Luft i bränslesystem
-
Timsof
- Nybörjare
- Namn: Tim Söfgren
- Kör: Ford mondeo
Luft i bränslesystem
Som rubriken lyder så har jag fått nåt problem med bränslesystemet, troligtvis luft i.
Bytade dieselfilter och fyllde på så gott jag kunde med diesel i det nya filtret, tydligen inte tillräckligt.. Fick startproblem.
Lyckades till slut fylla det ordentligt och fick igång motorn. Det kändes som att den funkade normalt men väldigt seg att få igång vid varje starttillfälle.
Provade att lufta vid bränslerören till spridarna vilket resulterade i att jag inte fick igång motorn. Efter många om och men så gick den igång, problemet nu är att när jag ger lite gas under körning så går bilen in i ett effektreducerat läge samt att ”motorfel” dyker upp i displayen.
Har fått felkoderna P0087 och P2290.
Tar tacksamt emot tips på vad jag kan göra. Tydligen så funkar det inte att lufta vid spridarna då det verkar förvärra problemet.
Ska tillägga att det är en Mondeo 2,2 diesel 2009.
Tack på förhand, hoppas på lite hjälp
Bytade dieselfilter och fyllde på så gott jag kunde med diesel i det nya filtret, tydligen inte tillräckligt.. Fick startproblem.
Lyckades till slut fylla det ordentligt och fick igång motorn. Det kändes som att den funkade normalt men väldigt seg att få igång vid varje starttillfälle.
Provade att lufta vid bränslerören till spridarna vilket resulterade i att jag inte fick igång motorn. Efter många om och men så gick den igång, problemet nu är att när jag ger lite gas under körning så går bilen in i ett effektreducerat läge samt att ”motorfel” dyker upp i displayen.
Har fått felkoderna P0087 och P2290.
Tar tacksamt emot tips på vad jag kan göra. Tydligen så funkar det inte att lufta vid spridarna då det verkar förvärra problemet.
Ska tillägga att det är en Mondeo 2,2 diesel 2009.
Tack på förhand, hoppas på lite hjälp
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
Re: Luft i bränslesystem
Hej, Är du helt säker på att du fick allting tätt vid bränslefiltret?
för har man väl fått igång dom och dom går bra så ska det det inte vara något problem sen,
Men du skriver att den är svårstartad när den stått en stund, och det låter i mina öron att du har ett litet läckage som tillåter bränslet att rinna tillbaka något ner mot tanken, och då får du dom symtomen.
för har man väl fått igång dom och dom går bra så ska det det inte vara något problem sen,
Men du skriver att den är svårstartad när den stått en stund, och det låter i mina öron att du har ett litet läckage som tillåter bränslet att rinna tillbaka något ner mot tanken, och då får du dom symtomen.
-
Timsof
- Nybörjare
- Namn: Tim Söfgren
- Kör: Ford mondeo
Röret som matar diesel in i filtret var väldigt svår att få i.need 4 speed skrev: ↑tis jul 01, 2025 5:54 amHej, Är du helt säker på att du fick allting tätt vid bränslefiltret?
Provade på gamla filtret och klickade i direkt, så kanske där det inte är tätt.
Ska hämta ett nytt filter senare idag, ett Bosch denna gången och prova.
Om det är luft i systemet så borde väl inte motorn gå igång alls? Kanske är filtret som flödar för dåligt
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
först å främst så kan man fylla filtret helt på en 2,2 har 4 stycken
aldrig haft problem,, men man måste ta lös returen från spridarna in till filterreturen, annars får man rundgång och den blir endå ej luftad,, man kan se om det kommer bubblor i matarslangen mot pumpen, då den är genomskinlig
köp alltid kvallitet då slipper man problem,
hoppas det löser sig med nytt filter
köp alltid kvallitet då slipper man problem,