Samma svänghjul 2,8/2,9?

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
motorcraft
Veteran
Inlägg: 873
Blev medlem: lör aug 16, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen Jacobsson
Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
Ort: Örnsköldsvik
Medlemsnummer: 25

Samma svänghjul 2,8/2,9?

Inlägg av motorcraft »

hallå, Är de samma svänghjul på en sierra 2,8 och 2,9 ?
om inte, är de samma bultmönster mot vevaxeln?

Mvh
Bild

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Japp de ska allt vara samma, tror och har för mig att 2,8 är lite lättareeller om de var tvärt om... nåja de ska passa iaf på veven
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, det är inte samma svänghjul, 2.9 är tjockare och tyngre, vilket också gör att lamellen/tryckplattan kommer närmare lådan. Men det är samma bultmönster.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
motorcraft
Veteran
Inlägg: 873
Blev medlem: lör aug 16, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen Jacobsson
Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
Ort: Örnsköldsvik
Medlemsnummer: 25

Inlägg av motorcraft »

therealpinto skrev:Nej, det är inte samma svänghjul, 2.9 är tjockare och tyngre, vilket också gör att lamellen/tryckplattan kommer närmare lådan. Men det är samma bultmönster.

/Gustaf
Okey tackar=)
då har vi nog löst problemet då=), sitter nog 2,8 svänghjul på brorsans bil då,
men vi monterade en 2,9 kopplingsats och då blir de bara typ 1cm kopplingväg
innan kopplingsarmen går i botten,

men om man har 2,8 svänghjul och 2,8 koppling ska de funka då med mt75 lådan?

/jörgen
Bild

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

motorcraft skrev:Okey tackar=)
då har vi nog löst problemet då=), sitter nog 2,8 svänghjul på brorsans bil då,
men vi monterade en 2,9 kopplingsats och då blir de bara typ 1cm kopplingväg
innan kopplingsarmen går i botten,

men om man har 2,8 svänghjul och 2,8 koppling ska de funka då med mt75 lådan?

/jörgen
Är inte säker men iom att 2,9 svänghjulet är tjockare så borde du ha ett 2,9 svänghjul + kopplingsats för att de ska bli rätt... om jag nu tänker rätt, mt-75 lådan är ju bara gjord för 2,9 så risken är att 2,8 kopplingen blir för "liten" så att säg...
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går utmärkt med 2.9 koppling på 2.8 svänghjul. Det är samma diameter men 2.9 har oftast "low lift", gjord för att funka med kortare slaglängd på pedalen.

Grejen är att svänghjulet ska matcha lådan. Har man MT-75 bör man ha 2.9 svänghjul, annars kommer kopplingen "för långt fram" så slaget blir fel. Man kan i och för sig använda spacer på urtrampningslagret om man vill.

Så, motorcraft bör byta till 2.9 svänghjul så funkar det!

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
motorcraft
Veteran
Inlägg: 873
Blev medlem: lör aug 16, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen Jacobsson
Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
Ort: Örnsköldsvik
Medlemsnummer: 25

Inlägg av motorcraft »

therealpinto skrev:Det går utmärkt med 2.9 koppling på 2.8 svänghjul. Det är samma diameter men 2.9 har oftast "low lift", gjord för att funka med kortare slaglängd på pedalen.

Grejen är att svänghjulet ska matcha lådan. Har man MT-75 bör man ha 2.9 svänghjul, annars kommer kopplingen "för långt fram" så slaget blir fel. Man kan i och för sig använda spacer på urtrampningslagret om man vill.

Så, motorcraft bör byta till 2.9 svänghjul så funkar det!

/Gustaf
Ok, så om vi nu byter till ett 2,9 svänghjul, Kan man använda "gamla" startmotorn då?

/jörgen
Bild

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Väcker en gammal tråd till liv.
Någon som har mått på 2,8ans hjul?

Främst intresserad av den totala höjden på hjulet (utsticket av koppling mot lådan)
Då min svetsade zflåda inte passar med org 2,9 hjul och Sachs 765a.

Mvh
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

therealpinto skrev:Det går utmärkt med 2.9 koppling på 2.8 svänghjul. Det är samma diameter men 2.9 har oftast "low lift", gjord för att funka med kortare slaglängd på pedalen.

Grejen är att svänghjulet ska matcha lådan. Har man MT-75 bör man ha 2.9 svänghjul, annars kommer kopplingen "för långt fram" så slaget blir fel. Man kan i och för sig använda spacer på urtrampningslagret om man vill.

Så, motorcraft bör byta till 2.9 svänghjul så funkar det!

/Gustaf
Hej Gustaf!

Var finns spacer att få tag på? Jag skickade frågan till Burton och här är svaret jag fick från dom:


Hello Stig,

Thank you for your enquiry, The release will be the same on the essex, colonge and cosworth/pinto.
The clutch plate on a essex, colonge and cosworth are identical so the diamter will be 240mm.
The release for a mt75 would be ECB135 as is a 4wd box set-up...
There are no such spacers so would be should be fine running the standard release bearing.

Kind Regards
Sean Beal
Sales Advisor
Burton Power
Tel: +44 (0) 20 8554 2281 ext 222
Fax: +44 (0) 20 8554 4828

Jag ska skruva på kopplingen på en 2.9 med original svänghjul som står lös i garaget och sen montera ett 2.8 svänghjul och mäta båda variaterna. Återkommer med mått så snart jag har 2.8 svänghjulet här.

Bästa hälsningar,
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

Ingen som vet var en "spacer" går att få tag på? Finns de att köpa eller ska man tillverka en själv? Alltså om man vill köra med 2.8 svänghjul på 2.9.

Väldigt tacksam för tips,
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror att det var Caterham eller Westfield (Westfield var det!) som hade dem... Annars är det bara en cylindrisk ring, inga svåra saker direkt. Man kan ju svetsa om kopplingsgaffeln också om man vill.

Bild

http://parts-shop.westfield-sportscars. ... uct_id=195

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

Jag fick tips av Peän om Gillham och det var halva priset mot Westfield
http://www.gillhamonline.co.uk/shop/art ... d%3D031%26
men det blir att tillverka eget eftersom han skickade ritning också. Stort tack till Peän och Gustaf.
Men jag är konfunderad över svaret från Burton fortfarande.:image016:

Tacksamma hälsningar,
Stig
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

MaCintosh skrev:Väcker en gammal tråd till liv.
Någon som har mått på 2,8ans hjul?

Främst intresserad av den totala höjden på hjulet (utsticket av koppling mot lådan)
Då min svetsade zflåda inte passar med org 2,9 hjul och Sachs 765a.

Mvh
Jag ska mäta båda alternativen med original svänghjul och med 2.8 när det kommer men tydligen är det en skillnad på 19mm.
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Burton är bra men kan inte "allt" ;-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
T.S.
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: mån okt 30, 2006 7:26 pm
Namn: Stig U.
Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Ort: Skara

Inlägg av T.S. »

Tydligen är 2.8 svänghjul 26mm i tjocklek och ett 2.9 36mm och då ska spacern vara 10mm men de spacer som säljs är 19mm. Vad kommer detta sig?
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
:)
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
:jobbar5:

Skriv svar