Varför lägre max släpvagnsvikt på S-max flexifuel än diesel?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Rostedal
Nybörjare
Namn: Simon R

Varför lägre max släpvagnsvikt på S-max flexifuel än diesel?

Inlägg av Rostedal »

Tja!

Tittar just nu efter en S-max och har dykt på några intressanta flexifuel. Har tidigare kört en Saab 9-5 på nästan uteslutande etanol och det har fungerat klockrent. Men till min förvåning upptäckte jag att när S-max har flexifuelmotorn får den plötsligt bara dra 1100 som max släpvagnsvikt, gentemot 1750 kg för en diesel. Mondeo flexifuel får dra 1500 kg. Någon som vet varför S-max flexifuel har så mycket lägre maxvikt den får dra??
Skulle det på något sätt vara möjligt att regga om till högre vikt på något sätt?

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Varför lägre max släpvagnsvikt på S-max flexifuel än diesel?

Inlägg av granadadr »

har med totalvikt mm att göra, ju tyngre bil ju mindre får du dra med B kort, nu ger jag ett Mondeo exempel,, dock BE behörighet

2,0 tdci manuell,, 1800 kg, aut 2000kg släpvagnsvikt
2,2 tdci 2000 kg manuell, 2200 kg aut
tror min manuella 2,2 får dra 1190 med B minns ej då jag har BE

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nja, det handlar mer om vad Ford valt att typgodkänna för dragvikter och det är i sin tur delvis kopplat till backtagningsförmåga, delvis till vad motor/låda/fjädring faktiskt klarar av men delvis också "positionering" i modellprogrammet tyvärr.

Sedan handlar det ju om att titta på rätt siffror förstås. S-Max Flexifuel (2012) har max släpvagnsvikt 1100 kg (och det är ju alltså en teknisk begränsning som tillverkaren sätter). Ford anser alltså att S-Max med flexifuel inte klarar mer än 1100 kg (eller 3440 kg tågvikt, totalvikt 2340 kg + 1100 kg). Sedan kan man förstås tycka det är orimligt att en Mondeo flexifuel klarar en tågvikt på 3700 kg (totalvikt 2200 kg + 1500 kg dragvikt).

Men, det är som sagt tillverkaren som sätter dessa begränsningar och det finns inget rimligt sätt att öka tillåten släpvagnsvikt heller, utan det gäller att välja "rätt" bil från början. Ytterligare en kommentar kan också vara att min erfarenhet av Mondeo och S-Max/Galaxy flexifuel är att förbrukningen drar iväg ordentligt om man drar släp med dem - det är ju inte en turbomotor som i Saaben vilket gör att den har mycket sämre vridmoment.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Rostedal
Nybörjare
Namn: Simon R

Inlägg av Rostedal »

Tack för bra svar! Jag är väl en av få som tycker att svartmålningen av etanoldrivna bilar är väldigt olycklig med tanke på miljön och och fossila koldioxidutsläpp. Visst fanns det problem med etanolen och tekniken i början, men det är ju många problem som jobbats bort. Sen har jag ingen erfarenhet av Fords flexifuel då jag tidigare kört Sierra bensinare, Focus och Mondeo diesel, men hade hemskt gärna testat på flexifueln, och då S-max.
Jag tänker ju i min okunskap att det, förutom motorerna, är samma bil gällande chassi med bärande delar samt i övrigt samma komponenter på en diesel och en flexifuel, men det kanske det inte är. Även om jag använder släpkärra mycket så drar jag ju inte särskilt tungt så ofta, det är mest om man lånar morsans husvagn som har en totalvikt på 1350 kg som problemet uppstår, och då kan man väl ge sig i den på att farbror blå skulle stanna en. 😅

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

jag tycker dem är mkt trötta,, tyvärr det enda jag kan uttala mig om när det gäller etanol Ford, jag själv drar mkt tungt så jag kör 2,2 diesel, 200 dieselhästar tuffar på fint med 2000 kg bak

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är absolut inget fel på E85, tvärtom, men en sugmotor har lite svårt att nyttja fördelarna. I en turbomotor kan man tillåta mer laddtryck på E85 vilket ger fina värden men sugmotorn kan bara flytta fram tändläget och med ett givet kompressionsförhållande blir det bara vad det blir, så att säga.

En kompis drog husvagn med V70 2.0 Flexifuel (som ju har samma motor som Ford) och trots relativt lätt vagn (runt 1300 kg) gick det tungt. Det trots låg utväxling.

Jämfört med en diesel så är det helt enkelt en mindre bra dragbil.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar