Sida 1 av 1

Dränkta stift

Postat: ons maj 23, 2012 5:34 pm
av Cossie Nicke
Hej allihopa.

Skulle åka och besikta idag och innan stannade jag till på OKQ8 för att byta blinkerslampa bara, och efter det så va bilen helt livlös. Bogserade till verkstaden igen. Kände och klämde på alla kontakter, kollade stiften att dom gav gnista och det gjorde dom men dom va dyngsura. Stoppade i nya stift, trampade full gas och vred på starten och då hoppade den igång men dock bara på 3 burkar. Och när man försöker gasa ur den så är det så fullt med bränsle att det trycks ut lite genom grenröret och droppar på backen. Börjar undra om gnistan är för klen kanske? Eller om en spridare ballat ur då det är blötare på 1:an än på dom andra, för vi konstaterar att det är 1:an som inte fungerar trots att gnista kommer där. Ska låna ett par andra tändkablar och testa. Är ju dock väldigt skumt då det är massvis med bränsle nere på kolven. Har ju dock alltid tyckt att CLaus mappat den väldigt fett på tomgången, men det kanske blir så när man kör originalsprut?

Några funderingar varför den inte orkat tända på 1:an?

Postat: ons maj 23, 2012 5:47 pm
av Cossie Nicke
Hoppsan, detta skulle hamnat i Escort/Orion/Scorpio/Sierra delen, inte i tuning delen då detta är ett problem:)

Postat: ons maj 23, 2012 7:35 pm
av Fredin
Kolla vacum slangen till bränsletrycksregulatorn. Om membramet spricker spolas bränsle rakt in i insuget och fyller cylindrarna sådär.

Postat: ons maj 23, 2012 7:45 pm
av Cossie Nicke
Ok tack, kollar den imorrn.

Mvh
Fredin skrev:Kolla vacum slangen till bränsletrycksregulatorn. Om membramet spricker spolas bränsle rakt in i insuget och fyller cylindrarna sådär.

Postat: ons maj 23, 2012 8:58 pm
av Rali
Knacka stiften i kolla tändkablarna, prova plugga ut en o en i lyssna på motorn! Hade samma på min, var en kabel som gett upp i infästning mot stiftet plus att gapet var för stort= nya stift + knacka gapet. 0,4 tror jag det var... Säkert någon med bättre koll. Men mer ladd= mindre FAO vad jag fattade...

Postat: tor maj 24, 2012 4:13 pm
av Cossie Nicke
Kollat vakumslangen och den verkar hur frisk somhelst. Fick låna en tempgivare(den blå på baksidan av toppen) att testa med men utan lycka, det kommer så mycket bränsle så det bara väller ut genom grenrörspackningarna.

Postat: tor maj 24, 2012 9:12 pm
av Fredin
Var kommer då bränslet ifrån. Prova andra spridare eller koppla loss 1 eller 2 åt gången. Har du kvar orginal chip inkl spridare eller kan låna av någon så hade jag testat det.

Postat: fre maj 25, 2012 6:24 am
av Cossie Nicke
Ska lossa på hela spridar bryggan och se hur spridarna går, lurar på om det nån spridare som pajjat då det väller en helt enorma mängder bränsle.
Fredin skrev:Var kommer då bränslet ifrån. Prova andra spridare eller koppla loss 1 eller 2 åt gången. Har du kvar orginal chip inkl spridare eller kan låna av någon så hade jag testat det.

Postat: fre maj 25, 2012 8:27 am
av Cossy_Calle
Tror du missar vad Fredin menar med vacumslangen till regulatorn.
Det han menar är att om membranet i regulatorn är trasigt så kommer det in bränsle via vacumslangen till insuget,
Så kolla om det kommer bränsle ur den slangen när du kör på starten.

Postat: fre maj 25, 2012 5:02 pm
av Cossie Nicke
Ja det missade jag absolut. Ska kolla det bums.
Tack Calle!

Mvh
Cossy_Calle skrev:Tror du missar vad Fredin menar med vacumslangen till regulatorn.
Det han menar är att om membranet i regulatorn är trasigt så kommer det in bränsle via vacumslangen till insuget,
Så kolla om det kommer bränsle ur den slangen när du kör på starten.

Postat: mån maj 28, 2012 1:43 pm
av Cossie Nicke
Har nu kollat bränsletrycksregulatorn och den verkar funka prima. Noterade även att det "låter" om spridarna när man står med motorn igång, som om dom får jobba skiten ur sig.

Min fråga är, om det är någe knas med mapsensorn, kan den då göra så att spridarna går på fullt ös på tomgång? För det bara öser in bränsle i motorn.