Sierran går dåligt, konverterad förgasare --> EFI

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

SK Racing skrev:Och du har kollat så du har ventilspel? Jag fick släppa mina några tiondelar igår o vipps så gick bilen som den skulle...
Har inte kollat ventilspel nej. Motorn är ju dock orörd och sådant ska väl inte kunna ändra sig av sig självt?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Nej inte direkt, men det kan vara lönt o kolla, jag körde 50 mil förra helgen o sen gick bilen illa.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10116
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ventilspelen kan gå ihop, speciellt om det är en topp utan härdade ventilsäten som körts hårt (och varmt) på blyfri soppa. Så dubbelkolla dem.

Kompressionsprov och helst leakdown är också klokt.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Detta börjar ju låta illa för min del...
Bifogar vad jag skrev i en annan tråd vid uppstart av bilen, efter motorbytet.
Ljud 1

Uppstart ikväll och den smällde igång direkt men det lät riktigt illa så jag slog av direkt.
Först trodde jag att toppen var helt rasad men eftersom motorn låter helt frisk om man bara kör runt på starten så blir jag lite konfunderad.

Ljudet går att likna vid extremt dieselmotorknack eller motsvarande.

Ljud 2
Nu har bilen gått fint i en halvtimma, den är ganska slö men det kan ju ha med vadsomhelst att göra.
Så kom det ett nytt ljud helt plötsligt, låter som kraftigt sierra-tick från kammen, detta blir mer spännande för varje timma som går...

Jag hade av ventilkåpan och kikade lite i samband med detta:

Bild
Bild

Det enda jag reagerade över då var att kammen möjligtvis såg mer sliten ut än vad den gjorde innan uppstart, jag är dock inte alls säker på detta.

Dessa ljud uppstod direkt vid uppstart och försvann sedan på nån halvtimmes körning.
Nånting bör ju ha gått sönder då, jag reagerade dock inte över det eftersom bilen gick relativt bra, speciellt efter jag har fått ställt tändningen rätt.
Men å andra sidan verkar det ju som att jag blir tvungen att vidta någon form av åtgärd.

Ventilspel är nummer ett att kolla med andra ord? :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Kammen ser "normalt" sliten ut, jag har någon inklusive den som sitter i bilen som ser ut så, kammen är på eftermarknadsprylarna mycket bättre härdad än vipporna som i en del fall är i blötgärn/bonngärn och har en mycket dålig/tunn härdning.

Det finns riktiga eftermarknadsvippor o köpa men inte på mupponomen o liknande ställen, mig veterligen.

Jag har ett skitkitt på min brukis men det verkar fungera vettigt, men o andra sidan så är jag ju idiotförklarad av många när det gäller mitt engagemang i service o underhåll :D

När du ställer ventilerna så lägg på en tiondel på spelet mot rekommenderat spel, gör jag alltid på alla motorer jag skruvat med o det låter marginellt mer mot std spelet.

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Ok, ventilspelen ska kollas fortast möjligt.

Kan ju tillägga att oljan ser fin ut, bilen drar ingen olja och avgaserna ser ut och luktar helt okej.

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Har kollat ventilspelen nu, dom är som dom ska vara, varken mer eller mindre.

När jag vrider runt motorn med spärrskaft så hör jag att kompressionen går ut lite långsamt nånstans, är detta normalt?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja det är det.

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Ventilspelen är kollade, kompressionen är kollad, fick mellan 4-5kg på varje cylinder.
Har kollat tändföljd och ställt tändningen en gång till.

Jag tror att motorn går väldigt fett. Först fick jag för mig att jag gjorde fel när jag mätte upp lambdan, men det kan ju vara så att jag får en sån väldigt låg spänning för att den helt enkelt går riktigt fett.

Så jag tänker överge det maskinella för en stund, jag verkar inte komma så mycket längre där om ingen av er har någon mer idé.

Jag försökte mäta upp kylvattentempgivaren men det är ju stört omöjligt att komma åt den. Jag kan inte ens skruva av den gamla på ett annat sprut jag har liggandes, det går inte att komma åt.

Är symptomen i sig något som kan uppstå för att bilen går tokfett?

Vad påverkar hur sprutet ställer blandningen förutom lambdan, kylvattengivaren och luftmängdmätaren?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

4-5 kg måste vara fel, en fullt frisk motor brukar ligga runt 8-10 kg, har du verkligen så dåligt komp på alla burkar så förstår jag att den går illa.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10116
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har varit med om en Sierra som gått så fett att oljan sköljdes bort från cylinderväggarna (bore wash) så att kompressionen försvann nästan helt. Där var det i första hand lambdasonden som var helkass.

Byt den först, en Biltemasond duger. Men...

Om du bara har 4-5 kg är det något som är trasigt i motorn, tyvärr.

Visst är kompprovet gjort med alla stift urtagna, gasspjället fullt öppet, fulladdat batteri och säkringen till soppapumpen urplockad?

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Kompprovet är gjort med en gammal dålig mätare som jag aldrig har provat förut, stängt gasspjäll och ett riktigt sunkigt batteri. :D
Gjorde det mest för att jämföra mellan cylindrarna, får väl göra om det i helgen.

Användarvisningsbild
MrEsso
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jan 02, 2005 5:38 pm
Namn: Erik Hallbäck
Kör: Sierra 2.0i S -88
Ort: Göteborg

Inlägg av MrEsso »

Jag kom på en grej idag. När vi bytte motor så bytte jag den bensinslangen som går från fuelrailen till bränslefiltret, antar att det är returen. Jag tog nån slang jag hade liggandes, diametern kan säkert vara några millimeter för stor eller kanske för litet jämfört med originalslangen.

Kan detta påverka bränsletrycket och göra att bilen går fett?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Håller jag inte som en trolig orsak.

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

nej, håller med, isf skulle returen varit pluggad...
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Skriv svar