Escort 98 ojämn tomgång, kraftlös, går fint med LMM bortkopplad

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
beerfueled

Escort 98 ojämn tomgång, kraftlös, går fint med LMM bortkopplad

Inlägg av beerfueled »

Det finns en hel del liknande trådar om detta men ingen slutsats verkar vara exakt densamma så jag tar med hela caset här om någon orkar svara på frågan igen.

Släktens "sommarstugebil", en Escort 1.6 16V -98 (L1H/L1E enligt registreringen, Zetec-E tror jag?) har hyss för sig. Tomgången är ojämn och liksom "pulserar" mellan 500-1000 rpm en gång i sekunden. Så har den hållit på emellanåt ett tag. Men nu är den också helt kraftlös, accellerationen är obefintlig, man får växla ner i backar osv.

Efter att ha läst en del här testade jag att rycka kontakten till LMM och då går den hur jämnt och fint som helst på tomgång och går som ett skott (i jämförelse) när jag testar accet.

Går denna motor tillbaka på fail-safe för alla värden om den saknar en sensor (läste någonstans att så kan vara fallet) eller är det bara LMM den kompenserar med något standardvärde? Alltså, kan man dra slutsatsen att LMM är kass eller är det förhastat?

Jag kan också nämna att besiktningsmannen senast anmärkte på att avgasvärdena tog ganska lång tid på sig att gå ned (bilen var iofs kall efter att jag köat utanför, men det var ändå anmärkningsvärt tydligen). Den har dock gått fint flera hundra mil efter detta.

Tacksam för alla tips!

Tags:

beerfueled

Inlägg av beerfueled »

Jag har nu även sprayat startgas runt insugen och slangen från luftfiltret till insuget men det ger ingen reaktion på tomgången så det verkar vara tätt där i alla fall. Kan det dra tjuvluft någon annanstans?

Användarvisningsbild
Åsa-nisse
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: tor apr 02, 2009 5:59 am
Namn: Andes Bergstedt
Kör: Sierra 2,0i-89
Ort: Båstad

Inlägg av Åsa-nisse »

Gör ett kompressions kontroll av alla cylindrarna, kan va ventilerna!

jersi

Inlägg av jersi »

hade liknande fel på min -98 (samma motor) + att gasen hänger sig på mellan 2000-2500 rpm, men det händer bara när man är ute och kör, alltså inte vid stillastående varvning av motorn.
hur som helst, jag lämnade nyligen in bilen på en ford verkstad där dom bytte LMM + tändstift + tändkablar samt tomgångsmotor. orsaken till att min var orkeslös och bluddrade var att tomgångsmotorn var sprucken, så det felet löste dom, men problemet med hög tomgång och att gasen hänger sig är fortfarande kvar...så nu ska den tillbaka in på verkstad igen

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5979
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

jersi skrev:hade liknande fel på min -98 (samma motor) + att gasen hänger sig på mellan 2000-2500 rpm, men det händer bara när man är ute och kör, alltså inte vid stillastående varvning av motorn.
hur som helst, jag lämnade nyligen in bilen på en ford verkstad där dom bytte LMM + tändstift + tändkablar samt tomgångsmotor. orsaken till att min var orkeslös och bluddrade var att tomgångsmotorn var sprucken, så det felet löste dom, men problemet med hög tomgång och att gasen hänger sig är fortfarande kvar...så nu ska den tillbaka in på verkstad igen
tror på hastigetsgivaren, de har en förhöjd tomgång i fart på ca 13-1500rpm, som ska göra att det lättare går att vxla, den givaren kanske är kaputt ;)

jersi

Inlägg av jersi »

granadadr skrev:tror på hastigetsgivaren, de har en förhöjd tomgång i fart på ca 13-1500rpm, som ska göra att det lättare går att vxla, den givaren kanske är kaputt ;)

hastighetsgivaren alltså??... det har faktiskt inte slagit mig att det kan vara den. kan det vara orsaken till att nålen hoppar oxå då kanske? sitter givaren lätt att komma åt?


(sorry att jag lånade tråden lite förresten)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5979
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

nere vid vxl, wiren sitter i den, som ett mellanstycke mellan vxl å wiren, oftast trångt ;) och nej förmodligen är det wiren eller mätaren som gör att mätarnålen hoppar jag tog isär min och smörjde den sen vart det ok ;)

Skriv svar