svårstartad kall ford sierra Doch

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

svårstartad kall ford sierra Doch

Inlägg av ville3000 »

Hej

har problem med min sierra har läst många trådar men jag tycker att man inte får nå riktigt svar. tyvärr men hoppas på bättre nu :)

Den är svårstartad när motorn är kall och då menar jag väldigt svårstartad men bara man får igång den så är de inga problem sen då kan man starta den flera gånger under dagen utan problem. Sen provade jag bogsera igång den inte på fan att den gick igång direkt. sen när man får igång den då svarar den inte direkt på gasen heller men bara den blir varm så äre inga problem då går den jätte bra.

Har bytt

*vevaxelgivare
*rotor och fördelar lock
*tändspole
*nya tändstift
*har även bytt tempgivaren och den andra tempgivaren också

utan bättre resultat ska ut i morn och kolla om de är nån gnista när motorn är kall men varför skulle de inte vara gnista när den är kall ?

Finns de nå relä som har med tändning att göra när man vrider på nyckeln om de är nåt sånt som är galet. eller givare än de jag har bytt

eller ska man bara åka till ford och göra en felsökning med blinkkoder

är tacksam för snabba svar

Mvh Niklas

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

om du kör soppapumpen några gånger innan du startar, startar bilen lättare då?

Tänker på om din backventil till bränslet har fått kaffet.

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Kan ju vara något fel i kablaget och då får du byta givare hur mycke du vill, bäst är att kolla felkoder och se vart felet ligger, du behöver absolut inte åka till Ford för detta.

Kolla här:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=35668

Lägg upp en film på dioden på youtube om du inte kan tyda det själv.

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

hm

Inlägg av ville3000 »

nej tyvärr spelar ingen roll hur många gånger man gör så pumpen får jobba så startar den inte men bogserar man så startar den direkt

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

krånligt

Inlägg av ville3000 »

låter ju så krångligt hade underlätta om man sätt bilderna

ingen annan som är hemma på detta ?

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

Inlägg av ville3000 »

ska kolla de där i morgon ja. Såg inte så krånligt ut endå vi får väl se

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Oj, har inte sett att bilderna var borta, ska fixa upp dem i eftermiddag

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Men Persson, har du ingen koll :confused: :D

Sorry för OT :)

Användarvisningsbild
johwi97
Veteran
Inlägg: 327
Blev medlem: mån maj 01, 2006 6:43 am
Namn: Johnny Shelby Wiklund
Kör: Ford Mondeo V6 Ghia -00
Ort: Nävragöl, Karlskrona

Inlägg av johwi97 »

Jag har ett liknande problem med min Scorpio -86:a 2,0. Efter mycket byten av diverse delar insåg jag att det var batteriet som var dåligt. Nu startar den inte direkt när den är kall men den startar snabbare än med det förra batteriet.
Det gamla provade jag att fylla på med destillerat vatten och laddade fullt men dat höll bara laddningen i högst ett par dar olastat.
170 hk och 220 km/h är livet!!! :starter:

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 552
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Hej
En liten undran, vet du när soppa filtret byttes senast? Kan kanske vara
en del i dina bekymmer.

Jan-Peter

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

bytt

Inlägg av ville3000 »

Den har jag bytt

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

hmm

Inlägg av ville3000 »

här är klippet men den testade aldrig tomgången som de stog att den skulle göra
Kan du kolla vad de är för kod själv så tycker jag de kommer hur mycke som helst

http://www.youtube.com/watch?v=yCpvcFNN8yY

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

SK Racing skrev:Men Persson, har du ingen koll :confused: :D

Sorry för OT :)
:Odd: inte så lätt... :D

JPStromberg skrev:Hej
En liten undran, vet du när soppa filtret byttes senast? Kan kanske vara
en del i dina bekymmer.

Jan-Peter
Lite fel symptom för ett igen satt soppafilter men det skadar ju aldrig att byta
ville3000 skrev:här är klippet men den testade aldrig tomgången som de stog att den skulle göra
Kan du kolla vad de är för kod själv så tycker jag de kommer hur mycke som helst

http://www.youtube.com/watch?v=yCpvcFNN8yY
Klart den inte testar tomgången om du har bilen avstängd!

Iaf dina koder är
15, Spjällägesgivaren, signalen överskrider gränsvärdena.
23, Vattentemp, för hög volt.
15, upprepning
23, upprepning
20, separator kod, separerar koder som ligger i minnet från koder som avläses i "realtid" Allt före kod 20 är koder från minnet.
45, Hastighetssensorn, ingen signal.
27, MAP-Sensorn, för hög volt.

Lite osäker på den sista då ni vinglar så mycke:rolleyes:

Men det är alldeles för mycke koder, troligast ligger en massa i minnet då du testat byta och härja med allt... Eller så har du något fel med din 5volts matning.

Jag tycker du ska koppla bort batteriet nån timme, köra bilen varm och sen köra felkodstestet med motorn igång, filma det så ska vi se om det klarnar lite...

ville3000
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
Namn: Niklas Sjöberg
Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
Ort: Skutskär

okeeej

Inlägg av ville3000 »

hmm vadå motorn avstängd den var på då den.
okej kollar de i morgon och lägger ut igen

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Inlägg: 8455
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Ort: Nyland
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Det där var väl ett test med motorn avstängd? Den beter sig precis som om motorn är avstängd, alltså koder, upprepning, kod 20, koder, upprepning och sist kod 10 (den syntes inte då det bröts innan) Sen hörde jag ingen motorn heller.

Med motorn igång ser det anorlunda ut då det ska det bli kod 50, olika tester (tex tomgång), kod 10 (den vill nu att du gasar över 2500 rpm), felkoder, upprepning och sist kod 60 (serviceläge)

Som sagt, nolla boxen (ta loss batteriet eller styrboxen nån timme)
Varmkör bilen och ta sen ut felkoder med motorn igång.

Skriv svar