Mondeo som inte vill regenerera
-
André
- Nybörjare
- Namn: André T
- Kör: Mondeo 2011
Mondeo som inte vill regenerera
Min Mondeo 2011 diesel har krånglat en tid nu. Den verkar inte vilja regenerera dieselpartikel filtret.
Jag har haft felkoderna: p2463, p246b och även p244c vid något tillfälle. Jag har haft den inlämnad på verkstad ett antal gånger, ena gången var dom säkra på att det var dpf:en som behövdes bytas och när dom bytte den så kom dom fram till att även differential luft trycksmätaren behövdes bytas, efter det så gick den bra i en veckas tid. När jag var ute och körde en lite längre sträcka så började den att ryka från avgasröret, jag kopplade in obd läsaren och kunde se att vaporizor duty cycle var i gång med några Hz (kommer inte ihåg exakt hur många Hz) och avgas temperaturen gick upp till ca 400grader, efter ca 20 sekunder så slutade vaporizorn att jobba och temperaturen gick ner. Efter några dagar började motor lampan lysa igen. Verkstaden var nu säker på att det var vaporizorn som var problemet så jag beställde hem en ny och bytade den (den gamla verkar inte varit något fel på, det var samma resistans genom glödstiften och den var inte igensatt) efter det så nollställde verkstaden alla värdena och jag kunde köra i en vecka till, sen samma sak den verkar försöka regenerera i ca 20 sekunder. Var ska man gå vidare och felsöka? Verkstaden verkar ha svårt att felsöka det. Kan det var en tempsensor?
Jag har haft felkoderna: p2463, p246b och även p244c vid något tillfälle. Jag har haft den inlämnad på verkstad ett antal gånger, ena gången var dom säkra på att det var dpf:en som behövdes bytas och när dom bytte den så kom dom fram till att även differential luft trycksmätaren behövdes bytas, efter det så gick den bra i en veckas tid. När jag var ute och körde en lite längre sträcka så började den att ryka från avgasröret, jag kopplade in obd läsaren och kunde se att vaporizor duty cycle var i gång med några Hz (kommer inte ihåg exakt hur många Hz) och avgas temperaturen gick upp till ca 400grader, efter ca 20 sekunder så slutade vaporizorn att jobba och temperaturen gick ner. Efter några dagar började motor lampan lysa igen. Verkstaden var nu säker på att det var vaporizorn som var problemet så jag beställde hem en ny och bytade den (den gamla verkar inte varit något fel på, det var samma resistans genom glödstiften och den var inte igensatt) efter det så nollställde verkstaden alla värdena och jag kunde köra i en vecka till, sen samma sak den verkar försöka regenerera i ca 20 sekunder. Var ska man gå vidare och felsöka? Verkstaden verkar ha svårt att felsöka det. Kan det var en tempsensor?
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Mondeo som inte vill regenerera
Byt de brända säkringarna , utan hela säkringar kommer inte glödstiftet att funka och du får detta felet har för mig att det är f2 f6 f9 i mototrummet.
-
getsome
- Legend
Har dom satt tillbaka ditt original dpf eller ett original ? det dom monterat dit kanske inte är ett cDpf och då kommer det troligtvis inte funka...
Kolla vad tempsensor 1 och 2 visar (11 och 12) , 1:an ska visa runt 600 och 2:an 400 vid en regenerering eller tvärt om , det ska skilja 200 grader
Kolla vad tempsensor 1 och 2 visar (11 och 12) , 1:an ska visa runt 600 och 2:an 400 vid en regenerering eller tvärt om , det ska skilja 200 grader
-
André
- Nybörjare
Tror inte det är en orginal dpf som sitter där nu. Dom hade den inne för några dagar sedan, exakt vad dom gjorde vet jag inte men just nu går den bra. Får se när jag kör lite mer, än har jag bara kört ca 30 mil.getsome skrev: ↑ons jan 22, 2025 10:06 amHar dom satt tillbaka ditt original dpf eller ett original ? det dom monterat dit kanske inte är ett cDpf och då kommer det troligtvis inte funka...
-
André
- Nybörjare
Den gick perfekt i ca 60 mil sen kom det upp "motorfel" i displayen, inte motorlampan ännu. Jag kollade upp så det var korrekt dpf hos leverantören och det påstår dom att det är, dom gav tips på att kolla syresensorn. Om det är syresensorn borde det inte ge någon specifik felkod för den då? Det är svårt att kolla värdena på tempsensorerna då dom inte heller kan starta en manuell regenerering.getsome skrev: ↑ons jan 22, 2025 10:06 amHar dom satt tillbaka ditt original dpf eller ett original ? det dom monterat dit kanske inte är ett cDpf och då kommer det troligtvis inte funka...
Jag får lämna in den till verkstaden en gång till så får dom se om dom hittar något denna gången.
-
André
- Nybörjare
Verkstaden visste inte vad dom skulle gå vidare med så dom bad mig återkomma någon annan gång...
Jag kollade felkoderna och den har:
P246B och P244C.
Någon med förslag?
Jag kollade felkoderna och den har:
P246B och P244C.
Någon med förslag?
-
André
- Nybörjare
Jag har tidigare endast haft en vanlig obd läsare till en android app, nu laddade jag ner forscan och beställde hem en adapter så jag kunde köra det från windows.getsome skrev: ↑ons jan 22, 2025 10:06 amHar dom satt tillbaka ditt original dpf eller ett original ? det dom monterat dit kanske inte är ett cDpf och då kommer det troligtvis inte funka...
Jag loggade olika tempsensorer men är lite osäker på vilka som är relevanta för min felsökning.
Det finns 2 för avgastemperatur och 2 för cat och 2 för egr
EGT13 visar konstant 1000
EGRT_B visar konstant -40
Nedan ett utdrag från loggen
EBP 0.0 kPa Exhaust Pressure Sensor 'A' Circuit
EGRVPB1 0.00 % EGR Valve Position Bank 1
DPF_LOAD 33.10 % DPF System Percentage of the Maximum Soot Loading - Inferred Closed Loop
EGT12 235 °C Exhaust Gas Temperature 12
EGT13 1000 °C Exhaust Gas Temperature 13
VAP_FREQ_DSD 0 Hz Vaporizer Commanded Frequency
IAT 5 °C Intake Air Temperature
CATEMP11 260 °C Catalyst Temperature Bank 1, Sensor 1
CATEMP12 234 °C Catalyst Temperature Bank 1, Sensor 2
EGRT_B -40 °C EGR Temperature B
EGR_EGT_TEMP 152 °C EGR/EGT Temperature
EOT 69 °C Engine Oil Temperature
ECT 68 °C Engine coolant temperature
AAT 3 °C Ambient Air Temperature
Vad tror du jag ska gå vidare med? ska jag nollställa dpf learnd value så den kommer igång och försöker regenerera igen så jag kan se hur högt den kommer upp i temperaturerna.
Jag har läst någonstans att det skulle finnas en funktion i forscan för att testa bränslepumpen till vaporizorn.
-
getsome
- Legend
CATTEMP11 och 12 är dom som är relevanta för regenerering på en 2.0 fast på min kommer dom upp som EGT11 och 12 , EGT13 finns inte därför visar den 1000 grader. Håll koll på dessa , när regereringen börjar så ska VAP_FREQ_DES gå från 0 till upp 2-12 Hz (då sprutar den in bränsle) samtidigt så ska CATTEMP 1 och 2 börjar röra sig uppåt tills en av dom når 600+ händer inte detta och den avbryter när den nått runt 400 grader så är det antingen för att den inte får in soppa till vaporizern (pumpen är kass/igensatt ej inkopplad) eller att glödstiftet i vaporizern inte funkar
-
André
- Nybörjare
Tack, då har jag något att gå vidare med. Finns det något sätt att testa pumpen till vaporizorn? Vaporizorn har jag mätt motståndet genom glödstiftet och det är samma som på en ny, och det är inte stopp genom den, dock har jag inte kunnat mäta så det verkligen kommer fram spänning till glödstiftet.getsome skrev: ↑tis feb 04, 2025 7:00 amCATTEMP11 och 12 är dom som är relevanta för regenerering på en 2.0 fast på min kommer dom upp som EGT11 och 12 , EGT13 finns inte därför visar den 1000 grader. Håll koll på dessa , när regereringen börjar så ska VAP_FREQ_DES gå från 0 till upp 2-12 Hz (då sprutar den in bränsle) samtidigt så ska CATTEMP 1 och 2 börjar röra sig uppåt tills en av dom når 600+ händer inte detta och den avbryter när den nått runt 400 grader så är det antingen för att den inte får in soppa till vaporizern (pumpen är kass/igensatt ej inkopplad) eller att glödstiftet i vaporizern inte funkar
-
getsome
- Legend
Hur har du mätt motståndet ? en vanling multimeter duger inte till detta då glödstiftet är väldigt lågohmig och 1 ohm vid 14V spänning är 14 A i extra strömförbrukning , kolla så du får spänning till glödstifet samt att pumpen faktiskt funkar
-
André
- Nybörjare
Nu har jag gjort lite mer tester på bilen.
Jag vet att det är spänning fram till glödstiftet på vaporizorn, jag kopplade in en lampa parallellt med glödstiftet sen startade jag en statisk regen och då började lampan lysa.
Jag mätte motståndet med en riktig multimeter, i den orginala vaporizorn är det ca 1,2 ohm och den nya jag har liggandes är det 0,9 ohm. Jag provade att koppla in den nya hängandes sidan om och den blir varm men det skvätter bara diesel ur den, antar det ska bli mer som en dimma. Vaporizorn blir varm.
Jag plockade av pumpen och testade den sidan om genom att ge den 12v i pulser och det kommer fram diesel men inget direkt tryck.
Jag antar att det är pumpen som är boven, är det någon som vet hur mycket diesel samt tryck det ska bli från den?
När jag satt tillbaka allt igen så provade jag att göra en statisk regen och den fullföljde hela sekvensen men fick meddelandet soot level is still above the maximum limit"
När jag körde hem så låg DPF_LOAD först på 12,43% men gick sen ner till 0%, DPF_SOOT_LD startade på 23,81% och gick upp till 24,29%
Vad är skillnaden på dom två? På morgonen var DPF_LOAD på runt 55% ,DPF_SOOT_LD hade jag inte koll på då.
-
getsome
- Legend
Tror den bara skvätter diesel så din verkar funka.men jag förstår inte varför den tycker den har för mycket sot med dom låga värdena din visar. Över 300 % brukar den gnälla men inte under. Vilket difftryck får du på dpf sensorn om du loggar den parametern när du kör dpf pressure eller liknande heter den parametern
Kolla så du inte har hål/sprickor i slangarna som går från dpf filtret till givaren. Nåt är skumt för dina % verkar rimliga. Skillnaden på dpf % är hur hårt filtret får jobba vs hur fullt det är. DPF load är hur hårt det får jobba och detta kan svänga kraftigt under körning , går detta upp till 70 ish procent så kommer det andra värdet oxå räkna upp till samma % typ direkt och vid 82%-90% startar en regen
Kolla så du inte har hål/sprickor i slangarna som går från dpf filtret till givaren. Nåt är skumt för dina % verkar rimliga. Skillnaden på dpf % är hur hårt filtret får jobba vs hur fullt det är. DPF load är hur hårt det får jobba och detta kan svänga kraftigt under körning , går detta upp till 70 ish procent så kommer det andra värdet oxå räkna upp till samma % typ direkt och vid 82%-90% startar en regen
-
André
- Nybörjare
Jag har loggat DP_DPF som hoppar mellan o till 4,2 kPa under 10 som jag loggade.getsome skrev: ↑lör feb 08, 2025 5:04 pmTror den bara skvätter diesel så din verkar funka.men jag förstår inte varför den tycker den har för mycket sot med dom låga värdena din visar. Över 300 % brukar den gnälla men inte under. Vilket difftryck får du på dpf sensorn om du loggar den parametern när du kör dpf pressure eller liknande heter den parametern
Jag tittade på en äldre loggning när DPF_load var på 42% då var dp_dpf uppe och svängde på 15kPa
Jag kollade slangarna och även skarvarna vid dpf filtret när jag var under bilen och kunde inte se något konstigt.
Borde inte det komma ut som dimma ur vaporizorn?, (med tanke på namnet)
-
getsome
- Legend
Det är inte så att du har ett fel läsvärde på % ? Min har aldrig visar decimaler utan hela % så är din /10 så blir det mer rimligt att den tycker att det är för höga % , prova nolla dpf soot och learned values och se vad och hur den räknar då.. den ska räkna hela % och inte börja på 0.2 % typ. Trycket över filtret är också normalt. Den kan nog inte skapa dimma från spridaren då pumpen jobbar med 2-20 hz och det blir typ bara droppar från den , dieseln sprider ändå ut sig i filtret.