värdelösa avgasvärden, Sierra DOHC
-
Mcfly
- Erfaren
- Namn: Markus Johansson
- Kör: Ford Sierra CLX 2,0i DOCH 4x4 -90
värdelösa avgasvärden, Sierra DOHC
Tjena, besiktade min Sierra i mitten på april och fick extremt höga HC värden (pendlade mellan 150 och 520). Värdet gick ner till ca. 200 när man gasade men klev upp till över 500 när man släppte gasen och gick långsamt ner igen till ca. 300. Har läst på lite olika forum och kanske kommit fram till vad det kan vara, men jag vill vara helt säker så jag frågar här. Vad kan vara felet? Jag har nyligen bytt toppen och bytt alla packningar där emellan (även ventiltätningar) och sen gjort en ombesiktning och då blev helt plötsligt alla värden dålig!!!
CO 5,2 (0,5)
CO 2500 5,1 (0,3)
HC 344 (100)
LAMBDA 0,83 (0,95-1,09)
väldigt skeptisk över lambdasonden men har hört att många haft problem med katten också... vad skulle det mer kunna bero på?
CO 5,2 (0,5)
CO 2500 5,1 (0,3)
HC 344 (100)
LAMBDA 0,83 (0,95-1,09)
väldigt skeptisk över lambdasonden men har hört att många haft problem med katten också... vad skulle det mer kunna bero på?
Tags:
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Du har inte blinkat ut några eventuella felkoder på detta som med kan ge ledtrådar till orsaken?
Svårt med säga trolig orsak men en mindre bra fungerande lambdasond skulle kunna ge sådana fenomen. Som med är lätt kontrollerad med en voltmätare.
Som från dess signalkabel bör ge snabbt växlande mätvärden mellan 0-1 Volt och medelvärde på 0,6 Volt (Lambda 1) för en frisk fungerande sond. Annars är denna troligt defekt.
Ser av dess lambdavärde (0,83) ut att bränsleblandningen är klart fet
Inte helt otroligt heller att katalysatorn mer eller mindre gett upp men banka utmed denna med handflatan. Så brukar det skramla om den i fall dess bikaka om denna rasat samman.
Men det är iaf ny motorolja i motorn och den var väl varm körd vid avgasmätningen som är extra viktig för dessa motorer för bästa möjliga avgasvärden.
Svårt med säga trolig orsak men en mindre bra fungerande lambdasond skulle kunna ge sådana fenomen. Som med är lätt kontrollerad med en voltmätare.
Som från dess signalkabel bör ge snabbt växlande mätvärden mellan 0-1 Volt och medelvärde på 0,6 Volt (Lambda 1) för en frisk fungerande sond. Annars är denna troligt defekt.
Ser av dess lambdavärde (0,83) ut att bränsleblandningen är klart fet
Inte helt otroligt heller att katalysatorn mer eller mindre gett upp men banka utmed denna med handflatan. Så brukar det skramla om den i fall dess bikaka om denna rasat samman.
Men det är iaf ny motorolja i motorn och den var väl varm körd vid avgasmätningen som är extra viktig för dessa motorer för bästa möjliga avgasvärden.
-
Sierra tvånia
- Nybörjare
- Namn: Johnny Solheim
- Kör: Sierra o Mondeo v6
Hej Mcfly.
Undrar om du har monterat kamrämmen rätt. Kan den hamnat lite fel?
HC-värdet blir högt om motorn tänder fel.
Men den vanligaste orsaken är att det kommer olja i förbänningen. Dvs. igenom toppens tätningar. Eller repiga cyllindrar. Isåfall bolmar det rök.
Din kattalysator är säkert inte i toppskick, men den kan inte trolla bort höga HC-värden, även om den vore ny.
Fuskade igenom en dohc 2,0 med högt HC-värde en gång i tiden.
Inte riskfritt att göra så.
Jag sög ur oljan.
Fyllde tillbaka 1 liter ny olja.
Ryckte bort kabeln till oljetrycksmetaren.
Den gick igenom med nestan noll i HC-värde...
Men jag gorde det som sista utväg, då alternativet hade varit att kosta på bilen 10-12 tusen på att renovera toppen. Det va inte bilen värd.
CO värdet kan sänkas med "gräsklippar-bensin"
Men det bästa är ju att hitta felet. En gissning är att något blev fel när du renoverade toppen.
Lycka Till!
Undrar om du har monterat kamrämmen rätt. Kan den hamnat lite fel?
HC-värdet blir högt om motorn tänder fel.
Men den vanligaste orsaken är att det kommer olja i förbänningen. Dvs. igenom toppens tätningar. Eller repiga cyllindrar. Isåfall bolmar det rök.
Din kattalysator är säkert inte i toppskick, men den kan inte trolla bort höga HC-värden, även om den vore ny.
Fuskade igenom en dohc 2,0 med högt HC-värde en gång i tiden.
Inte riskfritt att göra så.
Jag sög ur oljan.
Fyllde tillbaka 1 liter ny olja.
Ryckte bort kabeln till oljetrycksmetaren.
Den gick igenom med nestan noll i HC-värde...
Men jag gorde det som sista utväg, då alternativet hade varit att kosta på bilen 10-12 tusen på att renovera toppen. Det va inte bilen värd.
CO värdet kan sänkas med "gräsklippar-bensin"
Men det bästa är ju att hitta felet. En gissning är att något blev fel när du renoverade toppen.
Lycka Till!
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo speciellt om nu avgasvärdena var bra innan topprenoveringen,, kan det ju vara idé att kolla över kamrems inställningarna.
Mina erfarenheter är iaf att en frisk katalysator även tar ner duktigt höga HC även om det som sagt ofta beror på större mängd oljeintrång i förbränningen.
Där ju dock ventiltätningarna är nya..
Ja det var med ett snikvariant med så pass lite olja i motorn väl användbar på en äldre häck bara att få igenom nålsögat med.
Mina erfarenheter är iaf att en frisk katalysator även tar ner duktigt höga HC även om det som sagt ofta beror på större mängd oljeintrång i förbränningen.
Där ju dock ventiltätningarna är nya..
Ja det var med ett snikvariant med så pass lite olja i motorn väl användbar på en äldre häck bara att få igenom nålsögat med.
-
Mcfly
- Erfaren
Första besiktningen körde jag med 5 liter alkylat bensin för 4 takts maskiner och lite K-sprit och då blev ju alla andra värden bra men HC värdet var ju fortfarande dåligt.
Jag har inte kollat upp nå felkoder eftersom jag inte har haft nån möjlighet, ska försöka få tag på någon som kan kolla det.
Ska ta och banka lite på Katten för att se om det är något löst i den.
Det är inte rem i denna, utan kedja
men jag och brorsan såg till att följa alla stegen i Haynes boken och sätta vevaxeln och kamdreven i rätt positionv men vad vet jag, vi hade inget mät instrument för gradantal och det stog ju i boken att kamaxlarna skulle stå på ett visst sätt och vi gjorde ara en mätning med ögat =P så det kan ju vara någonting där också.
Det jag skulle kunna tänka mig som förstör är att vi planade aldrig toppen för den såg bra ut, och den kanske är lite skev ändå, vad vet jag...
Jag har inte kollat upp nå felkoder eftersom jag inte har haft nån möjlighet, ska försöka få tag på någon som kan kolla det.
Ska ta och banka lite på Katten för att se om det är något löst i den.
Det är inte rem i denna, utan kedja
Det jag skulle kunna tänka mig som förstör är att vi planade aldrig toppen för den såg bra ut, och den kanske är lite skev ändå, vad vet jag...
-
Sierra tvånia
- Nybörjare
-
Sierra tvånia
- Nybörjare
-
SK Racing
Ja det mesta har ju tagits upp här, men ingen har så vitt jag läst nämt otäta ventiler/skadade säten.
Jag har haft bra co värden på alla mina bilar, doch har ju ingen hc skrivits ned då dom varit för gammla för det.
Vad jag skulle komma till är att co halten varit fin trots frätskador på säten och motsvarande yta på ventilen, efter ett ordentligt toppjobb så har motorena gått bättre, dragit mindre soppa, och haft för sin ålder väldigt fina avgasvärden, även på hc när jag tittat på mätutrustningen på bilprovningen.
När du har en co på över 5, ja då är ju det något som är väldigt knas, eller flera små faktorer som samverkar.
Jag förutsätter att alla tänddelar är nya/olja-luft med och att motorn står rätt efter montering av toppen, stämmer det jag skrev innan, ja då är det motorns styrsystem som jävlas med dig, en frisk dohc har väldigt fina avg värden, även utan kise, doch inte så bra att den klara bes utan den med vanlig soppa i tanken.
Jag har haft bra co värden på alla mina bilar, doch har ju ingen hc skrivits ned då dom varit för gammla för det.
Vad jag skulle komma till är att co halten varit fin trots frätskador på säten och motsvarande yta på ventilen, efter ett ordentligt toppjobb så har motorena gått bättre, dragit mindre soppa, och haft för sin ålder väldigt fina avgasvärden, även på hc när jag tittat på mätutrustningen på bilprovningen.
När du har en co på över 5, ja då är ju det något som är väldigt knas, eller flera små faktorer som samverkar.
Jag förutsätter att alla tänddelar är nya/olja-luft med och att motorn står rätt efter montering av toppen, stämmer det jag skrev innan, ja då är det motorns styrsystem som jävlas med dig, en frisk dohc har väldigt fina avg värden, även utan kise, doch inte så bra att den klara bes utan den med vanlig soppa i tanken.
-
Mcfly
- Erfaren
Toppen har min bror fått arbeta med eftersom att han kan sånt där bättre än mig och vad jag vet så har alla mekaniska och rörliga delar legat i bensin under något dygn för att renas och sen har det monterats sprillans nya ventiltätningar eftersom dom var slut, han tickar ju ingenting och han går väldigt fint, jämnt och bra. Men som jag nämnde i ovanstående inlägg så planade vi aldrig toppen och vi hade ingen gradskiva för att kolla så att kammarna stog rätt, utan vi gick bara på ögonmått. Så skulle något utan det kunna vara problemet?
Kan även tillägga att under motorbromsning och tomgång hör man hur den liksom puffar till ibland och kan rycka lite, tänder han lite dåligt kanske?
Kan även tillägga att under motorbromsning och tomgång hör man hur den liksom puffar till ibland och kan rycka lite, tänder han lite dåligt kanske?
-
Sierra tvånia
- Nybörjare
Efter vad du beskiver, så verkar det som motorn förtänder.Mcfly skrev:Toppen har min bror fått arbeta med eftersom att han kan sånt där bättre än mig och vad jag vet så har alla mekaniska och rörliga delar legat i bensin under något dygn för att renas och sen har det monterats sprillans nya ventiltätningar eftersom dom var slut, han tickar ju ingenting och han går väldigt fint, jämnt och bra. Men som jag nämnde i ovanstående inlägg så planade vi aldrig toppen och vi hade ingen gradskiva för att kolla så att kammarna stog rätt, utan vi gick bara på ögonmått. Så skulle något utan det kunna vara problemet?
Det kan i sin tur påverka flera avgas-värden.
En trolig orsak, efter vad du berättat är att kamkedjan ligger fel.
Fram med stroboskoplampan o kolla.
(På gamla bilar kunde man "hämta in det" med att vrida fördelaren.
Tveksam, osäker, om att det går lika bra på din motor. (vet inte)
Optimal är det iaf inte, då ventilerna ligger fel i tid, mot kolvarnas rytm.
-
Mcfly
- Erfaren
det känns som om ifall en kam har kuggat över borde bilen gå värdelöst eftersom att han är både kamkedjad och kuggarna är ganska stor. Det är också ganska svårt att ställa kamdreven fel i motorn om den är kamkedjad. Däremot så skulle jag kunna tro att det är bara nån finjustering som måste göras med rotorn.
Ska försöka kolla upp det här ikväll om jag har rätt verktyg till det.
Kan tillägga att vattentempmätarn står på typ "M":ett i NORM (Normal) och det anses vara lite under det den ska ligga på i vanliga fall med tanke på att den förut (innan topp bytet) legat mellan "O" och "R".
Ska försöka kolla upp det här ikväll om jag har rätt verktyg till det.
Kan tillägga att vattentempmätarn står på typ "M":ett i NORM (Normal) och det anses vara lite under det den ska ligga på i vanliga fall med tanke på att den förut (innan topp bytet) legat mellan "O" och "R".
-
Mcfly
- Erfaren
Har nu skruvat ur tändstift, plockat av multirem och skruvat av Ventilkåpan och det verkar se okey ut. Jag har inte mätt med nån gradskiva men båda sträcken på dreven pekar ju utåt när cylinder 1 är i tändningsläge. Däremot så ser dom ut att vara lite för rakt utåt om man jämför med hur dom ska stå i Haynes boken. Tycker han fortfarande går lite ojämnt och puffar lite på tomgången efter att försökt fixa till kamdreven.
Rotorn gick inte att justera eftersom det är spår i den som ska passas in på kamdrevet. Något jag reagerade på är Fördelar locket, för rotorn går först förbi 1:an, sen 2:an men sen går han förbi 4:an och sist 3:an :S (jag vet inte hur tändningsordningen är på en DOHC men det kändes skumt).
Har tittat runt lite på denna sida och hittat en guide på hur man "blinkar" koder så jag ska göra det så man förhoppningsvis får ut nån vettig info för just nu känns det som om det kan vara 1.000.000 olika fel -.-*
Rotorn gick inte att justera eftersom det är spår i den som ska passas in på kamdrevet. Något jag reagerade på är Fördelar locket, för rotorn går först förbi 1:an, sen 2:an men sen går han förbi 4:an och sist 3:an :S (jag vet inte hur tändningsordningen är på en DOHC men det kändes skumt).
Har tittat runt lite på denna sida och hittat en guide på hur man "blinkar" koder så jag ska göra det så man förhoppningsvis får ut nån vettig info för just nu känns det som om det kan vara 1.000.000 olika fel -.-*
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Har många gånger varit ute för att jorden till lambdan inte varit tillräcklig. Fanns t.om ett servicebrev för länge länge sen som beskrev detta problem och en lösning.
Leta upp kablarna från stift 40 och 49 vid styrenheten och sätt en "tjuv" eller löd en kabel mellan dom.
Sen är dom känsliga för läckage i grenrörspackningen. Har du tillgång till tryckluft så sätt truckluftsmunstycket i avgasröret med en trasa runt (motorn kall och inte igång). Be sedan en kompis spraya med såpvatten runt grenröret och kolla efter bubblor. Kommer det bubblor demontera, rengör och sätt dit ny packning igen.
Utöver det kan du också kolla på den lilla gummislangen till vevhusventilationen (sitter typ under grenröret in i blocket), läcker den så får du skitvärden också.
Leta upp kablarna från stift 40 och 49 vid styrenheten och sätt en "tjuv" eller löd en kabel mellan dom.
Sen är dom känsliga för läckage i grenrörspackningen. Har du tillgång till tryckluft så sätt truckluftsmunstycket i avgasröret med en trasa runt (motorn kall och inte igång). Be sedan en kompis spraya med såpvatten runt grenröret och kolla efter bubblor. Kommer det bubblor demontera, rengör och sätt dit ny packning igen.
Utöver det kan du också kolla på den lilla gummislangen till vevhusventilationen (sitter typ under grenröret in i blocket), läcker den så får du skitvärden också.