pinton går för varmt
-
Sierralover!
pinton går för varmt
var ute och körde en sväng idag och såg att tempnålen stog mellan mitten och "varmt" stängde av bilen och tempen sjönk direkt
när jag kom hem var den övre kylaslangen varm som fan och den nedre knappt ljummen, är det termostaten som krånglar?
märkte oxå att det pyser luft förbi locket på expansionskärlet då man klämmer på slangarna, den är alltså inte helt tät, gör det något?
hjälp en vilsen nybliven fårdägare!
när jag kom hem var den övre kylaslangen varm som fan och den nedre knappt ljummen, är det termostaten som krånglar?
märkte oxå att det pyser luft förbi locket på expansionskärlet då man klämmer på slangarna, den är alltså inte helt tät, gör det något?
hjälp en vilsen nybliven fårdägare!
-
SK Racing
Fords tempmätare lever sina egna liv, men i ditt fall så verkar något vara knas.
Kolla termostaten så att den sitter rätt, finns dom som monterat dom fel.
Kylaren/motorn kan även vara igenslammad om det slarvats med glyckolen, locket på expantionskärlet ska släppa vid ca 1 kg tryck när det är normalt.
Att den pyser när du klämmer på slangarna är inte bra vilket betyder att ditt kylsystem inte blir trycksatt och då kan det uppstå ex-vis kylproblem.
Kolla termostaten så att den sitter rätt, finns dom som monterat dom fel.
Kylaren/motorn kan även vara igenslammad om det slarvats med glyckolen, locket på expantionskärlet ska släppa vid ca 1 kg tryck när det är normalt.
Att den pyser när du klämmer på slangarna är inte bra vilket betyder att ditt kylsystem inte blir trycksatt och då kan det uppstå ex-vis kylproblem.
-
SK Racing
-
SK Racing
Låter som en bra idé.Sierralover! skrev:ska oxå prova byta termostaten och spola genom hela systemet
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?t=46561
-
Sierralover!
-
SK Racing
Till vissa modeller så sitter det där en slang till expantionskärlet, en avluftning med andra ord innan termostaten, på senare modeller så hamnade den på övre kylarslangen och då efter termostaten.
När jag fyller kylsystem så tar jag bort den för att på så vis förvissa mig om att jag får ut all luft innan uppstart, eller så mycket som är möjligt i allafall.
När jag fyller kylsystem så tar jag bort den för att på så vis förvissa mig om att jag får ut all luft innan uppstart, eller så mycket som är möjligt i allafall.
-
Sierralover!
-
Sierralover!
bilen ryker att för att sprutet fettar på direkt fick jag veta....
läste i boken och det stog att tempnålen kan röra sig fram och tillbaka inom hela "NORM"-delen på mätaren utan att det behöver vara nått fel...
min gick aldrig upp på rött bara över halva delen så då kanske jag inte behöver bli orolig?
läste i boken och det stog att tempnålen kan röra sig fram och tillbaka inom hela "NORM"-delen på mätaren utan att det behöver vara nått fel...
min gick aldrig upp på rött bara över halva delen så då kanske jag inte behöver bli orolig?
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Vilken färg är röken?
Troligast så är det dina ventiltätningar som är slut, det gör att olja som fått stå och läka igenom från toppen genom ventiltätningarna och in i förbränningsrummen förbränns när du startar den.
Hade det vare normal påfettning från sprutet så hade ju alla Sierror gjort/sett likadana ut vid start men de ska inte ryka mycke vid kallstart om det inte är nått fel.
Du kan enkelt kolla ditt sprut genom att kolla felkoderna, det enda du behöver är en lysdiod, finns allt om detta i FAQ.
Tempmätarna kan variera mycket från bil till bil men man ser ju direkt om det är något ovanligt om man är van med sin egen bil, jag vet tex att min dohc normalt aldrig går upp till hälften av tempmätaren, gör den det så vet jag att något är galet
Medans andras kanske ligger uppe nån centimeter under det röda konstant, det viktiga är vad som är "normalt"
Troligast så är det dina ventiltätningar som är slut, det gör att olja som fått stå och läka igenom från toppen genom ventiltätningarna och in i förbränningsrummen förbränns när du startar den.
Hade det vare normal påfettning från sprutet så hade ju alla Sierror gjort/sett likadana ut vid start men de ska inte ryka mycke vid kallstart om det inte är nått fel.
Du kan enkelt kolla ditt sprut genom att kolla felkoderna, det enda du behöver är en lysdiod, finns allt om detta i FAQ.
Tempmätarna kan variera mycket från bil till bil men man ser ju direkt om det är något ovanligt om man är van med sin egen bil, jag vet tex att min dohc normalt aldrig går upp till hälften av tempmätaren, gör den det så vet jag att något är galet
-
Sierralover!
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Kolla bara så du inte körslut på all olja så är det lungtSierralover! skrev:röken är vit å luktar olja,
så det kanske är ventiltätningarna?
gör det nått om jag kör så med bilen, jag orkar ju inte byta dom, verkar vara mkt jobb!
Det är som Sierror som tickar/knackar, när det börjar skrämma folk i omgivningen eller ventillyftare börjar lossna titt som tätt så kanske man ska göra nått åt det