Sida 1 av 5

Elfel Sierra -88 pinto 2.0i

Postat: tis maj 29, 2012 4:34 pm
av Znurp
Hej, ber om ursäkt för att jag skapade ny tråd då jag redan har frågan i en annan tråd nedanför. Jag behöver hjälp med att lista ut varför jag inte har någon tändsignal, drar jag ur kontaktstycket i fördelaren och mäter mellan + och minus så har jag 12v men mäter jag mellan signal och jord så har jag 12v även där, drar jag ur tändmodulen (modulen på höger framskärm och inte styrenheten ovanför handsfacket) så försvinner spänningen... Jag har provat byta både styrenheten och modulen men det var fortfarande lika, mätte också modulens andra kabel som går raka vägen in i styrboxen så har jag även 12v där. Har också märkt att om man har tändningen på och rör lysreglagespaken så går bränslepumpen... :confused: Jag kollade jordningen för tändmodulen och gjorde en separat jordning till batteriet istället för bara samma jordning som till strålkastarna, när jag satte ihop jordningen till jorden och blinkersen med jordning till batteriet så lät bränslepumpen och jag hade också gnista för varje gång jag duttade ihop dem. Jag kollar på elscheman och förstår inte hur lyset går ihop med tändmodulen förutom vid jordningen. Är grovt tacksam för hjälp!

Postat: tis maj 29, 2012 9:47 pm
av Cosworth 4x4
Hii

1/
Har du haft ur batteriet ?
På "i" modellerna var det en separat tunn jordkabel för "databoxen" som satt direkt på batteriets minuspol och som brukade "ramla ner" bakom om man kopplade loss batteriet !
( Var ute och skruvade tillbaka denna kabel på många bilar som kom till oss med bärgare på den tiden !! :) )
En del lyckades till och med montera den på plus polen i tron att det var där den satt ! INTE BRA !!
Är dock väldigt osäker på om denna kabel satt på detta vis hela tiden ihop med OHC-motorn då jag slutade på Ford 1988 !

2/
När du mäter , hur mäter du och med vad ??
Mäter du på "fel ställe" med "fel instrument" kan du lätt paja databoxen !
Med en digital multimeter kan man ofta ha 12V i spänning men ingen/mycket lite ström ( Du har 12V obelastat men det allra minsta du belastar så räcker inte strömmen ( Ah.) och då sjunker spänningen ( V ) ! )

Alltså , man bör ha ett kopplingsschema så man kan se vart kablarna går och och vad man kan förvänta sig för värden !


// Micke

Postat: ons maj 30, 2012 5:35 am
av Znurp
Japp jag har haft ur batteriet, felet uppstod när jag parkerade bilen på macken, batteriet är väldigt kasst och kanske är en bidragande orsak? tänker på lågt amperetal kanske :) Jag får kolla upp den där kabeln också så att den inte lossnat eller är glapp. :)

Jag mäter med multimeter och mäter volt, jag har svarta kabeln på jord på batteriet och har mätt blå/gul kabel som är signalkabel som går emellan fördelaren,tändmodul och styrbox. har också mätt blå/röd kabel mellan tändmodul och styrboxen :) Kopplingsscheman har jag :)

Postat: ons maj 30, 2012 3:12 pm
av Znurp
Skrället hoppade igång igen! Jag fick hjälp av ett friskt batteri och den startade igen! Men hur blir man helt 100% på att det var felet? :O Är bara 90% nu... ;)

Postat: ons maj 30, 2012 10:18 pm
av Znurp
Nu har jag bytt batteri, dock löste det inte problemet, däremot så är problemet nu löst! Hallgivaren i fördelaren var glapp så nu är det bytt :) dock vill bilen nu inte längre gå jämnt på tomgången och dör nästan... och väldigt svårstartad när den är kall bara, men inte genomvarm. för att starta när den är kall så måste man peta lite på gasen, tomgångsmotorn är smord men okontrollerad i spänningsväg :)

Postat: tor maj 31, 2012 9:18 pm
av Znurp
Bilen käkar fortfarande tändstift trots att jag bytt allt som leder gnistan till stiften (fördelaren, rotor, fördelarlock, tändkablar, stift...) Antar att bilen går surt då och att stiften surar ner sig. Fick också fram felkoder nu!

23, Vattentemp, för hög volt.

53, Octan justering 1 byglad (koppla bort alla under test)

22, Luftmängdmätaren, för hög volt.

52, Automatlåda i läge D

43, Spjällägesgivaren, konstant värde under dynamiskt test (kod 10 när man gasar över 2500rpm)

41, okänd (någon hade kortslutning i lambdan?/41 - Syresensor 1 - Mager blandning/läckage avgasrör)

Tempgivaren (den med två stift) har jag kontrollerat och verkade fungera, den gav rätt värden vid rumstemp och resistansen ökade när jag spolade kallvatten på den, värmde den dock inte mer än bara med handen runt om, blev ca +30 enligt kalkylen jag hittade här http://www.fordclubsweden.se/forum/arch ... -5879.html


-20 271 kohm
0 95 kohm
+10 60 kohm
+20 37 kohm
+25 30 kohm
+30 24 kohm
+45 13 kohm

Luftmängdmätaren var det heller inget fel på då jag följde felsöknings guiden på forumet... :P hur används komponenterna av styrenheten? tempgivaren och luftmängdmätaren delar ju samma jord enligt elschema... dålig jordning till styrboxen kanske? :) Lambdasonden ska kontrolleras i helgen, hur jordas den? avgassystemet är bytt och det går ingen jord på röret, möjligtvis att det går via grenrör in mot motorblocket då eller har den jordkabel i kablaget till lambdan precis som "N9C"motorn som nämns i felsöknings guiden? :)

Postat: fre jun 01, 2012 4:40 am
av therealpinto
Jag tycker att det låter som fel på signaljorden, dvs givarnas jord tillbaka till boxen.

Det händer att kablar ärgar och nöts utan att det syns utifrån. Men gör en resistansmätning mellan givare och boxens kontaktstycke.

Gustaf

Postat: fre jun 01, 2012 11:50 am
av Znurp
Hittade ett hål i insugsslangen! Det är tejpat just nu men ska väl bytas antar jag, enligt elschema så ska signalkabeln ifrån luftmassemätaren gå till stift 43 i boxen, hittade att den satt på stift 27 istället?!?! ska jag flytta om kabeln? det är tomt för stift 43 på boxen... :S hittade ett litet motstånd i en kabel på 0,8 ohm, tycker inte själv att det är så mycket? Hur påverkar hål i insugsslangen bränsleblandningen? borde den inte gå snålt då? tänker på att den äter stift... hål på grenrörssidan förstår jag för då tror ju lambdan att det är överskottssyre och öser på mer bränsle, men om det är tätt där så borde väl den reglera rätt ändå? :O har ej mätt kablarna från tempmätaren ännu.

Postat: tis jun 05, 2012 7:45 pm
av Znurp
Provade att koppla ur endast den kabeln och då gick bilen jätte kasst, antar att den sitter rätt då? :O Sitter kablarna olika på olika styrboxar? tänker eftersom elschemat säger ett helt annat stift... :) Blir mätning imorgon igen och då ska jag ohmmäta tempgivarens kablage och även varmköra och kolla voltskillnaden till tempgivaren :)

Postat: ons jun 06, 2012 5:52 pm
av Znurp
gjorde tempmätartestet från denna länk http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... p?p=515685

"Kall motor bör ligga vid några volt 3-4 kanske, beroende på temperatur ute. Helt varm motor bör ligga på 0,5 volt om jag inte minns galet."

Kall så låg den på 3,35v och varm så låg den på 0,59v på tomgången. Med motorn igång så får jag bara felkodern 32 24 vilket är luftmassemätare låg volt och lufttempmätare hög volt.

Postat: ons jun 06, 2012 9:41 pm
av Znurp
Nuvarande felkoder motor av 11. 11. 23. 22. 43. 22. 41.

11, Inga fel hittades.
23, Vattentemp, för hög volt.
22, Luftmängdmätaren, för hög volt.
43, Spjällägesgivaren, konstant värde under dynamiskt test (kod 10 när man gasar över 2500rpm)
41, okänd (någon hade kortslutning i lambdan?/41 - Syresensor 1 - Mager blandning/läckage avgasrör)

Postat: tor jun 07, 2012 9:32 pm
av Znurp
2 liter milen är lite mycket tror jag... räknade just ut vad den har dragit :P

Postat: fre jun 08, 2012 7:22 pm
av SK Racing
Kan inte hjälpa dig med elfelen, men en liter är mer normalt.

Så nått är nog knas...

Postat: sön jun 10, 2012 8:46 am
av Znurp
hehe jo, vill tro att det är lambdan men samtidigt så reglerar den ju antar jag då den går bättre efter en stund då boxen varit nollställd, jag får väl mäta på nått vis :) tempmätarens felkod kanske bara uppstår när bilen inte bli fullvarm? det är som inget fel på givaren och dess kablage vad jag kan se med multimeter, luftmassemätaren förstår jag inte, i viloläge ligger den på strax under 0,5v (kommer inte ihåg värdet) men det är lika fast jag byter den mot en likadan som jag hade liggandes, finns inget motstånd i signalkabeln men däremot ett litet i jorden för luftmassemätaren... hur kan man kolla avgasläcka lättast? finns inget svart vad jag kan se :S

Postat: sön jun 10, 2012 1:00 pm
av SK Racing
Jag har kört med små läckage mellan grenrör och främre rörets fläns och även med något litet mellan topp och grenrör, min erfarenhet av det är att bilen gick vare sig bättre eller sämmre innan och eller efter tätning av dessa läckor, nu bör det ju tilläggas att det var ju inga stora läckor då jag märkte dom som först vid den vanliga kollen av motorrummet.

Jag gissar på att nyare bilar är med mer avancerad/snabbare styrsystem goes bananas för mindre än våra fosiler till bilar.

Min brors bil hade så många felkoder så mina kompisar som gjorde testet bara kliade sig i dumskallen, visade sig att någon bysmed eldat upp styrboxen, men på något helt otroligt sätt kopplat o byglat hej villt i elsystemet, o lyckats få boxen att gå på nödläget, efter återställande av kabelstam och lödning av box, så har bilen gått perfekt.

Vart jag vill komma är att med så många felkoder så bör det ju vara något större fel som ger upphov till dom, o kanske inte många olika som koderna vill visa.

Jordningen som har nämts innan är en mycket vanlig felkälla, samt att styrsystemet får för lite ström(både volt o amper) och inte kan jobba ordentligt.

Jag kan inte mycket om själva elektronik biten, men har hjälpt kompisar med sina elsystem på basicnivå och när allt har fått den strömmen och jorden det ska ha så har alla fel försvunnit, både på motorstyrning och bilens övriga el-funktioner.

En äcklig fransk bil kom till en bilverkstad som huserar i samma hus där svärfar har sin verksamhet, bilen i fråga hade varit runt på ALLA tänkbara märkesverstäder och ingen hade lyckats att få bilen att gå och fungera som den skulle.

Nu hade den stannat i byn o en förtvivlad familj fick den bogserad till nämda verkstad, som är en äldre herre som har och är kanske inte så toppmodern med dagen mått mätt, men han förbarmade sig över snigelbilen och öppnade huven, efter en stund gick han in på sitt lager och kom tillbaka o skruvade lite, bilen startades upp o gick helt perfekt o allt fungerade o inte en varningslampa lyste, familjen visste ju inte vad dom skulle ta sig till av lycka.

Vad gjorde gubben då???

Jo han bytte ut den nästan helt avrostade jordflätan mellan motor o kaross.