Åtdragningsmoment, toppen, veven mm Cossie 4x4

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
reik
Legend
Inlägg: 1345
Blev medlem: ons mar 31, 2004 10:00 am
Namn: Rikard
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Impreza GT, Volvo XC70
Ort: Norrort

Åtdragningsmoment, toppen, veven mm Cossie 4x4

Inlägg av reik »

Tjena!

Skulle behöva ha tag på en "åtdragnings-karta"(vilken ordning bultarna ska dras) samt åtdragningsmomenten på dem viktigaste sakerna i motorn just nu; vevöverfallen, vevstakarna, toppen. Har sökt som en galning men finner inget förutom i FAQén där det står 118nm, har för mig att jag ska dra 3 gånger så det kan ju inte stämma. Någon som har tid att skicka till mail eller lägga in i tråden.

Detta gäller ett 200 block i en sierra 4x4 med arp bultar.

Vet att det fanns hundra trådar i "fmcs.nu", så någon borde ju ha liggandes.
Det är även konstigt att det inte ingår ett JÄ*LA papper i bult lådan när man köper nytt...


Karta för topplockbultarna har jag funnit nu..
Mvh Rikard

Användarvisningsbild
reik
Legend
Inlägg: 1345
Blev medlem: ons mar 31, 2004 10:00 am
Namn: Rikard
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Impreza GT, Volvo XC70
Ort: Norrort

Inlägg av reik »

Ingen som vet? Eller har jag formulerat mig konstigt?
Mvh Rikard

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Vi testar att göra en bättre rubrik och flytta till rätt avdelning så kanske det går bättre :)

Användarvisningsbild
reik
Legend
Inlägg: 1345
Blev medlem: ons mar 31, 2004 10:00 am
Namn: Rikard
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Impreza GT, Volvo XC70
Ort: Norrort

Inlägg av reik »

sry...
Mvh Rikard

Användarvisningsbild
Davve
Legend
Inlägg: 4905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: David Eriksson
Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av Davve »

MVH: Davve

Slutfordat...

Användarvisningsbild
reik
Legend
Inlägg: 1345
Blev medlem: ons mar 31, 2004 10:00 am
Namn: Rikard
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Impreza GT, Volvo XC70
Ort: Norrort

Inlägg av reik »

""finner inget förutom i FAQén där det står 118nm""

Jo det var där jag har tittat tidigare men förstod inte riktigt den texten. det står " 87,5-101nm" Ska man dra något där imellan eller ska man dra 87,5 först sen 101nm?
Mvh Rikard

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford
Ort: Lidköping

Inlägg av Cossy_Calle »

reik skrev:""finner inget förutom i FAQén där det står 118nm""

Jo det var där jag har tittat tidigare men förstod inte riktigt den texten. det står " 87,5-101nm" Ska man dra något där imellan eller ska man dra 87,5 först sen 101nm?
Du ska dra 87,5 till 101nm så 95 känns ganska bra eller hur!
________________________

Användarvisningsbild
RJ33
Veteran
Inlägg: 865
Blev medlem: tis jun 13, 2006 10:00 am
Namn: Richard J
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Borås

Inlägg av RJ33 »

För det första. Var har du ARP och var har du orginal?

1. Vevöverfall
2. Vevstakar.
3. Toppbultar.

Användarvisningsbild
reik
Legend
Inlägg: 1345
Blev medlem: ons mar 31, 2004 10:00 am
Namn: Rikard
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Impreza GT, Volvo XC70
Ort: Norrort

Inlägg av reik »

RJ33 skrev:För det första. Var har du ARP och var har du orginal?

1. Vevöverfall
2. Vevstakar.
3. Toppbultar.
Förlåt, lite luddigt skrivet kanske, ARP på alla dessa positioner.
Mvh Rikard

Användarvisningsbild
RJ33
Veteran
Inlägg: 865
Blev medlem: tis jun 13, 2006 10:00 am
Namn: Richard J
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Borås

Inlägg av RJ33 »

Vevstakar, ARP bult.
Dra 60 nm. lossa, dra åt, 3 ggr (nya bultar endast).

Toppbultar, ARP.
Tänk på att även fetta in brickorna, och rillorna i brickorna mot muttern.
Du börjar på mitten sen korsdrar du utåt.
1. 30nm
2. 60nm
3. 90nm
4. 115-120nm
Varmkör, låt kallna, lossa 90 grader, dra åt igen.

Alla moment ska finnas med när du köper bultarna.
Moment till överfallen hade jag inte.

Tänk på rensade gängor och ARPfett, annars är det ett annat moment.

Skriv svar