Cosworth ryker mkt och drar olja.
-
_shibby
- Erfaren
- Namn: Jonas Stork
- Kör: Ford Sierra cosworth 4*4
Cosworth ryker mkt och drar olja.
jag har införskaffat mig en sierra cosworth 4*4 91a. och det sitter ett nyrenoverat agregat på den men den vit/svart ryker vid gas pådrag och så tkr jag att den ticker lite vid acc. det inte så mycket tickanade på tomgång. och så drog den 2liter olja på 1,5mils körning.ca.
vad e problemet...
vad e problemet...
- Skinkis
- Legend
- Namn: Hampus Wallengren
- Kör: så det ryker!
_shibby skrev:
så drog den 2liter olja på 1,5mils körning.ca.
vad e problemet...
Problemet är att du nu kommer att bli fattig.
Ngt är tvärslut, börja med kompprov...
ser det vettigt ut så mäter du avgaser i vattenbehållaren.
ser det vettigt ut så kika på vevhusventilationen så den inte är kass.
ser det vettigt ut så kan du börja riva motorn.
-
_shibby
- Erfaren
här e en film på ryckandet,
http://www.youtube.com/watch?v=SFRO2QvZtdY
undrar om det inte kan vara ventiltätningarna?
http://www.youtube.com/watch?v=SFRO2QvZtdY
undrar om det inte kan vara ventiltätningarna?
-
SK Racing
Ta ett kompprov så får du som det skrivits innan svar på det mesta, kan även ryka kraftigt vid täppt vevhusventilation.
Är ringarna slut så ryker det vid gaspådrag och vid motorbroms, även om snurran är kass så suger den in olja den vägen vid motorbroms, ett komptest avslöjar direkt om ringarna eller ventilerna är otäta.
Är toppen/packningen kass så brukar det försvinna kylvatten och bubbla i expantionskärlet.
Är tätningarna dåliga så ryker det vid uppstart.
Är ringarna slut så ryker det vid gaspådrag och vid motorbroms, även om snurran är kass så suger den in olja den vägen vid motorbroms, ett komptest avslöjar direkt om ringarna eller ventilerna är otäta.
Är toppen/packningen kass så brukar det försvinna kylvatten och bubbla i expantionskärlet.
Är tätningarna dåliga så ryker det vid uppstart.
-
_shibby
- Erfaren
jag har nu gjort ett kompprov och resultatet var mycket bra på alla fyra cylindrarna. men jag såg idag att den trycker ur sig olja mellan grenröret och turbon. "satt ingen packining" så jag skruvade bort grenröret och turbon å kollade och när grenröret var av då såg jag att treans cylinder var aldeles blör av olja mendans resterande var lite smått sotiga. och så var det på grenröret med trean var blöt där med. så jag trodde att det var packningen i turbon så jag skruvade bort "AVGAS" sidan och när jag fick isär den så var det olja i den med man kan säga att den var DRÄNKT i olja.han inte skruva sönder hela turbon blev för sent. men om det e någe cossie freak som kan ana vad det kan vara kom med ett svar för det blir jobbigt om jag måste lyfta toppen.
-
CosworthSierra
- Veteran
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Kontakt:
Menar du att du gjort ett kompprov som visade perfekta värden, trots att 3ans avgaskanal är fylld med olja från cylindern och vidare ut i grenrör och turbo?
Det kan ju bara inte stämma..!? Du har ju garanterat nåt knas i denna cylindern... typ helt bortplockade ventiltätningar eller kolvringar till 3ans cylinder eller nåt
Det kan ju bara inte stämma..!? Du har ju garanterat nåt knas i denna cylindern... typ helt bortplockade ventiltätningar eller kolvringar till 3ans cylinder eller nåt
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
-
superspeed
- Veteran
- Namn: Martin Persson
- Kör: sierra cossie,,mazda 323 turbo,,saab 9-5 som blev en engångsgrill
bar va? inte psi för då har du inga kolvar där typ.
jag tror också på att det är något lurt med 3 an burk, mycket olja i cylindern kan ju dölja kompproblem, hur ser tändstiftet ut?
är tändstiftet oljigt så skulle kanske ett leakdown test vara bra, då ser du om
problemet ligger i cylindern eller inte.
jag tror också på att det är något lurt med 3 an burk, mycket olja i cylindern kan ju dölja kompproblem, hur ser tändstiftet ut?
är tändstiftet oljigt så skulle kanske ett leakdown test vara bra, då ser du om
problemet ligger i cylindern eller inte.
Stort Tack till Rimbo Martin och
Cossiecenter
Cossiecenter
-
SK Racing
-
_shibby
- Erfaren
japp men jag fattar inte hur den har kunnat slunga tillbaka olja in i motorn.
men nu när en turbo renovering står för dörren så undrar jag om det är värt att ge sig på det själv.
EFTERSOM den e 330kittad så måste jag ha 360lager i den annars e det godnatt med den igen. men jag vet inte om det e prisvärt att lämna in den för det e dyrt och jag har hittat en sida som säljer nya aggregat som klarar upp till 400hk för 5000:-
är det någon som har renoverat ett agg själv med 360lager hör av er och berätta om det var lätt eller snudd på omöjligt,
men nu när en turbo renovering står för dörren så undrar jag om det är värt att ge sig på det själv.
EFTERSOM den e 330kittad så måste jag ha 360lager i den annars e det godnatt med den igen. men jag vet inte om det e prisvärt att lämna in den för det e dyrt och jag har hittat en sida som säljer nya aggregat som klarar upp till 400hk för 5000:-
är det någon som har renoverat ett agg själv med 360lager hör av er och berätta om det var lätt eller snudd på omöjligt,