Ny generator och nytt batteri, laddar fortfarande inte
-
Mattias P
- Nybörjare
- Namn: Mattias Pedersen
- Kör: Mondeo
Ny generator och nytt batteri, laddar fortfarande inte
Hej,
Bilen är en Mondeo 2,0 bensin.
Jag fick problem med att batteriet inte laddades via generatorn. Allt möjligt började att blinka som ESP och lampor på instrumentbelysningen. Generatorn lätt dessutom väldigt illa. Inte remmen.
Jag köpte en helt ny generator och den höll inte bilen igång trots att laddningslampan inte lyste. Jag försökte ladda batteriet men konstaterade att det var också kasst. Jag köpte ett nytt silver kalcium, Bosch S5. Men den laddar fortfarande inte trots att laddningslampan inte lyser.
Just nu är det 11,65V över batteriet oavsett om bilen är igång eller inte. Jag har läst om Ford Smart Charging och att om man tar bort den trepoliga kontakten bak på generatorn så ska den bli en vanlig dum generator och ladda 13,8V men det lustiga är att det sjunker till runt 11,11V över batteriet då. Laddningslampan lyser som den ska när kontakten är bortkopplad.
Hade Smart Charging flippat ur skulle generator väl ändå ladda 13,8V när kontakten var bortkopplad samt om generatorn inte laddar borde väl laddningslampan lysa när samma kontakt är ikopplad? Säkringen F30 såg hel ut men jag bytte den ändå dock med samma resultat.
Är det någon som har någon som helst idé varför den inte laddar?
Edit: jag la in vilken bil det handlar om längst upp.
Vänliga hälsningar,
Mattias
Bilen är en Mondeo 2,0 bensin.
Jag fick problem med att batteriet inte laddades via generatorn. Allt möjligt började att blinka som ESP och lampor på instrumentbelysningen. Generatorn lätt dessutom väldigt illa. Inte remmen.
Jag köpte en helt ny generator och den höll inte bilen igång trots att laddningslampan inte lyste. Jag försökte ladda batteriet men konstaterade att det var också kasst. Jag köpte ett nytt silver kalcium, Bosch S5. Men den laddar fortfarande inte trots att laddningslampan inte lyser.
Just nu är det 11,65V över batteriet oavsett om bilen är igång eller inte. Jag har läst om Ford Smart Charging och att om man tar bort den trepoliga kontakten bak på generatorn så ska den bli en vanlig dum generator och ladda 13,8V men det lustiga är att det sjunker till runt 11,11V över batteriet då. Laddningslampan lyser som den ska när kontakten är bortkopplad.
Hade Smart Charging flippat ur skulle generator väl ändå ladda 13,8V när kontakten var bortkopplad samt om generatorn inte laddar borde väl laddningslampan lysa när samma kontakt är ikopplad? Säkringen F30 såg hel ut men jag bytte den ändå dock med samma resultat.
Är det någon som har någon som helst idé varför den inte laddar?
Edit: jag la in vilken bil det handlar om längst upp.
Vänliga hälsningar,
Mattias
Senast redigerad av 1 Mattias P, redigerad totalt 0 gånger.
Tags:
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Ny generator och nytt batteri, laddar fortfarande inte
Vilken årsmodell samt motor ? Verkar som du fått en kass generator eller att jorden är dålig eller avbrott mellan smartcharge och CEM , prova att sätta en startkabel eller liknade på generatorchassiet och en väl rengjord jordpunkt/ - på bilbatteriet , börjar den ge rätt spänning då så är jorden problemet
-
Mattias P
- Nybörjare
Sorry, det borde jag skrivit ut. Det är en Mondeo 2,0 Duratec från 2006 bensin.
Det ska jag prova. Är det bara att sätta kabeln varsomhelst mot chassit på generatorn eller ska det vara en särskild punkt?
Om det är dålig kontakt mellan Smart Charge och ECM, borde inte generatorn ladda 13,8V ändå när man drar ut kontakten?
Det ska jag prova. Är det bara att sätta kabeln varsomhelst mot chassit på generatorn eller ska det vara en särskild punkt?
Om det är dålig kontakt mellan Smart Charge och ECM, borde inte generatorn ladda 13,8V ändå när man drar ut kontakten?
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
Hjälpte svärfar med en smartgenerator som inte laddade mer än 12,15v
Och då var det kabelbrott mellan generatorn och ecm, så den laddade inga 13,7 när den tappade kontakten
Och då var det kabelbrott mellan generatorn och ecm, så den laddade inga 13,7 när den tappade kontakten
-
Mattias P
- Nybörjare
Jag satte en startkabel i chassit på generatorn där jag kopplade andra änden på batteriets minuspol men den laddade fortfarande tyvärr inte.
Avbrott i kabeln till ECM är en intressant möjlighet. Den laddade i alla fall 12,15V? Min visar på 11,6V. Vet du om laddlampan lyste när det var avbrott?
Avbrott i kabeln till ECM är en intressant möjlighet. Den laddade i alla fall 12,15V? Min visar på 11,6V. Vet du om laddlampan lyste när det var avbrott?
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
Nej den lös inte, tog en stund och klura ut feletMattias P skrev: ↑ons mar 19, 2025 11:31 amJag satte en startkabel i chassit på generatorn där jag kopplade andra änden på batteriets minuspol men den laddade fortfarande tyvärr inte.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
mm håller med,, jag har en 2010 som helt plötsligt laddade 12,2 volt sen 13,1 12,4 osv,, jag provade att ta en startkabel mellan motor och chassi,, poff laddade den 14 volt,, så jag rengjorde alla jordpunkter jag hittade,, å sen är problemet bortagetsome skrev: ↑ons mar 19, 2025 6:24 amVilken årsmodell samt motor ? Verkar som du fått en kass generator eller att jorden är dålig eller avbrott mellan smartcharge och CEM , prova att sätta en startkabel eller liknade på generatorchassiet och en väl rengjord jordpunkt/ - på bilbatteriet , börjar den ge rätt spänning då så är jorden problemet
-
Mattias P
- Nybörjare
Det förstår jag verkligen. Min generator verkar ju också ladda till viss del då lampan inte lyser. Vilken kabel är det som går mellan generator och ECM?need 4 speed skrev: ↑ons mar 19, 2025 11:34 amNej den lös inte, tog en stund och klura ut feletMattias P skrev: ↑ons mar 19, 2025 11:31 amJag satte en startkabel i chassit på generatorn där jag kopplade andra änden på batteriets minuspol men den laddade fortfarande tyvärr inte.
Avbrott i kabeln till ECM är en intressant möjlighet. Den laddade i alla fall 12,15V? Min visar på 11,6V. Vet du om laddlampan lyste när det var avbrott?![]()
-
Mattias P
- Nybörjare
Laddningen på min bil hoppar dock inte runt. Och satte en kabel mellan generator som är skruvad i motorn, och minuspolen men det hjälpte inte. :-(granadadr skrev: ↑ons mar 19, 2025 12:46 pmmm håller med,, jag har en 2010 som helt plötsligt laddade 12,2 volt sen 13,1 12,4 osv,, jag provade att ta en startkabel mellan motor och chassi,, poff laddade den 14 volt,, så jag rengjorde alla jordpunkter jag hittade,, å sen är problemet bortagetsome skrev: ↑ons mar 19, 2025 6:24 amVilken årsmodell samt motor ? Verkar som du fått en kass generator eller att jorden är dålig eller avbrott mellan smartcharge och CEM , prova att sätta en startkabel eller liknade på generatorchassiet och en väl rengjord jordpunkt/ - på bilbatteriet , börjar den ge rätt spänning då så är jorden problemet![]()
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
då tror jag också dcm kabeln,, ,, antar du kollade kontakter och kabelskor när generatorn byttes?Mattias P skrev: ↑ons mar 19, 2025 12:57 pmLaddningen på min bil hoppar dock inte runt. Och satte en kabel mellan generator som är skruvad i motorn, och minuspolen men det hjälpte inte. :-(granadadr skrev: ↑ons mar 19, 2025 12:46 pmmm håller med,, jag har en 2010 som helt plötsligt laddade 12,2 volt sen 13,1 12,4 osv,, jag provade att ta en startkabel mellan motor och chassi,, poff laddade den 14 volt,, så jag rengjorde alla jordpunkter jag hittade,, å sen är problemet bortagetsome skrev: ↑ons mar 19, 2025 6:24 amVilken årsmodell samt motor ? Verkar som du fått en kass generator eller att jorden är dålig eller avbrott mellan smartcharge och CEM , prova att sätta en startkabel eller liknade på generatorchassiet och en väl rengjord jordpunkt/ - på bilbatteriet , börjar den ge rätt spänning då så är jorden problemet![]()
-
Mattias P
- Nybörjare
Övriga kablar verkar bra. Funktionaliteten finns genom dem. T.ex. så mäts det samma sjunkande voltantal över generator som över batteriet. Det visar på att det är batteriets spänning som ligger över generatorn då den inte laddar och inte tvärtom som det borde vara.granadadr skrev: ↑ons mar 19, 2025 5:07 pmdå tror jag också dcm kabeln,, ,, antar du kollade kontakter och kabelskor när generatorn byttes?
Kruxet är hur man kollar ECM-kabeln? Kablarna i kontakten sitter men om det är avbrott någonstans blir det svårare. För att kunna mäta motståndet i de kablarna i kontakten måste jag mäta från andra punkten och de går väl in i modulen som sitter under vindrutan på passagerarsidan om jag inte är fel på det?