Turbokonverteringsguiden för Pinto
- _-gniraz-_
- Veteran
- Inlägg: 995
- Blev medlem: tis maj 16, 2006 5:16 am
- Namn: Fredrik z
- Kör: 90 på 70 väg
- Ort: Enköping
- Medlemsnummer: 439
oljereturen.!
Tänkte till alla som håller på att turbo konverterar det sitter en vanlig bullt under grenröret rätt ner i blocket mycket lätter att bora hål i den och svetsa på en rörstump då kommer man 100% säkert en bit över oljenivån.! kanske du visste det men ifal du inte visste så nu vet du.! tack för alla bra tips.!
mvh fredrik
mvh fredrik
therealpinto skrev:Hej
Jag har uppdaterad turbokonverteringsguiden för Pinto litegrann och nu börjar så många efterfråga den att konverterardet är jobbigt att maila iväg filer kors och tvärs.
Därför tänkte jag ladda upp den som bilaga här, så kan de som vill ta ned den. Kanske ska tråden flyttas kopieras till FAQ också om det är nån som tycker att det är intressant...
Guiden är en översikt för sansade effekter, det är inte en patentlösning som är "bäst" (man kan göra på andra sätt), den speglar mina erfarenheter. Efter 5 år och några tusen mil är det kanske inte fy skam ändå.
Edit: Kompletterat med skiss för inkoppling (elektriskt) av extraspridare.
/Gustaf
- _-gniraz-_
- Veteran
- Inlägg: 995
- Blev medlem: tis maj 16, 2006 5:16 am
- Namn: Fredrik z
- Kör: 90 på 70 väg
- Ort: Enköping
- Medlemsnummer: 439
Astrosnik skrev:Could anybody translate the guide to English???
It seems lika a great guide... but I can`t read it!!
here is a side how to turbocharge your pinto engine...
http://skogenracing.editboard.com/engli ... o-t657.htm
_-gniraz-_ skrev:here is a side how to turbocharge your pinto engine...
http://skogenracing.editboard.com/engli ... o-t657.htm
I have seen this guide. It's a good one, but it tells about the 5th injector, and I would like to use a Megasquirt ECU. But the problem is that I have no experience about fuel injection systems. And it would be a great help for me if I can read about wich stuff could I use (wich MS, sensors, injectors, etc). There is the reason I would like to read about the experience of someone who had a Pinto Turbo and a MS running, and exactly wich components are used.
I know there is a lot of threads about this topic in this forum, but my Swedish is... ehm... "not good"...
Could anybody help me?
-
- Erfaren
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis jun 12, 2007 10:26 am
- Namn: Arvid Bäcknert
- Kör: Pinto
- Ort: Bjuråker
Hejsan
Har en 85:as EFI-pinto som det skall sättas turbo på. Toppen kommer lyftas och då putsas den nog till lite. Har för mig att jag såg att Mikael S bromsat runt 300 friska med originalkam och lätt tillputsad topp(visserligen på 1.9 bar, men iaf) och det är ju lite mer än vad jag tänker mig.
Om man inte vill öppna bottendelen vad kan den palla för effekt? Håller det för
200-250 hk? Om inte, vad gör man enklast för att få det funka? Vad är det som oftast ger sig först? Hur e kolvarna?
Kommer köra med MS och styra även tändning via TFI och köra på E85.
Behövs det kompasänka min motor någe? Har väl 9,2:1 mot 8,2:1 i "lågkompare".
Edit: Läste just Gustavs Pinto-turbo-"guide", verkar åtminstånde gå å få 200 hk i motorn och runt 1 bar i ladd
Har en 85:as EFI-pinto som det skall sättas turbo på. Toppen kommer lyftas och då putsas den nog till lite. Har för mig att jag såg att Mikael S bromsat runt 300 friska med originalkam och lätt tillputsad topp(visserligen på 1.9 bar, men iaf) och det är ju lite mer än vad jag tänker mig.
Om man inte vill öppna bottendelen vad kan den palla för effekt? Håller det för
200-250 hk? Om inte, vad gör man enklast för att få det funka? Vad är det som oftast ger sig först? Hur e kolvarna?
Kommer köra med MS och styra även tändning via TFI och köra på E85.
Behövs det kompasänka min motor någe? Har väl 9,2:1 mot 8,2:1 i "lågkompare".
Edit: Läste just Gustavs Pinto-turbo-"guide", verkar åtminstånde gå å få 200 hk i motorn och runt 1 bar i ladd
mvh
Arvid Bäcknert
Arvid Bäcknert