Problem med sierran xr4x4 och en ghia, hjälp önskas!!

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Appelros

Problem med sierran xr4x4 och en ghia, hjälp önskas!!

Inlägg av Appelros »

tjaa, har inhandlat en ford sierra xr4x4 årsm 87 (min första ford) för nån vecka sen, fin i övrigt, startar och går ganska bra i övrigt. men nu till problemen med just den här:

-tempmätarn funkar inte, tydligen ett vanligt fel? har läst runt lite på internet, men har inte fattat. det sitter en form av givare under spjällhuset nästan , den har jag bytt iallafall, men tempmätarn funkar fortfarande inte? kanske inte var rätt givare?

- den startar och går bra iövrigt, men han går oroligt på låga varv, och slår eld vid högra varv tändningen står fel? (har bytt stift, kablar, rotor, fördelarlock, , lite större service helt enkelt..) såna fall hur ställer man tändningen? nått speciellt jag bör tänka på?

- har även rivit topparna för lite renovering, nått jag bör tänka på vid montering?

jag tyckte bilen gick rart och var kul och köra, min första tanke var att köra me den på isen i vinter, men tycker den är för fin för det.

så jag hitta jag ett bra klipp, av ren slump , två stycken sierra ghia årsm 88, (bytte dom namn från xr4x4 till Ghia från och med 88? ) priset var ok, så vrf tveka, fick iaf med rs kjolar, rs front, rs lysen? dom med två runda insatster? rs huv? och massa ekonomiplåt och massa annat små plock, någon som vet vad värdet är på rs grejerna? rätt eftertraktade om jag fattat det rätt?

så nu är tanken att använda en ghia (mindre bra skick) på isen i vinter, men har ett litet problem med den..

-kupéfläkten funkar ej, och vart sitter den?

-tempmätarn funkar självklart inte..

-något lurt med batteriet eller generatorn, bilen går, men blir ett litet spänningsfall när man slår på lysena , och den är helt död när man stänger av den och starta igen , batteriet som är klappslut? men

något annat jag bör tänka på ? eller veta om dom roliga bilarna :)?


tack på förhand! // nybliven ford ägare Appelros

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

temp o tankmätare är std på Ford, prova o jorda sladden i chassit/motorn, bottnar mätaren så är det ett givarfel, garanterat.

Grundtändningen ställer du när boxen står i servicläge eller med bruten spru... någonting kabel, grundtändningen på en V-6á har jag inte i dummskallen, men Pinton ligger runt 12 grader.

Slår det eldsflammor så har du jävligt låg tändning, eller sinnesjukt fet blandning.

Topparna mår bra av riktiga ventilsäten på avgassidan, om det nu inte sitter det redan.

Sen så är ju en matchportning inte helt fel o göra, samt ta bort lite gjutskägg runt ventilterna i topparna.

Ghia är bara ett namn på inredningstillverkaren och har inget med bilens övriga modellbetäckning, Ghia är således ett utrustningstillägg när bilen köptes ny.

Kupéfläkten sitter i motorrummet ovanför torpedplåten under det svarta plasstycket i mitten av bilen, har för mig att plastbiten sitter på ett par skruv eller nått sådant, mycket lätt att ta bort i allafall, kopplingsmotståndet som sitter på fläkten brukar ge upp eller så oxiderar kontaktstycket ihop fullständigt, inga större problem o fixa, finns ju gott om Sierror :)

Låter som ditt batteri är sopslut o inte tar emot någon laddning alls, då får du spänningfallet som du nämner, det är ju bara laddregulatorn som försöker hålla en jämn ström, men utan ett batteri som stabilisera det hela så blir det ju svajigt.

Generatorn mår heller inte så bra av o jobba under dom förhållanderna, byt batteri o mät upp vad bilen laddar 13,8 till 14,2 volt är normalt

Appelros

Inlägg av Appelros »

okej, tack för hjälpen ! då har man lite mer koll. får väl byta kupefläkten imorn, köpte ju som sagt två st sierror, en är resverdelsbil. så det ska inte vara några problem.

sen har jag hört att orginal avgassystemet är riktigt propp? blir någon skillnad med 3"? snickra nått, så det går ihop till 3" innan alla ljudämpare /katt sen bara ha en fullflödes burk.
det som sitter på just nu på ''isbilen'' spelar på sista vers, dock är det tätt..

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Dom flesta std rören är ju inget vidare, dom ska ju dämpa ljudet maximalt.

På nyare bilar så har jag fått intrycket av att dom är mer genomtänkta, men det är ju inte optimalt för det ska ju låta lite, hålla vettigt o kosta så lite som möjligt.

Jag har byggt en del rör genom åren till lite olika bilar, om det sen har gett någon effekt vet jag inte då dom inte körts på rullar innan o efter.

På Ford så ser rören hemska ut, så där bör ju rimmligen finnas lite o hämta genom att ha ett vettigt rör.

Du behöver inte bygga med 3" rör, 2,5" räcker på en std 2.8 utan problem, det blir bara onödigt klumpigt med 3"

Appelros

Inlägg av Appelros »

vad var det för kabel som skulle jordas om, för att tempmätaren ska funka, förklara vilken det är?

har redan lite 3" ligger så det får nog bli det ändå , det är ju ingen bruksbil ändå så , den kommer gå på höga varv för det mesta så, . jag tror nog det blir bra iaf :) haha

sen om det finns sprängskisser till bilen att få tag i?

du kanske vet vad det ska vara för åtdragningsmoment på topparna? har nya bult. sen till vipparms bryggorna?

tack för snabba och seriösa svar! gillas starkt! :D

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jordar du kablen som går till tempgivaren så bottnar mätaren, detta är ett enkelt sätt att felsöka och att kontrollera själva mätaren, du löser inte problemet med mätaren på detta vis utan det är i felsökningssyfte du ska jorda kablen.

Troligen så är det givaren eller ett kabelbrott som är själva orsaken till att ditt instrument är dött, jag har ännu inte stött på en Sierra där själva tempmätaren gett upp.

Moment var det ja, det måste du väl ha tillgång till på skolan :confused: :)

Jag har rep-böcker men dom är inte här då jag sedan ca 5-6 år inte bor o skruvar på samma ställe :mad:

Denna fråga är dock på väg att lösas :) :) :)

Appelros

Inlägg av Appelros »

aa, för det är exakt samma problem båda två, mätarn går upp nån mm men inte mer, och motorn är nog i rättarbets temp, slangar och sånt är ''vanlig'' temp på.. så det är inte nått fel så, det är mätarn det är fel på.. vart tror du kabelbrottet sitter då? någon vanlig plats?

aa, moment kan jag få tag i på skolan, men har praktik just nu.. har ej möjlighet att åka dit, men det är inte bråttom så :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ang kabelbrottet så har jag ingen aning alls, jag känner inte till något ställe i kabelhärvan som det är extra kritiskt för kabelbrott, i dom fallen som jag hittat kabelbrott så har det berott på tvåbenta miffon som lekt händig hemma...

Appelros

Inlägg av Appelros »

haha okej ;) men nu är kupefläkten i full funktion iaf :D bara ett bromsrör, svetsa avgassystem, och det där med battteriet eller generatorn. och kolla över bilen i övrigt, sen är det bara vänta på bra is på sjön :)

jag mätte på batteriet lite fort precis efter jag stängde av den, 0.00 v , jag tror det är slut då:D.. hahah , men med starthjälp funkar de, och när bilen väll är igång så funkar allt utan problem. måste vara batteriet?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Appelros skrev: måste vara batteriet?
Jepp :)

Appelros

Inlägg av Appelros »

det var batteriet, nu startar den som den ska iaf! soppapumpen läcker fortfarande dock..

men tempmätaren spökar fortfarande..?

skulle ut och prova bilen förut , så gick det fint och brett i alla kurvor :) tills det kom en kurva... och vägpinnen satt SERIÖST 1,5m utanför vägen.. så där plöjde man ner bilen :) gick väl i 70 eller nått :D men bilen klara sig nästan, det enda som gick sönder var spolarbehållarn och avgassystemet ramla isär lite :)

Skriv svar