Escort 97 1.8rs. Går ojämt. och Hur kollar man felkoder?
-
- Nybörjare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 9:33 am
- Namn: RS
- Kör: Ford Probe
- Ort: Malmö
Escort 97 1.8rs. Går ojämt. och Hur kollar man felkoder?
Hej 2st frågor..
1. Jag har en Ford Escort 97 RS 1.8 som går ojämnt när bilen är varm och stått några minuter på tomgång. Jag har testat koppla bort PCV slangen och då händer ej detta. Är det läckage från tråget till pcv slangen eller tomgångsmotorn som är knas?
2. Kolla felkoder. hur man man detta på denna ford? har testat obd2 läsare olika sorter men dessa funkar ej.
Kan man "jumpra" till testläge och kolla diod eller vad för utrustning krävs det? Eller något som vet vilken felkodsläsare som klarar av läsa bilen?
Tack för svar!
MVH
1. Jag har en Ford Escort 97 RS 1.8 som går ojämnt när bilen är varm och stått några minuter på tomgång. Jag har testat koppla bort PCV slangen och då händer ej detta. Är det läckage från tråget till pcv slangen eller tomgångsmotorn som är knas?
2. Kolla felkoder. hur man man detta på denna ford? har testat obd2 läsare olika sorter men dessa funkar ej.
Kan man "jumpra" till testläge och kolla diod eller vad för utrustning krävs det? Eller något som vet vilken felkodsläsare som klarar av läsa bilen?
Tack för svar!
MVH
-
- Nybörjare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 9:33 am
- Namn: RS
- Kör: Ford Probe
- Ort: Malmö
Föresten. ibland hackar bilen till när man har hög växel o sen full gas. Kan detta ha något med tanklocket att göra så där ej bildas tryck? tjejens escort bildar tryck i tanken men det gör ej min och jag har utbytt tanklock. Bränslefilter. stift, kablar allt är bytt. ny lambda. bytt luftmassmätare osv. dock Störigt att ej kunna se felkoder, hade varit trevligt med en lösning på detta
-
- Legend
- Inlägg: 6157
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Kan i båda fallen vara orsakat av undertryck i bränsletanken då dess ventilations system är igensatt, detta testas lättast att genom helt enkelt lätta på tanklocket och se om det har verkan som även inte bör ges allt för högt pysande då man lättar tanklocket.
Ojämn motorgång kan bero på vakumläcka på insugssidan och avslöjas lättast med att spraya startgas längs misstänkta slangar och packningar där. Som vid minsta läckage ger klart förhöjd eller än mer förändrad tomgång och en läcka är funnen.
Med felkoder har jag iaf lyckats bra med denna modell med klart prisvärda läsare:http://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx
Ojämn motorgång kan bero på vakumläcka på insugssidan och avslöjas lättast med att spraya startgas längs misstänkta slangar och packningar där. Som vid minsta läckage ger klart förhöjd eller än mer förändrad tomgång och en läcka är funnen.
Med felkoder har jag iaf lyckats bra med denna modell med klart prisvärda läsare:http://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx
-
- Erfaren
- Inlägg: 61
- Blev medlem: lör feb 05, 2011 9:20 am
- Namn: Christopher Ekholm
- Kör: Focus kombi 1.5 TDCI 2017 o Kawasaki Er5 2004
- Ort: Nybro
grejade lite me den idag å lossade på kontakten till luftmassemätarn (med motorn igång) då gick den som den skulle, drar jämt på hela registret, kopplar ja in den igen så blir den slö i reaktionen när man gasar till den å e trött över 3500 rpm.
åkte ner te skroten å hämtade en exakt likadan lmm å monterade, men med den inkopplad så gick nästan ännu sämre. finns ju inga garantier att den heller e redig. elle kan d va nått annat som spökar? verkar konstigt.
har dock inte testat att öppna tanklocket, men d borde väl inte va d när den går riktigt utan lmm?
tacksam för svar
åkte ner te skroten å hämtade en exakt likadan lmm å monterade, men med den inkopplad så gick nästan ännu sämre. finns ju inga garantier att den heller e redig. elle kan d va nått annat som spökar? verkar konstigt.
har dock inte testat att öppna tanklocket, men d borde väl inte va d när den går riktigt utan lmm?
tacksam för svar
Varför vara normal?
-
- Legend
- Inlägg: 6157
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Skummade igenom bara detta forum lite snabbt och vanligt tycks vara just defekt lmm där även testade begagnade sådana påvisat sig defekta och där många sedan löst liknande problem med ny sådan.
Eventuellt kan man testa med att röra ren dess mätenhet med tex elektronikrengöring på spray och beroende på typer av väremspiraler får man inte fysiskt beröra dess känsliga delar. Men brukar fungera med att blåsa rent efter lite dusch med sådan rengöring att i bättre fall få fart på lmm igen.
Nej detat med tanklocket i ditt fall stämmer troligt inte då motorn går bättre med lmm urkopplad.
Eventuellt kan man testa med att röra ren dess mätenhet med tex elektronikrengöring på spray och beroende på typer av väremspiraler får man inte fysiskt beröra dess känsliga delar. Men brukar fungera med att blåsa rent efter lite dusch med sådan rengöring att i bättre fall få fart på lmm igen.
Nej detat med tanklocket i ditt fall stämmer troligt inte då motorn går bättre med lmm urkopplad.