Kontrollera ventiltätningar- och styrningar

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Kontrollera ventiltätningar- och styrningar

Inlägg av m-e »

"Ett vanligt fenomen är ventiltätningarna som brukar vara kass och då sticker HC-värdet iväg, jag har även sett ventilstyrningar..." Från FAQ.

Ska iväg till skroten för att jaga tag på en ny topp till min DOHC. Kan jag kontrollera tätningarna och styrningarna på plats på något vis? Isåfall hur?

MVH
/Macke

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Nej, det går inte o göra, men det du ska titta efter är sprickor mellan ventilerna och vid kylkanalerna.

Ventilerna tycker jag nog du ska plocka ut o kontrollera anläggningsytorna på ventil/säte, o vid behov lämna bort toppen till motorfirma som fräser sätena i slipar in ventilerna, samt plana en tiondel eller nått bara för att veta att den just är plan.

I sotningssatsen ligger det tätningar och när det gäller styrningarna så märker du det direkt om dom vandrat iväg eller är glappiga, tror en tiondel är max vad det får vara i glapp, men den infon har jag för mig ska finnas i rep-boken.

Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Inlägg av m-e »

Tro det eller ej men det var endast packningen och inte toppen som farit (packningen var trasig på två ställen precis bakom 4ans cylinder, och då har 100% av de DOHC-topparna jag sett (2 stycken :D) varit befriade från sprickor.
/Macke

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Grattis. köp en trisslott omgående.

Skriv svar