Sierra 2.0 DOHC knack
- xe0n
- Veteran
- Namn: Tom Karlsson
- Kör: Audi GT coupé, Sierra Pinto
Sierra 2.0 DOHC knack
Fick höra på vägar igår att mitt knackande i DOHC motorn är ett typiskt fel för DOHC, Ramlager fel som är vanligt?
Det är bara vad jag har hört och om det stämmer så är det väl inga problem att byta ut det.
Eftersom motorn ska byta bil så kan jag lika gärna byta dem, Motorn ska ändå ut. Är det mycket bök att byta lager i vevstakarna utan att ta ut dem?
Så vitt jag förstår är det möjligt att byta ramlager utan att ta lös vevaxeln?
Det är bara vad jag har hört och om det stämmer så är det väl inga problem att byta ut det.
Eftersom motorn ska byta bil så kan jag lika gärna byta dem, Motorn ska ändå ut. Är det mycket bök att byta lager i vevstakarna utan att ta ut dem?
Så vitt jag förstår är det möjligt att byta ramlager utan att ta lös vevaxeln?
- xe0n
- Veteran
Jag har inte ens försökt leta felet, Har mest bara konstaterat knacket.
Det är samma knack som det är innan oljetrycket kommer.
Lustigt att när man kör utan belastning (inte pådrag eller motorbroms) så hörs ljudet tydligt. vid högre varv hörs det också.
Det är lite olika beroende på vilken växel också.
Lyftarhäng, Är det något som går att fixa utan att lyfta på kammarna?
Det låter ju rimmligt att det är en lyftare, ägaren innan har knappt bytt olja alls i bilen, Jag har däremot sopat i lite tjockare olja för att ta reda på om det var lyftarna men ljudet är kvar.
Det är samma knack som det är innan oljetrycket kommer.
Lustigt att när man kör utan belastning (inte pådrag eller motorbroms) så hörs ljudet tydligt. vid högre varv hörs det också.
Det är lite olika beroende på vilken växel också.
Lyftarhäng, Är det något som går att fixa utan att lyfta på kammarna?
Det låter ju rimmligt att det är en lyftare, ägaren innan har knappt bytt olja alls i bilen, Jag har däremot sopat i lite tjockare olja för att ta reda på om det var lyftarna men ljudet är kvar.
- xe0n
- Veteran
Sant så sant, brukisar ska låta!Persson skrev:Nej kammarna måste bort om du ska kunna byta lyftare men det kanske går att få igång den/dom med en engine flusch eller nått men det är inte troligt.
Annars är det inte så mycke att bry sig i, det låter mest bara illa, det är inte så farligt.
Knack, Stånk och pust!
Köm över en rätt så fräsh sierra 4D sedan -92 för 100kr med 3'ans vev av.
Så motorbyte blir det.
- xe0n
- Veteran
Knacket hör jag bara när jag kör med bilen, Vid tomgång så hörs det knappt alls. Det hörs som mest vid 1500 rpm och låg belastning, åker jag på 1'ans växel utan belastning, d.v.s plant och lite nedförs så hörs knacket väldigt tydligt.Persson skrev:Behöver ju inte vara ramlagren, kan ju vara en lyftare som har hängt sig tex. Hör du att det kommer nerifrån blocket?
Jag har inte hört att det ska vara vanligt med ramlager fel på dom, har aldrig sett eller hört det heller.
Igår lyfte jag på kåpan och snurrade lite på alla tryckare, Tyckte det blev lite bättre.
Hur skiljer sig lagerknack mot lyftarknack?
Kanske går att avgöra lättare med att lyssna med en mejsel mot toppen..
Det är inte så jädrans noga ändå, Jag tror motorn är rätt slut ändå så det blir att försöka få tag på något nytt.
-
Trespasser
- xe0n
- Veteran
Om det vore en lyftare så borde det inte hjälpa?Trespasser skrev:Fick tyst på en lyftare som inte hängde med riktigt genom att genom att hålla motorn på varvstoppen ett tag... varit tyst i över en vecka nu!!
Gamla bettan gillar hårda tag!
Däremot om det är ett lager som har "kört över" det andra så kanske det gick tillbaka?
-
soulbrother
- Erfaren
- Namn: Mats Bergström
- Kör: Ford Mustang 1967
Lyftarknack
Är det en tidig DOHC så är det stor chans att det är lyftarna (en eller flera) som spökar. Minns att vi bytte mycket lyftare på första årgången eller två av DOHC motorerna. På de som inte blev tysta av lyftarbyte fick man byta kompletta topplock eftersom det tydligen kunde vara dåligt med oljekanalerna.
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Tycker du ska testa med ett stetoskåp om du inte kan avgöra vart det kommer från, 70:- är ju inte så dyrt, finns säkert på fler ställen än Biltema också.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81909

- xe0n
- Veteran
Coolt! Med dom där prylarna kommer jag se ut som Bosse Bildoktorn!Persson skrev:Tycker du ska testa med ett stetoskåp om du inte kan avgöra vart det kommer från, 70:- är ju inte så dyrt, finns säkert på fler ställen än Biltema också.
Eftersom du insisterar så får jag väl göra det då