Pendlande värme Sierra DOHC

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Pendlande värme Sierra DOHC

Inlägg av m-e »

Vad kan en pendlande tempmätare bero på? När den stiger kommer varmluft ur kupéfläkten, när den sjunker blir luften kallare.
Vid hårdare körning (motorväg) håller den sig mer jämt.
Problemet kommer och går, har inte haft problem med det sedan förra vintern, och den gången bytte jag termostat samt körde med kylarrens och då blev det mycket bättre/bra, men imorse hade jag samma symptom igen.

Innan ni säger; "byt toppackning" och jag slaviskt dundrar iväg till garaget med en splitter ny packning under armen, undrar jag om det KAN bero på NÅGOT annat? Värmepaket? Termostaten är bytt som sagt. Kanske en riktigt ordentlig rengöring av kylsystemet?

MVH
/Macke

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

du sa det själv, fast förmodligen en spricka mellan ventilerna på 2ans cyl haft samma fel på 5 (FEM!!) doch,lev med det till motorn trillar ur motor rummet el gör en 2,3 uppgradering och få en starkare motor med 16ventiler :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja du verkar ju ha gjort allt rätt, med sköljning o termostatbyte, troligen är det ju så att packningen, eller toppen gett upp o det då blir luftfickor i systemet när kompretionen går ut i systemet, med värmebortfall som följd.

Du kan ju innan du river av toppen göra en ordentligt rengöring av kylsystemet, jag har nog fått en tråd inlagd om det i FAQ, tryckluft o vatten baklänges i systemet gör susen.

Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Inlägg av m-e »

SK Racing skrev:Ja du verkar ju ha gjort allt rätt, med sköljning o termostatbyte, troligen är det ju så att packningen, eller toppen gett upp o det då blir luftfickor i systemet när kompretionen går ut i systemet, med värmebortfall som följd.

Du kan ju innan du river av toppen göra en ordentligt rengöring av kylsystemet, jag har nog fått en tråd inlagd om det i FAQ, tryckluft o vatten baklänges i systemet gör susen.
Tack, ska göra det enl. din guide. Tänkte även byta locket på exp.kärlet, vet inte om det kan ha något med saken att göra men det ska väl hålla helt tätt? Vill minnas att det pyst ifrån burken nångång efter körning.
/Macke

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Locket ska släppa ut övertryck så det är helt normalt, ett "normalt" tryck i systemet är ca 1 kg o över det så pyser det ut, under normala omständigheter så blir det inte högre, men under den varma årstiden och vid hård körning så är det absolut inget onormalt om det pyser ur expantionskärlet.

Denna årstiden är det dock inte normalt, ja jo efter plågande på en frusen sjö eller liknande så visst.

Det kan även vara så om man kör en kortare sträcka bli så att efter att bilen stängts av, att den faktiskt går upp i kok o kissa ut kylvatten, detta hände min far med en Toyota, det räkte att han körde en annan väg till jobbet på någon km så försvann det problemet permanent.

Användarvisningsbild
Galne
Veteran
Inlägg: 106
Blev medlem: mån okt 02, 2006 7:12 pm
Namn: Henrik Gunnarsson
Kör: Mazda 323S, Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Galne »

Kolla så kylaren är tät och inte sakt akissar ut vattnet som sen gör att du får in luft i ssytemet.. Men den kanske inte dricker vatten?!
Ford Sierra 2.0i clx -91, -92
Mazda 323S -97
Ford Mondeo 2,2 TDCi -07

Powerd by http://www.galne.se

Skriv svar