Ford Mondeo 2.0 tdci 2011 fel på turbo och powershift

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Martin642
Nybörjare
Namn: Martin Andersson
Kör: Ford Mondeo 2.0 tdci 2011

Ford Mondeo 2.0 tdci 2011 fel på turbo och powershift

Inlägg av Martin642 »

Hej

Har en Mondeo 2011 som gått 22000 mil som jag har lite olika fel på

Det första felet som jag frågat om förut här är felkod 2263 turbon stänger av sig ibland det kommer oftare när det är varmt ute. felkoden försvinner vid omstart och bilen går mellan 500m och 40 mil innan det händer igen. har bytt laddtrycksventil utan framgång

andra felet jag har är växellådan, härom veckan kom växellåda nedsatt funktion upp hade tappat 1an 3an och 5an stannade och startade om och allt fungerade igen dock tycker jag lådan växlar ganska hårt och bilen känns slö under 2000 varv ( det tycker jag att den alltid varit iof) samt att om jag ligger på farthållare mellan 1500 och 2000 varv så går varvet upp och ner. lådan är spolad för ca 2000 mil sedan.

sedan när jag segdrar bilen så har jag något metalliskt rasslande ljud
en diesel borde ju vara ganska stark kan man ju tycka :)

Pratade med Ford i stan och dom sa att lådan är slut och det var byte för 100 000kr som var det som behövs göras utan att äns kollat på bilen.
har inga felkoder på bilen.

så nu vet jag inte vad nästa steg är känns sådär att byta låda på en bil som är värd 50 000 typ

Någon här som är Ford expert som befinner sig i Linköpings trakten som har lust att kika på bilen? :)

/Martin

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Re: Ford Mondeo 2.0 tdci 2011 fel på turbo och powershift

Inlägg av Tummps »

Det där metalliska rasslandet tycker jag finns på min bil också vid segdragning. Har nog funnits hela tiden men inte observerat det förrän något år sen, den har dock inga problem och går bra så det får vara. Blir lite svårt att definiera vad som menas utan video/ljud dock.

Däremot borde bilen inte vara trött (mer än den redan är då) under 2000 varv. Jag är förespråkare av att ta väck egr för att slippa problem med eget men även andra problem med motorn. Prova blockera / programmera bort skiten och se om det blir bättre.

Vad gäller växellådan så är den nog på väg att ge sig, hade jag varit du skulle jag bytt olja och filter och noga kolla efter spån / flisor i den ur tappade oljan.
Om det är ventilpaket som börjar ge sig så finns det ventiler att köpa för några tusen, dock ganska halvpilligt att byta dessa men betydligt billigare än att byta hela lådan.

Skickat från min motorola edge 40 pro via Tapatalk

Skriv svar