Mondeo 2017 stänger inte av Sync 3

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
FollowingBetulas
Nybörjare
Namn: Elias R-R
Kör: Mondeo 2.0 TDCi AWD 180hk -17

Mondeo 2017 stänger inte av Sync 3

Inlägg av FollowingBetulas »

Skaffat mig min första Ford, en Mondeo -17 med SYNC 3 och har problem med att enheten inte stänger av - och ibland slås på - när bilen är avstängd. Jag har gjort fabriksåterställning och försökt söka mig fram till inställningarna i manualen men inte funnit något till hjälp.

När jag stänger av bilen är fortfarande radio/display på. När jag öppnar dörren bryts det.
När jag sedan går tillbaka till bilen (utan nyckeln i fickan) någon timme senare, kan jag höra hur radion är igång och maler på.

Är detta någon form av inställning eller bugg? Någon som varit med om liknande?
Utöver att jag såklart inte vill att SYNC3 skall slås på EFTER att jag låst och lämnat bilen, så hade jag gärna velat att det stängs av redan när jag stänger av motorn och inte bara när dörren öppnas. Finns det någon inställning för detta?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Re: Mondeo 2017 stänger inte av Sync 3

Inlägg av getsome »

Låter som du har något fel på bilen , kolla så du inte har fått in spolarvätska i BCMen (säkringsdosan i kupen) , vanligt fel på Focus och kan ge dessa spökfel och andra "roliga" elfel

wenom666
Veteran
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK5 2.0 TDCI 180hk

Inlägg av wenom666 »

FollowingBetulas skrev:
ons aug 27, 2025 8:28 am
Skaffat mig min första Ford, en Mondeo -17 med SYNC 3 och har problem med att enheten inte stänger av - och ibland slås på - när bilen är avstängd. Jag har gjort fabriksåterställning och försökt söka mig fram till inställningarna i manualen men inte funnit något till hjälp.

När jag stänger av bilen är fortfarande radio/display på. När jag öppnar dörren bryts det.
När jag sedan går tillbaka till bilen (utan nyckeln i fickan) någon timme senare, kan jag höra hur radion är igång och maler på.

Är detta någon form av inställning eller bugg? Någon som varit med om liknande?
Utöver att jag såklart inte vill att SYNC3 skall slås på EFTER att jag låst och lämnat bilen, så hade jag gärna velat att det stängs av redan när jag stänger av motorn och inte bara när dörren öppnas. Finns det någon inställning för detta?
Vilken mjukvara har du till din Sync 3?

FollowingBetulas
Nybörjare

Den hade mjukvara 19205 fram till nu precis när jag uppdaterade till 23219, ej uppdaterad sedan 2023 såg det ut som. Får se om det hjälper :)

FollowingBetulas
Nybörjare

Det gjorde det dessvärre inte..

wenom666
Veteran
Namn: Amir S
Kör: Mondeo MK5 2.0 TDCI 180hk

Inlägg av wenom666 »

FollowingBetulas skrev:
ons aug 27, 2025 5:32 pm
Den hade mjukvara 19205 fram till nu precis när jag uppdaterade till 23219, ej uppdaterad sedan 2023 såg det ut som. Får se om det hjälper :)
Finns en bra sida för Ford Sync 3 du kan få hjälp jag använder den för att uppdatera till senaste mjukvaran som finns, just nu Version 3.4 Build 23188 med senaste Map versionen F13.

Ford w jävla seega att släppa mjukvaran själva så man får uppdatera manuellt med ett USB minne, väldigt enkelt om man följer instruktionerna.

Sem har ett bra forum du kan då hjälp med ifall någon har samma problem.
På min bil stängs radion av när jag öppnar dörren men att den skulle va på efter en timme har jag ej upplevt, är just nu utomlands så kan ej testa.

https://community.cyanlabs.net/

Skriv svar