faktiskt. Bara haft 2.0 innan i smaxarna jag har haft. Dem var fina dem också. Men lite annan gång i 2.2
Har kollat det mesta tycker jag. Ena backspegel går inte att fälla in. Och bakrute elen verkar inte heller fungera på bilen. Sedan verkade det mesta fungera iaf.
Fast nästan ingen rost på denna heller lite på början i hjulhusen i bak som verksr vara lite standard på dem.
Sedan så klart lite stenskott och liknade.
Kollade på en 2.0 förra veckan och där var rost på bagageluckan och alla 4 hjulhus.
Bra att veta att chassit är detsamma som på v70.
Kan man ju i sånna fall hålla lite koll om det kommer ut saker.
Men 2.2 och 2.0 har dem samma stötdämpare och så? Även om det är s/Titanium den med orginal "kjolpaket från fabrik"
-
Kadan
- Nybörjare
Jo klart man vill ha så mycket utrustning som möjligt. Alltid trevligtgranadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 7:08 amkan hålla med om utr nivån,, men allt är ju en smaksak, jag själv föredrar i stort sett fullutr bilar som har det mesta, jag själv har några s modeller som har lite finare inr sportpaket med kjolar etc från fabrikgetsome skrev: ↑ons dec 13, 2023 7:00 amFörsök hitta en med xenon och värmare med fjärr eller iaf med tidur (tidur går at koda in efteråt ) , avgasröret iaf på min 2.0 har alla upphängningar rostat bort på så jag fick skaffa avgasklämmor med upphängningar på biltema (samma sjuka på volvo också ) så det kan vara det som låter på den du kört , ta och se om du kan flytta runt på avgasröret i ändröret , lite spel är ok men du ska inte kunna röra det jättemycket. Hur långt har den gått och vad vill dom ha för den ? när är kamremmen + drivrem och vattenpump bytt (10 år eller 20k mil är intervallet)
Dina bilar såg ju riktigt fina ut
- granadadr
- Legend
stötdämpare passar,, men är olika hårda,, s är sänkt från fabrik,, om den är äkta,, en äkta s har kjolpaket andra dimljus å grillar,, samt alcantara med röda sömmar, och svart å fake kolfiber inv, s styling har bara kjolar, finns endå olika utr nivåer på s, den snikigaste jag har har egentligen ingenting jämfört med vanlig titanium, den har bara xenon,, inga sensorer eller taklucka, backspegel är enkelt å fixa, bara bytaKadan skrev: ↑ons dec 13, 2023 9:47 amgranadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 6:27 am2,2 är mkt trevliga motorer, jag har 3 st hemma just nu, dem drar ca 1 dl mer per mil än en 2,0, så ha det i beaktning och lite dyrare skatt än en 2,0 annars är dem bättre motorer än en 2,0 speciellt på tidiga då glödstift och dieselfilter sitter MKT mer lättåtkomligt än en 2,0, kolla elfel, och rost som på alla andra bilar mondeo vill rosta i nederkant på bakdörrar pga stensprut, och vid listen på bagageluckan,
alla chassiedelar delar dem med Volvo som bromsar bärarmar och stötdämpare mm,, till och med samma kondensor och vissa eldetaljer, lättare att få tag på delar dåköpt mkt beg/felköp pga att man vet det passar endå
![]()
Verkar vara riktigt trevliga faktiskt. Bara haft 2.0 innan i smaxarna jag har haft. Dem var fina dem också. Men lite annan gång i 2.2
Har kollat det mesta tycker jag. Ena backspegel går inte att fälla in. Och bakrute elen verkar inte heller fungera på bilen. Sedan verkade det mesta fungera iaf.
Fast nästan ingen rost på denna heller lite på början i hjulhusen i bak som verksr vara lite standard på dem.
Kollade på en 2.0 förra veckan och där var rost på bagageluckan och alla 4 hjulhus.
Men 2.2 och 2.0 har dem samma stötdämpare och så? Även om det är s/Titanium den med orginal "kjolpaket från fabrik"
- Bilagor
-
-
-
-
Kadan
- Nybörjare
Okej men då väl denna ingen riktig då.granadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 10:01 amstötdämpare passar,, men är olika hårda,, s är sänkt från fabrik,, om den är äkta,, en äkta s har kjolpaket andra dimljus å grillar,, samt alcantara med röda sömmar, och svart å fake kolfiber inv, s styling har bara kjolar, finns endå olika utr nivåer på s, den snikigaste jag har har egentligen ingenting jämfört med vanlig titanium, den har bara xenon,, inga sensorer eller taklucka, backspegel är enkelt å fixa, bara bytaKadan skrev: ↑ons dec 13, 2023 9:47 amgranadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 6:27 am2,2 är mkt trevliga motorer, jag har 3 st hemma just nu, dem drar ca 1 dl mer per mil än en 2,0, så ha det i beaktning och lite dyrare skatt än en 2,0 annars är dem bättre motorer än en 2,0 speciellt på tidiga då glödstift och dieselfilter sitter MKT mer lättåtkomligt än en 2,0, kolla elfel, och rost som på alla andra bilar mondeo vill rosta i nederkant på bakdörrar pga stensprut, och vid listen på bagageluckan,
![]()
Men 2.2 och 2.0 har dem samma stötdämpare och så? Även om det är s/Titanium den med orginal "kjolpaket från fabrik"men rost är faan ej kul,
Har inga röda sömmar i stolarna, men har kjolpaketet iaf
- granadadr
- Legend
mm då är det BARA s styling,, visst trevligt det med, och har den ej xenon så är det definitivt ingen s,, har aldrig sett en s utan xenon, min äldre vita på bilden är en s kopia, en titanium från början, men med mkt utr, bytte inr till s, å börjat med yttre s styling, så nog duger en sånKadan skrev: ↑ons dec 13, 2023 4:11 pmOkej men då väl denna ingen riktig då.granadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 10:01 amstötdämpare passar,, men är olika hårda,, s är sänkt från fabrik,, om den är äkta,, en äkta s har kjolpaket andra dimljus å grillar,, samt alcantara med röda sömmar, och svart å fake kolfiber inv, s styling har bara kjolar, finns endå olika utr nivåer på s, den snikigaste jag har har egentligen ingenting jämfört med vanlig titanium, den har bara xenon,, inga sensorer eller taklucka, backspegel är enkelt å fixa, bara bytaKadan skrev: ↑ons dec 13, 2023 9:47 am
Men 2.2 och 2.0 har dem samma stötdämpare och så? Även om det är s/Titanium den med orginal "kjolpaket från fabrik"men rost är faan ej kul,
Har inga röda sömmar i stolarna, men har kjolpaketet iaf
-
Kadan
- Nybörjare
Okej, jo klart trevligt det med, men en nästan s är ju definitivt inte en s dågranadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 7:53 pmmm då är det BARA s styling,, visst trevligt det med, och har den ej xenon så är det definitivt ingen s,, har aldrig sett en s utan xenon, min äldre vita på bilden är en s kopia, en titanium från början, men med mkt utr, bytte inr till s, å börjat med yttre s styling, så nog duger en sånKadan skrev: ↑ons dec 13, 2023 4:11 pmOkej men då väl denna ingen riktig då.granadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 10:01 am
stötdämpare passar,, men är olika hårda,, s är sänkt från fabrik,, om den är äkta,, en äkta s har kjolpaket andra dimljus å grillar,, samt alcantara med röda sömmar, och svart å fake kolfiber inv, s styling har bara kjolar, finns endå olika utr nivåer på s, den snikigaste jag har har egentligen ingenting jämfört med vanlig titanium, den har bara xenon,, inga sensorer eller taklucka, backspegel är enkelt å fixa, bara bytamen rost är faan ej kul,
Har inga röda sömmar i stolarna, men har kjolpaketet iafmen i MIN värld vill jag ha xenon,, tycker öppna reflektorer med halogen är sååå kassa,, å är projektorerna dåliga är dem mkt lätta att byta på xenonlysen
Är Volvo mupp från början så man har lite svårt att hänga med i alla stegen ford har
Ja mycket utrustning är alltid trevligt så klart. Vi får se vad den har för utrustning när det blir köp
Jo xenon är ju klart att föredra iaf. Har haft på tidigare bilar. Men blir väl dessvärre plånboken och utbudet som styr vad det blir för något
Vad tror du om led konvertering då?
Vet att det inte är e godkänt, och inte tillåtet på besiktningen och så vidare. Men tänkte vad har du för tankar angående detta?
- granadadr
- Legend
testade på en av mina, nja blev bländande,, ett tips,, konvertera ALDRIG öppna reflektorer,, kommer att blända med både led och xenon,, projektorer går bra, därför jag alltid säger att xenonlysen är bättre,, blir man besviken på orginal,, byta ut dem mot nya,, sen kan man tydligen montera led i std projektorer,, finns färdiga satser för d1s, bilderna visar skillnaden mellan gamla och nya linser, är bara dem som är bytta,, är en norsk vän som bytt, samma märke på projektorer som jag bytt till,, är nöjdKadan skrev: ↑ons dec 13, 2023 8:33 pmOkej, jo klart trevligt det med, men en nästan s är ju definitivt inte en s dågranadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 7:53 pmmm då är det BARA s styling,, visst trevligt det med, och har den ej xenon så är det definitivt ingen s,, har aldrig sett en s utan xenon, min äldre vita på bilden är en s kopia, en titanium från början, men med mkt utr, bytte inr till s, å börjat med yttre s styling, så nog duger en sånmen i MIN värld vill jag ha xenon,, tycker öppna reflektorer med halogen är sååå kassa,, å är projektorerna dåliga är dem mkt lätta att byta på xenonlysen
Är Volvo mupp från början så man har lite svårt att hänga med i alla stegen ford har
Ja mycket utrustning är alltid trevligt så klart. Vi får se vad den har för utrustning när det blir köp
Jo xenon är ju klart att föredra iaf. Har haft på tidigare bilar. Men blir väl dessvärre plånboken och utbudet som styr vad det blir för något
Vet att det inte är e godkänt, och inte tillåtet på besiktningen och så vidare. Men tänkte vad har du för tankar angående detta?
- Bilagor
-
-
-
Kadan
- Nybörjare
granadadr skrev: ↑tor dec 14, 2023 5:21 amtestade på en av mina, nja blev bländande,, ett tips,, konvertera ALDRIG öppna reflektorer,, kommer att blända med både led och xenon,, projektorer går bra, därför jag alltid säger att xenonlysen är bättre,, blir man besviken på orginal,, byta ut dem mot nya,, sen kan man tydligen montera led i std projektorer,, finns färdiga satser för d1s, bilderna visar skillnaden mellan gamla och nya linser, är bara dem som är bytta,, är en norsk vän som bytt, samma märke på projektorer som jag bytt till,, är nöjdKadan skrev: ↑ons dec 13, 2023 8:33 pmOkej, jo klart trevligt det med, men en nästan s är ju definitivt inte en s dågranadadr skrev: ↑ons dec 13, 2023 7:53 pm
mm då är det BARA s styling,, visst trevligt det med, och har den ej xenon så är det definitivt ingen s,, har aldrig sett en s utan xenon, min äldre vita på bilden är en s kopia, en titanium från början, men med mkt utr, bytte inr till s, å börjat med yttre s styling, så nog duger en sånmen i MIN värld vill jag ha xenon,, tycker öppna reflektorer med halogen är sååå kassa,, å är projektorerna dåliga är dem mkt lätta att byta på xenonlysen
Vet att det inte är e godkänt, och inte tillåtet på besiktningen och så vidare. Men tänkte vad har du för tankar angående detta?![]()
Men mondeon har väl projektor på halvljuset, eller har jag sett fel
Helljuset tänker jag att ska man förbättrar det så kan man lika gärna monter en ledbar eller monter extraljusen. Dumt å hålla på i orginal lyktorna kostar ju ingen förmögen hel att monter extraljusen idag heller
Oj, ja det var ju en del skillnad där jue.
Skönt att det går att få till lite bättre ljus i orginal.
Ja pjektornea fungersr ju inte hur länge som helst så förstår om man behöver byta ut dem