Sierran går dåligt, konverterad förgasare --> EFI

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10116
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du ska som sagt ha EFI-fördelare av rätt modell (samma som till boxen), för att det garanterat ska bli rätt. Dessutom fördelarlock och rotor till rätt fördelare.

Dessutom bör du läsa i FAQ hur du gör för att grundställa tändningen (på 10 grader), det kräver nämligen ett litet knep med tändmodulen.

Fel tändning påverkar knappast lambdavärdet så mycket men med fel tändning är det svårt att hitta de andra felen. Om inte lambdasonden är bytt nyligen kan det vara idé att byta den, men kolla först att jordningen till den är OK (finns trådar i FAQ om det också).

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Detta får bli morgondagens projekt.

En liten fråga bara, jag tolkar det som att man inte behöver bryta SPOUT-kabeln om man sätter boxen i serviceläge, är det rätt uppfattat?

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

loop skrev:Byt till EFI fördelaren.
Ja, precis för insp har väl motocraft om jag inte missminner mig och förgasaren har bosch fördelare?
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

jag tackar och bockar för alla svar!

Imorgon blir det byte av fördelare och inställning av tändning på tio grader med hjälp av boxens serviceläge.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

MrEsso skrev:jag tackar och bockar för alla svar!

Imorgon blir det byte av fördelare och inställning av tändning på tio grader med hjälp av boxens serviceläge.
Det låter som en mycket bra början :)

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Idag har jag bytt fördelare och försökt ställa tändningen.
Jag markerade hur fördelaren satt på den gamla EFI-motorn och tänkte att jag sätter den likadant på förgasarmotorn, men det visade sig att det var minus hur många grader som helst. Skumt.

EDIT: Problemet är nu löst. Jag råkade se lappen i motorrummet som säger att just på den här modellen så är det 18 graders grundtändning plus minus 2 grader som gäller.
Eftersom det strecket saknas på den här remskivan så var det ju inte så konstigt att jag missade det. Så jag tog en linjal och drog ett streck vid cirka 18 grader och ställde tändningen där, och vad jag kan bedöma så går bilen som den ska nu. Vinner man något på att ställa tändningen ännu högre? typ 22-24 grader, om den inte spikar då. För det känns ju som att den går bättre och bättre ju högre man ställer den, tills det börjar knacka.

Det ska bli intressant att se hur mycket soppa den drar nu. Den gamla slutkörda lågkompspintorn körde jag på 0,64 som bäst på landsväg, den nya motorn borde ju teoretiskt sätt dra mindre eftersom den har högre komp.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

äldre bilar där det går o sjustera tändningen på genom att vrida fördelaren brukar jag höja tills det spikar o sen backa en ca 5-10 grader för o helt undvika spikningar.

Jag upplever alla dom olika bilarna genom åren som piggast och snålast med den sjusteringen, oavsett förgasare eller insprut.

Hur i helvete har du fått en Pinto o dra 0,64 :confused: Har du smort in däcken med bregott o ha ett påskägg under gaspedalen :)

Jag är glad om jag kommer under liten :banghead: på min brukis, o den har en genomgången motor i sig med 10,2:1 i komp

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Sist jag uppgav min förbrukning här så var det heller ingen som trodde mig.
Förutsättningarna var följande:

Göteborg - Linköping via Jönköping.
Sierra med lågkompsmotorn, borttagen kat, och sen har den ju det avancerade sprutet med lambda, mapsensor osv.
Jag höll mycket jämn fart, gick på fyran några få gånger på hela vägen.
Samt allmän ecodriving där jag släpper gasen när det går utför osv.

mellan 80-100km/h hela vägen i princip, knappt någon last i bilen.

Jag gissar på att borttagen kat gör ganska mycket på dom här motorerna.

OnT: Jag ska alltså strunta i 18 grader och sikta på att ha så hög tändning som möjligt utan att det spikar?

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nja, jag har varit ner på ca 0,75 med en förgasarpinto(EFImotor med 32/36) och femväxlat i min Taunus 72a. Så en försiktigt långkörning kan man nog få ner en Sierra lägre. Däremot så tror jag inte en frisk kat gör till eller från på en standardmotor.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

MrEsso skrev:Sist jag uppgav min förbrukning här så var det heller ingen som trodde mig.
Tror inte du ljuger, är bara intresserad hur du har lyckats med en så fin förbrukning :)

Ja jag kör på min Pinto med så hög tändning som möjligt, dock så ställer jag alltid tändningen med bruten SPOUT-kabel.

Kise har jag, men den ligger o spinner i soffan :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10116
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man kan passera gränsen för där mer förtändning ger mer effekt men det är egentligen bara att testa. Min åsikt är att Pinton med dess ganska kassa förbränningsrum verkar älska förtändning speciellt på mellanlast.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Jag upplever som sagt att det blir mer orr i spisen desto högre jag ställer tändningen, men det blir väl inte så i praktiken eftersom jag väl då förskjuter hela tändkurvan eller vad man ska säga? Boxen ställer väl tändningen efter samma kurva oavsett hur jag har ställt fördelaren?
Däremot så går tomgången upp i motsvarande grad, nu har jag tomgång runt 1400 varv, den kan gå ner mot 1050-1100 om jag låter den stå en bra stund. Normal tomgång får jag först vid 18 grader nånstans, tror den står nånstans runt 20 grader nu.

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Jag kör på i denna tråden eftersom all bakgrundsinformation om bilen står där.

Har nu kört ett tag med bilen och den går fortfarande inte bra.
Tändningen har jag kollat över några gånger, den ligger på 18 grader plus/minus två grader.
Bilen går helt klart bättre än vad den gjorde med fel grundtändning, men det går fortfarande inte som en pinto ska göra.
Den är ganska slö även på låga växlar, och även på motorväg får jag gå ner på fyran för att inte sacka för mycket med tom bil.
Den drar soppa så in i helvete, 1,0-1,3 liter milen blandad körning, på sträckor där jag brukar ligga runt 0,7 normalt.

Den största skillnaden märker jag på del- och höglast vid 2000-3000rpm där pinton normalt sett brukar jobba ganska bra. Här är den slö och vill inte gärna öka i varv.
Bilen går riktigt bra i t.ex. en nedförsbacke, alltså opropotionerligt bra jämfört med rak väg eller uppför. Alltså slöare ju mer den får jobba.
Jag tycker mig kunna höra något slags burkigt ljud i avgassystemet när motorn belastas och det går slött. Jag inbillar mig att den inte förbränner riktigt på nåt sätt.

Har provat att höja tändningen mer, med resultatet att tomgången blir vrålhög, runt 1500-1600rpm och det går ju inte att köra i Göteborg i rusningstrafik med :) Den går dock bättre i övrigt med lite högre tändning.

Vad ska jag börja med att kolla?

jesper malmö

Inlägg av jesper malmö »

Jeg ville tjekke CO (benzin/luft blandingen)
tändingen (igen igen)tändrör + ledninger
benzin filter/pumpe trykket
Tjyvluft ville jeg osse kigge efter.


go jagt :Odd:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Och du har kollat så du har ventilspel? Jag fick släppa mina några tiondelar igår o vipps så gick bilen som den skulle...

Skriv svar