Ras kamkedja???
-
Mickemus
Ras kamkedja???
Hej igen....
Nu efter mina sista beskymmer med kattar och lambdor....så var jag ute och test körde lite för att se att allt gick och fungrade...
Ja, allt verkade ju ok tills det bara började att rassla till och motorn skenade i varv och sedan dog. När jag försökte starta igen så går inte vevaxeln runt. Startmotorn låter som om den inte har något motstånd..
Kan det vara så att jag haft sådan tur att kedjorna har smällt av??
Skulle ha kollat på detta efter att jag fått igenom den genom besiktningen...har varit lite väl många turer nu med denna bil:banghead:
Är det kedjorna tror ni? Eller kan det vara något annat?
Har inte känt på vevaxeln om den går att dra runt ännu ska göra det nästa gång..
Tacksam för lite förslag...
/ Micke
Nu efter mina sista beskymmer med kattar och lambdor....så var jag ute och test körde lite för att se att allt gick och fungrade...
Ja, allt verkade ju ok tills det bara började att rassla till och motorn skenade i varv och sedan dog. När jag försökte starta igen så går inte vevaxeln runt. Startmotorn låter som om den inte har något motstånd..
Kan det vara så att jag haft sådan tur att kedjorna har smällt av??
Skulle ha kollat på detta efter att jag fått igenom den genom besiktningen...har varit lite väl många turer nu med denna bil:banghead:
Är det kedjorna tror ni? Eller kan det vara något annat?
Har inte känt på vevaxeln om den går att dra runt ännu ska göra det nästa gång..
Tacksam för lite förslag...
/ Micke
-
Preben
-
Mickemus
-
xmo
-
Preben
-
Mickemus
- ErikJ
- Legend
- Namn: Erik Johansson
- Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
- Medlemsnummer: 249
- Kontakt:
är det automat?
annars kan man ju testa å putta igång den....
annars kan man ju testa å putta igång den....
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
-
Preben
-
Mickemus
Japp det är en automat.....
Lossade startmotorn det ända jag kunde se var kuggkransen. Började med att undersöka startmotorn. Den funkade fint som den skulle.
Nu till det roliga när jag kände på kuggkransen så kunde jag snurra runt den med bara fingrarna. Så ja det är något fel där!
Tog även spärrskaftet och drog runt motorn då följde kuggkransen med, tror att den ligger där lite halvlöst. Kollade om kammen på den sida som man fyller på olja på den och gick med runt. Har ingen möjlighet att se på den andre sidan utan att riva en massa.
Så nu är det väl bara att demontera växellådan?
ÄR den jobbigt att få ned? Går det att göra med motorn i dvs. att man lossar balken som växellådan ligger på och tippar ned den?
Eller några andra smart lösningar??
Sitter svänghjulet på splintes eller med en kil?
Mvh Micke
Lossade startmotorn det ända jag kunde se var kuggkransen. Började med att undersöka startmotorn. Den funkade fint som den skulle.
Nu till det roliga när jag kände på kuggkransen så kunde jag snurra runt den med bara fingrarna. Så ja det är något fel där!
Tog även spärrskaftet och drog runt motorn då följde kuggkransen med, tror att den ligger där lite halvlöst. Kollade om kammen på den sida som man fyller på olja på den och gick med runt. Har ingen möjlighet att se på den andre sidan utan att riva en massa.
Så nu är det väl bara att demontera växellådan?
ÄR den jobbigt att få ned? Går det att göra med motorn i dvs. att man lossar balken som växellådan ligger på och tippar ned den?
Eller några andra smart lösningar??
Sitter svänghjulet på splintes eller med en kil?
Mvh Micke
-
Preben
Ok, när det är automat finns ju ingen svänghjul, då är det flexplattan/startkransen som har lossnat eller kanske klippt bultarna, på en automat är det ju turbin som fungerar som svängmassa. Köp en Haynesmanual eller motsvarande, där ser du precis hur du ska gå till väga, det är inte så lätt att förklara.
-
Mickemus
Ok hur pass vanligt är det att något sådant inträffar?
Finns ingen Hayens manual till denna modell...Tyvärr..det var sista jag kollade och det var när jag köpte bilen..
Men jag hittade denna länk http://www.fordscorpio.co.uk/autotrans.htm
Där fanns det en mycket bra beskrivning, även på andra växellådor.
/ Micke
Finns ingen Hayens manual till denna modell...Tyvärr..det var sista jag kollade och det var när jag köpte bilen..
Men jag hittade denna länk http://www.fordscorpio.co.uk/autotrans.htm
Där fanns det en mycket bra beskrivning, även på andra växellådor.
/ Micke
-
Preben
-
Mickemus
Tackar....
Troligtvis är det så att någon annans har varit och skruvat på den en hel del...När jag lossade startmotorn så var det olika bultar samt att det satt en extra kabel ansluten. När jag tog ner kattarna var det olika dimesioner på nästan alla samt att det var fel stigning på en av dom som resulterade i att en gick av. Naturligt vis i grenröret och inte i katten!!!! Orkar inte rabla upp allt strul som varit!! Men har lyckats att få ordning på det mesta!! Väldigt mycket tackvare gubbarna på forumet.
Frågan är bara vad som kommer här näst??:banghead:
Visst är det livet underbart ibland!!!
/ Micke
Troligtvis är det så att någon annans har varit och skruvat på den en hel del...När jag lossade startmotorn så var det olika bultar samt att det satt en extra kabel ansluten. När jag tog ner kattarna var det olika dimesioner på nästan alla samt att det var fel stigning på en av dom som resulterade i att en gick av. Naturligt vis i grenröret och inte i katten!!!! Orkar inte rabla upp allt strul som varit!! Men har lyckats att få ordning på det mesta!! Väldigt mycket tackvare gubbarna på forumet.
Frågan är bara vad som kommer här näst??:banghead:
Visst är det livet underbart ibland!!!
/ Micke