Sierran går dåligt, konverterad förgasare --> EFI

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Sierran går dåligt, konverterad förgasare --> EFI

Inlägg av MrEsso »

Objektet är en sierra -88 KAT som jag har bytt motor i. Motorn kommer från en förgasarsierra och sprutet samt all elektronik är kvar från gamla motorn.
Jag har fräst ur urtag i toppen för att spridarna ska få plats där, i övrigt är förgasarmotorn orörd.

Problemet är bilen bilen är riktigt slö, har riktigt kass respons på lägre varvtal och går hyfsat bra från 3000 rpm och uppåt. Ibland kan den gå riktigt bra kortare stunder, felet känns ganska digitalt. Ligger man på tvåan från tomgång och trampar på så är den slö upp till 2500rpm, sedan kan den vara pigg i en halv sekund för att sedan sacka lite och sedan dra på igen.

Jag har kollat felkoder, inga fel funna.
Jag provade att mäta upp lambdan, den ger väldigt låga spänningar, 0,4 volt och mindre.
Provat att köra utan lamdbdan inkopplad med i princip samma resultat.

Urtagen som jag har fräst i toppen är gjorda på frihand men jag haft en insprutartopp bredvid och tittat så att det stämmer hyfsat.

Vad jag har förstått så ska förgasartoppen ha sämre flöde, kan det påverka såpass mycket så att jag får dom här problemen?
Eller kan det vara urtagen som är för dåliga så att det blir någon slags dålig spridarbild och därför går den kass?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10116
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Skillnaden i toppen ska inte vara så stor att det märks.

Jag tror snarare att du har något annat fel. Kanske är soppapumpen risig så bilen går snålt? Låg spänning från lambdan kan ju tyda på det men det är lite lurigt att lita på en smalbandare också.

Varför byttes motorn?

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Motorn byttes för att den gamla drog mer olja än bensin, den var slut helt enkelt.
Vad jag kan bedöma så är soppapumpen helt frisk, den fungerade ju dagen innan bytet.

Du tror inte på min idé om att urtagen kan ge dålig spridarbild då?

En annan grej är tändningen, enligt biltema så är det olika fördelarlock på förgasare och insprutning. Den missar lite på tomgång också. Men boxen ska väl känna av om den spikar och reglera tändningen automatiskt?

Det är ju skillnad i kompressionen också, kräver det annan mappning?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10116
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det jag tänkte var att det kan finnas fel kvar i insprutningen som gjorde att motorn rasade, typ tokfet blandning som späder ut oljan.

Fördelarlocket måste stämma mot fördelaren om bilen ska gå bra. Jag vet inte hur noga Biltemas kataloger är men det finns flera lock till Pinto.

Det finns ingen knacksensor så om det spikar reglerar inte boxen det men felet ligger knappast där.

Spridaruttagen ska vara riktigt illa om det ska spela in.

Kompressionsskillnaden borde inte göra att bilen går sämre....

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Fiesta

Inlägg av Fiesta »

Har du vakumklocka på fördelaren, som känner av last vid körning ?
Den kanske reglerar fel så du får fel tändinställning vid dom olika lastlägena ?

/Mats

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Den motorn var slut av andra orsaker, mer behöver inte sägas :)
Då är ju fördelarlocket det hetaste tipset än sålänge, jag har locket till förgasarmotorn liggandes på landet så det ska jag absolut prova. Är skillnaden sådan att locken är "vridna" olika så att det tänder vid fel tidpunkt?

Vakuumklocka tror jag inte att där är någon. Fördelaren ser likadan ut på bägge motorerna, det är en fyrstifts elkontakt i botten.

Är det "farligt" att köra med bilen om tändningen nu står fel?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Högre komp ska ge något bättre vrid, o ska inte på dessa eminenta holkar inte kräva någon ommappning på en std motor, ja om man nu inte letar hk med ljus o lykta.

Med tanke på din beskrivning på motorns karaktär så skulle jag gissa på att din grundtändning INTE är dom 10 grader som det bör/ska vara, en annan sak jag tänker på är att din kamrem kan sitta ett hack fel, ger dom symtomen som du beskriver.

Köra med fel tändning en kortare tid är inget farligt, så länge den inte spikar, men det suger ju o köra omkring med en bil som har dina symtom, så en koll av tändningen är en bra idé.

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Kamremmen är orörd och motorn gick fint i donatorbilen så det kan vi utesluta direkt.
Det lutar ju åt att fördelarlocken skiljer några graders tändning mellan modellerna då. Ska åka till templet och köpa ett förgasarpinto-lock imorgon och prova.

Jag kan inte direkt bedöma om den spikar eller inte.
Kan detta också vara en förklaring åt de konstiga värden jag får från lambdan?
Och eftersom det inte skiljer något mellan urkopplad och inkopplad lambda så går motorn så dåligt att boxen inte bryr sig om lambdan utan har fullt upp med att försöka kompensera tändning och så vidare?

En sak till som slår mig, borde inte detta ha visat sig i någon felkod?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det som skiljer på locken så vitt jag vet är om det är DIN eller SAE anslutningar på själva tändkabelanslutningarna.

Rotorn är det diametern på axlen i fördelaren som skiljer mellan dom två olika.

Felkod uppkommer så vitt jag vet inte pga felsjusterad tändning, boxen hämtar en grundtändning som den tror är ca 10 grader, är den inte det så kan således tändningen hamna lite var som helst.

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Jag måste börja med att tacka för all hjälp, ni är grymma ju! :)

Enligt Gustaf ska det ju skilja mellan fördelarlocken, alltså att bilen går dåligt med fel fördelarlock.

Jag har för mig att jag läste nånstans att förgasarmotorn har grundtändning på 8 grader och att insprutaren hade något annat.

Hur gör jag för att fixa detta, räcker det att byta till det fördelarlocket som ska vara till förgasarmotorn?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja det finns olika lock genom åren, jag tänker på dom senare locken som sitter på Sierra på 80 talet, min bror hade en Sierra från 84 o den hade samma lock som mina 88ór, däremot skiljde rotorn.

Ja grundtändningen kan skilja någon grad mellan olika modeller o även mellan olika rep-böcker, har för mig att jag har två olika tändningsangivelser på samma motor i olika böcker, men det skiljer som du skriver ett par grader.

Jag kör ALLTID på Bochs tändprylar o NGK stift o det har aldrig strulat, har kört på bla Biltemas mög o blivit ståendes med sönderbrända stift ett antal mil hemmifrån :banghead:

Även kört på Beru o det har liksom inte lirat det heller :Odd:

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Så det jag ska göra alltså är att byta rotor och lock till den modellen som ska sitta på förgasarmotorn från början. Själva fördelaren i sig skiljer alltså inte, utan skillnaden är nånstans i kombinationen lock och rotor?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Mellan Min brors förgasar 84 o mina efi 88ór så är det samma tänddelar, det som skiljer är diametern på fördelarens axel, allt annat är identiskt avseénde mått o utformning.

Fördelaren hade en vacumklocka på min brors 84 då den var utrustad med förgasare och inte kunde kompensera tändningen på annat sätt, fördelaren är något klumpigare i sin utformning än dom nyare efi-fördelarna, broderns bil hade brytarlös tändning.

Så vitt jag vet så ska det inte skilja på 80 tals locken på Pintona, men jag kan inte garantera det då jag aldrig satt huvudet under huven på alla Fords modeller som har Pinto.

Gustaf har ju betydligt bättre koll på den biten då jag endast har pillat med Sierror.

Du skriver att:

Objektet är en sierra -88 KAT som jag har bytt motor i. Motorn kommer från en förgasarsierra och sprutet samt all elektronik är kvar från gamla motorn.

Då har du ju bytt fördelare och kör nu med efi-fördelaren, då ska du ju ha dom tänddelar som ska sitta på en Sierra 88.

Kör du med förgasarfördelaren så hade jag bytt den till den fördelaren som ska sitta på din bil std,

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Det sitter EFI-fördelarlocket på nu, rotor och så vidare är från förgasarbilen.
Donatorbilen är en -86:a och den har då samma elkontakt på fördelaren som EFI-modellen har. Det är väl för att boxen ska kunna ställa tändningen på något sätt.

Nu har jag läst lite i Haynes och där står att det skiljer två grader i grundtändning mellan dom här motorerna.
Det som strular för mig bör alltså vara att boxen tror att när tändningen står på 10 grader så är den i själva verket 8 grader.
Fördelarlocket ska inte vara någon skillnad på heller enligt boken.

Finns det något lätt sätt att ställa fram tändningen ett par grader, eller måste jag fram med stroboskoplampa och allting?

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Byt till EFI fördelaren.

Skriv svar