Bästa blocket för turbo?

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Ort: Markaryd
Kör: Ford Taunus Turbo

Bästa blocket för turbo?

Inläggav Fiechen » sön dec 25, 2011 3:56 pm

Tja, tänkte skaffa mig ett nytt pinto block för turbobygget, gamla förgasarblocket håller nog inte i längden.
Så tänkte höra med er vilket som är det bäst lämpade blocket för överladdning, hållbarhet, utveckling osv? Läst om pintos med 205 och 207 block, samt transit som hade 202. Ska det vara med eller utan kat. Har också läst om några siffror vid fördelaren, låga jämna siffror tyder tydligen på ett bättre block. Så vad gäller!?
Har inget emot att leta efter det "perfekta" blocket, har alltså inte bråttom.
Är medveten om att ett vanligt 205 block med cosworth kolvar och stakar räcker långt men när jag ändå är på jakt efter nytt får det gärna vara så bra som möjligt :)

Tack på förhand!
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990-fiechen-ford-taunus-20l-8v-turbo-update-21-10

Tags:

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Ort: Western Australia
Kör: så det ryker!

Inläggav Skinkis » sön dec 25, 2011 11:23 pm

Det "perfekta" blocket för turbo finns till salu här på FCS.

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=65128


;)

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Ort: Markaryd
Kör: Ford Taunus Turbo

Inläggav Fiechen » mån dec 26, 2011 12:34 am

Åhh, hade man bara haft pengarna!

Kanske mer tänkt vad som är möjligt att hitta på skroten ;)
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med

http://skogenracing.editboard.com/t5990-fiechen-ford-taunus-20l-8v-turbo-update-21-10

SK Racing

Inläggav SK Racing » mån dec 26, 2011 10:22 am

Ett fodrat YB-block bör ju vara det mest prisvärda du kan få fram, alt ett fodrat 205-block.

Fick för många årsedan pris på o fodra ett block o då var det en tusing per cylinder som gällde, jag hade i denna vevan körd med 94 kolvar (2,2 liter) för i vinna lite effekt.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån dec 26, 2011 3:12 pm

Som sagt, låga och jämna siffror stämplade vid fördelarfoten visar på ett block med lite core shift, dvs så tjocka cylinderväggar som möjligt.

205, 202 eller 207 tror jag inte spelar någon märkbar roll, det är bara olika generationer. Alla håller enligt min uppfattning för minst 500-600 hk om man bara hanterar sakerna rätt.

Kat eller inte har ingen betydelse om du ändå ska byta kolvar.

Vad är målen med motorn? Jag tror att blocket är den billiga delen i ett extremt Pintobygge :-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Ort: Markaryd
Kör: Ford Taunus Turbo

Inläggav Fiechen » mån dec 26, 2011 4:06 pm

Gött då har jag lite att stå på :)

Tanken är väl att få en hållbar motor för gata och stripp, sen spöa en å annan övermodig plastraket med ;) Så blir väl ett lågmil 205 block med dessa låga jämna siffror
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med

http://skogenracing.editboard.com/t5990-fiechen-ford-taunus-20l-8v-turbo-update-21-10

SK Racing

Inläggav SK Racing » mån dec 26, 2011 4:54 pm

Ska man se det på så vis så ska du hitta ett block som gått massor, då har det så att säga mognat klart o satt sig på alla håll o kanter.

Hörde någon historia om racingfirma i Tyskland som gick på skrotarna för o hitta block som var gammla och gått massor, bara för att dom var klara så att säga.

Ovanstående är bara vad jag hört vid fikabordet o ska därmed tas därefter.