Läckage Autmatlåda Scorpio 2.9-89
-
Tzacko
Läckage Autmatlåda Scorpio 2.9-89
Säg den glädje som varar. Ganska nyss köpt mig en kanonfin Scorpa som inte rullat mer än 15000mil. Fullstämplad servicebok. Det ända jag kände va en nackdel var att det satt en automat i den, nu fick jag vatten på kvarnen.
Va i väg med ett släp för att hämta en moped. En resa på typ 18mil. Allt frid och fröjd på vägen ner, problemet uppstod när jag hade typ 5mil kvar hem. En ganska så kraftig uppförsbacke, ser i backspegeln att det ryker som satan bakom bilden. Stannar omedelbart. Det bara pissade olja ur lådan och ner på katten. Bogserade bilen hem och där har den nu stått orörd i ca 1vecka.
Idag tog jag mig mod och startade upp den och tog en provtur. Inte en droppe olja läcker ur och den växlar precis lika fint som den gjort hela tiden.
Någon här som har någon idé om vad detta läckage beror på? Kan ju tillägga att bilen inte gick hårt med kärran och att överväxeln ej var i.
Tacksam för svar så jag vet om jag vågar köra mer med pärlan utan att det behöver kosta skjortan
//Peter
Va i väg med ett släp för att hämta en moped. En resa på typ 18mil. Allt frid och fröjd på vägen ner, problemet uppstod när jag hade typ 5mil kvar hem. En ganska så kraftig uppförsbacke, ser i backspegeln att det ryker som satan bakom bilden. Stannar omedelbart. Det bara pissade olja ur lådan och ner på katten. Bogserade bilen hem och där har den nu stått orörd i ca 1vecka.
Idag tog jag mig mod och startade upp den och tog en provtur. Inte en droppe olja läcker ur och den växlar precis lika fint som den gjort hela tiden.
Någon här som har någon idé om vad detta läckage beror på? Kan ju tillägga att bilen inte gick hårt med kärran och att överväxeln ej var i.
Tacksam för svar så jag vet om jag vågar köra mer med pärlan utan att det behöver kosta skjortan
//Peter
- Drugga
- Veteran
- Namn: Ola Eliasson
- Kör: Scorpio Ghia -91
Din växellåda slirar mest troligt. Jag hade exakt samma problem som du beskriver. Vid lugn körning går den hur bra som helst men så fort man börjar pressa så skjuter den ut olja på avgassystemet och det blir en gudomlig rökutveckling efter bilen som inte är cool.Tzacko skrev:Säg den glädje som varar. Ganska nyss köpt mig en kanonfin Scorpa som inte rullat mer än 15000mil. Fullstämplad servicebok. Det ända jag kände va en nackdel var att det satt en automat i den, nu fick jag vatten på kvarnen.
//Peter
Testa justera bromsbanden, det gjorde aldrig jag. Kan fungera om du har tur och det är framför allt lätt att göra. Skruvarna, med låsmutter, sitter på vänster sida om lådan. En framtill och den andra tjugo centimeter bakåt. Skallen är fyrkantig så det får du lösa på något vis. Dra åt till 12-15nm och backa skruven ett och ett halvt varv.
Har du otur så är det bara att byta/renovera lådan.
Jag kör med en Cosworth-låda idag som funkar finfint.
när du är mycket 
då vill jag bara

då vill jag bara