Motor- och växellådsoljebyte på Scorpio 2.9 automat -89??

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Ort: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inläggav fordmaffian » lör dec 17, 2011 10:56 am

Gutt att denna tråden hade kommit upp, pärlan är också i väntans tider om ett komplett oljebyte nu när mätaren precis slagit över 500000 :woohoo: med orginal motor och automat, men de som gett mig lite huvud bry är att jag hittar inga filter till automat lådan över huvud taget :confused: vart fanken får man tag i de?? obs! detta är en -96a
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Tags:

SK Racing

Inläggav SK Racing » lör dec 17, 2011 1:13 pm

Kompisarna har köpt på Ford så vitt jag vet, är inget filter i den bemärkelsen utan mer som en sil, men bytas ska den göras då när den täpps sugs in i lådan, o ja resten vet vi ju...

Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Ort: Lund
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.

Inläggav Bushido » tis jan 10, 2012 4:51 pm

Sådärja, nu har jag äntligen fått tummen ur och lyckats byta den jävla oljan! :D

Oljepluggen satt verkligen helt otroligt jävla skithårt, så jag började fundera på om det inte skulle bli lättare att köpa mig en pump, sätta en slang på och sen suga ut oljan genom oljestickhålet. Döm om min förvånging när jag travar in på Jula, letandes efter en lämplig pump att modifiera, upptäcker att det redan finns en specifik oljeutsugningspump med slang och klämmor att fästa direkt på bilbatteriet. För 200 pix! Känns som ett jävligt bra köp, slurp sa det så var oljan ute :D Motoroljan fick jag ur allt av, men växellådan var det sämre med. Fick bara ur sisådär en tre liter... Körde istället i två omgångar, ur med tre liter, i med tre nya, köra en bit och upprepa. Nu är oljan nästan rätt rosa nyans i alla fall, åtminstone inte brundassig som innan...

Däremot så har jag ett lite annat problem: Bilen tickar lite över 2000 varv... Trodde först att det skulle vara en loppa på stiftet eftersom ljudet blev lite bättre efter att jag varit ute och gasat ur bilen för en tid sedan, men inga loppor på stiften gick att se och bilen låter likadant även nu efter byte till nya stift. Kan det vara en ventil eller en lyftare som inte riktigt hänger med möjligen? Ljudet följer varvet och blir högre ju högre varvet blir, torrgasar man så låter det DRRRrrrrrrr-DRRRrrrrr-DRRRrrrr i takt med gasen... Hörs dock bara över 2000 varv som sagt, under det är bilen tyst. Några förslag? Är det något jag bör åtgärda eller kan jag köra på ett tag? Pallar inte riva motorn och renovera när det ändå bara rör sig om en vinterbil för ett par tusen, vet inte ens om den klarar sig igenom nästa besiktning (om två månader).

SK Racing

Inläggav SK Racing » tis jan 10, 2012 7:42 pm

Det låter som en lyftare har fått lite skräp i sig, kör på du bara men kolla bara så det är olja i motorn så bör rimligen inget hända.

Ja alltså automatlådeoljan går o byta i etapper, har själv bytt på lastmaskin i två omgångar o det gick ju fint, dock mer än tre liter åt gången..., snarare 40-80 liter :Odd: :D

Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Ort: Lund
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.

Inläggav Bushido » ons jan 11, 2012 12:09 am

SK Racing skrev:Det låter som en lyftare har fått lite skräp i sig, kör på du bara men kolla bara så det är olja i motorn så bör rimligen inget hända.

Ja alltså automatlådeoljan går o byta i etapper, har själv bytt på lastmaskin i två omgångar o det gick ju fint, dock mer än tre liter åt gången..., snarare 40-80 liter :Odd: :D


Ok, så är den sliten eller kan man lyfta ventilkåpan och justera/rengöra/något för att fixa det? Eller bör man bara låta bli? Färsk och fin olja är där i, och den dricvker ingen olja vad jag vet så det ska nog gå bra då:)

Ja, den har ju en bra mycket bättre nyans nu än tidigare iallafall... Ska säkert funka ett tag, lådan funkade ju bra även innan men det känns ju lite tryggare med ny olja:)

SK Racing

Inläggav SK Racing » ons jan 11, 2012 8:42 am

Nu är det ju så att jag har inte pillat med V-sexorna alls, men uppe i ventikåpan finns ingen lyftare, bara dom gammla hederliga vipporna o stötstängerna.

Lyftaren sitte nere i blocket o jag vet inte om man kommer åt dom uppifrån eller om man tar ut dom efter det att kammen är demonterad.

Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Ort: Lund
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.

Inläggav Bushido » ons jan 11, 2012 11:39 am

SK Racing skrev:Nu är det ju så att jag har inte pillat med V-sexorna alls, men uppe i ventikåpan finns ingen lyftare, bara dom gammla hederliga vipporna o stötstängerna.

Lyftaren sitte nere i blocket o jag vet inte om man kommer åt dom uppifrån eller om man tar ut dom efter det att kammen är demonterad.


Åfasen, är det en stötstångsmotor? Jag bara Antog att det var en ohc... Jaja, den får väl ticka lite då :D

SK Racing

Inläggav SK Racing » tor jan 12, 2012 6:59 am

Det är 2.9 cossispisen som är en 2xdohc :)

maybritt17
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons dec 09, 2015 2:40 pm
Namn:

Inläggav maybritt17 » ons dec 09, 2015 2:42 pm

Ja har en ford mondeo 03 Automat som od off tror ja de står som blinkar ..Va ä de ?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Ort: Trelleborg
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .

oljebyte

Inläggav Granworth » tor dec 10, 2015 3:55 pm

Bushido skrev:Åfasen, är det en stötstångsmotor? Jag bara Antog att det var en ohc... Jaja, den får väl ticka lite då :D


hej.

,,, ja det där med oljor är rena kemin ... håller absolut med sk racing... men enkelt ( nått så när ) är oljan bara en "bärare " av olika kemiska tillsatser... som oxå tidigare påpekats .... halv syntet och hel syntet har mineral oljan som bas ... sen kommer tillsatserna ... för olika användnings område ..

off record canadian oil hade / har en helt syntetisk olja men av vad den består av vet jag inte .... men den skulle inte ha nån mineralolja alls i sig och så naturligtvis svindyr...

har kollat på ett service papper från ford ang motorolja och där står följande // 5 w 30 olja för 2,9 12v FRAM till 10 / 94..
10 w 40 minst halv syntet FRÅN 11 /94..

men sen skiljer ford även oljefilterna på dessa motorer ..

2,9 12v fram till 7 / 92 hade olje filter med betäckning efl 164
och från 8 / 92 så hette filtret efl 90 .... ( ??????? )

vet att man på ford eu har haft en del problem med smörjning och filter på just dessa motorer... tydligen fel olja till dom 4 olika 2,9 12v versioner som finns ( br c , br e , br f , br g ).....

sen så skulle åtdragnings momentet för oljepluggen vara 21 - 28 NM ;)

mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile