Sida 1 av 1

Kamrems brott scorpio 88:a

Postat: ons jun 28, 2006 9:17 am
av armanin
Kamremmen gick av vid 50-60 km/t bilen dog direkt och jag ställde den åt sidan, kan ventiler och sådant ha klarat sig eller är det skroten direkt?

Postat: ons jun 28, 2006 10:05 am
av therealpinto
Bara att byta rem och köra vidare (sök för mer info om kamrem och Pinto/SOHC som din motor heter/kallas).

/Gustaf

Postat: ons jun 28, 2006 11:56 am
av Släggmek
Osis, men som Gustaf säger är det bara att byta rem & köra vidare om det är en vanlig Pinto (SOHC 2.0, åtta ventiler, kom 1974 i det utförandet, sist ut i Transit var det ...2000?). Föreslår du byter spännrullen också för säkerhets skull - har själv åkt på att den nypt några tusen mil efter att jag (enbart) bytt remmen, trots att rullen ska normalt hålla två remmar ut - 4000 + 4000 mil - enligt gamla handböcker och egen erfarenhet. Jag får väl skylla på aggressiv körstil vid haveritillfället... :rolleyes: :D

Postat: tor aug 10, 2006 1:03 pm
av armanin
min mekaniker frågar. måste man man lyfta motorn för att komma åt att byta kamremmen?

men det måste man väl inte den sitter ju väl rätt lätt att komma åt.

Postat: tor aug 10, 2006 1:13 pm
av Baby blå
Den e lätt att komma åt från framsidan.
Behöver inte lyfta ur någon motor.

//

Postat: tor aug 10, 2006 1:39 pm
av Persson
Man fixar det lätt på nån timme:)

Sen när ni ska nolla den och justera tändningen så finns det trådar om det i FAQ hörnan.

Postat: tor aug 10, 2006 2:53 pm
av armanin
är det bara jag som inte hittar något i FAQ avdelningen?

Dödsviktigt att justera tändingen efter det?

kan en haynes bok va bra att lämna med till han?

Postat: tor aug 10, 2006 3:56 pm
av Järnkaminen
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php ... olla+pinto

Ja en Haynes kan vara bra att skicka med honom då han inte verkar veta så mycket om pinton ;)