Tomgångsproblem Mondeo 2,0 manuell 2005
-
Marco
- Nybörjare
- Namn: Marco T
- Kör: Ford Mondeo Renault Clio Saab 9-5 Alfa Romeo 164
Tomgångsproblem Mondeo 2,0 manuell 2005
Fick tag i en enägarbil som bara gått 14000mil men har problem med tomgången när jag kör å växlar. Oftast går den inte ner mellan växlingarna men ibland gör den det, och ibland stiger den så helt inkonsekvent. När nya växeln är ilagd så hamnar varvtalet rätt.
Köpte en ny tomgångsmotor (den som sitter längst fram mot kylaren) men det löste inte problemet. Bilen är nyservad så inget sådant stök. Så vore tacksam om någon kan tipsa mig om vad som behöver göras å bytas??
/Marco
Köpte en ny tomgångsmotor (den som sitter längst fram mot kylaren) men det löste inte problemet. Bilen är nyservad så inget sådant stök. Så vore tacksam om någon kan tipsa mig om vad som behöver göras å bytas??
/Marco
Tags:
-
erikSan
- Nybörjare
- Namn: Erik Sandström
- Kör: Ford Mondeo 1.5 TDCi 2016
Re: Tomgångsproblem Mondeo 2,0 manuell 2005
Hej!
Det verkar som att problemet inte ligger i tomgångsventilen, utan snarare i gasspjällets positionssensor eller ett luftläckage efter spjället. Kontrollera gasspjällets anpassning och uppdatera motorstyrningens mjukvara, det kan hjälpa.
Det verkar som att problemet inte ligger i tomgångsventilen, utan snarare i gasspjällets positionssensor eller ett luftläckage efter spjället. Kontrollera gasspjällets anpassning och uppdatera motorstyrningens mjukvara, det kan hjälpa.
Senast redigerad av 1 erikSan, redigerad totalt 0 gånger.
Ford Mondeo 1.5 TDCi 2016
-
Marco
- Nybörjare
- Namn: Marco T
- Kör: Ford Mondeo Renault Clio Saab 9-5 Alfa Romeo 164
Re: Tomgångsproblem Mondeo 2,0 manuell 2005
Jag får ingen felkod så det ska väl egentligen i inte vara ett elfel. Det känns mer som ett vacuum eller tjuvluftsproblem men eftersom det ändrar sig hela tiden fattar jag inte riktigt var. E granne jag har hade ett begagnat spjällhus liggande så jag bytte till det för att prova om det blev nån skillnad men det blev varken sämre eller bättre. Nu har jag rest 70 mil med den å ibland funkar den som den ska men för det mesta rusar den motorn växlingarna utom om jag växlar mellan ca:5-6000rpm för då funkar den perfekt efteråt en stund. Så det känns som att nån regulator når rätt tryck då. Samma känsla får jag när jag stannar å lägger ur växeln å låter den stå på tomgång, då kan den få för sig att varva upp till 4500rpm å låter jag den göra det i några sekunder så är det som att något klickar till å så ramlar den ner till normal tomgång. Så det känns ju också som att något bygger tryck och släpper som när jag högvarvsväxlar. Det är ju som att leta spökfel eftersom det inte är konsekvent, en sprucken vacuumslang eller insug o.s.v. ger ju samma beteende hela tiden??