Sida 1 av 1

Ford Scorpio 2,9, bakhjulet låste sig under körning??

Postat: tor aug 16, 2012 2:20 pm
av Bushido
Hej allihop!

Ar ett litet problem med min scorpa, senast jag var ute och körde så låste sig plötsligt ena bakhjulet helt utan anledning... Man kunde liksom känna hur bilen började rycka och "dyka" med bakänden i omgångar som att den bromsade vänster bakhjul av sig själv med jämna mellanrum, och till slut låste sig hjulet helt. När bilen väl stannat kunde man inte köra en meter framåt, men däremot kunde man backa varpå hjulet lossnade och man kunde köra framåt igen. Felet upprepar sig dock och bilen sladdar till ett stopp med vänster bakhjul låst med jämna mellanrum. Går dock lika bra att backa loss hjulet och köra vidare en bit varje gång det händer.

Fick höra av en bekant att det antingen kan vara bromsoket som suttit löst och hamnat på sniskan, eller också ett belägg till parkeringsbromsen som satt sig någonstans. Detta ska då sitta inuti navet om jag förstått saker och ting rätt, men när jag nu väl tagit av hjulet så ser det ut som att parkeringsbromsens aktiverande arm sitter ovanpå själva oket och verkar direkt på färdbromsens bakre skivor. Fattar inte riktigt vad det är som ska ha satt sig på tvären, oket ser ut att sitta fast ordentligt och bromsarna funkar i övrigt som de ska. Inga belägg som ligger an så vitt jag vet, har iallafall inte hört något.

Är det någon som vet något mer om det här felet och som kan räta ut frågetecknen?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Anton.

Postat: tor aug 16, 2012 3:11 pm
av JPStromberg
Hej
Är det en nyare Scorpio eller den äldre modellen? Är det den tidigare modellen så arbetar (åtminstone Sedan och Combicoupe) handbromsen på oket det sitter en arm som ska röra sig när du drar i spaken och inget inuti skivan/trumman som på Volvo eller Rover för den delen. Du har inte haft problem med ABS på bilen? Tänds en gul lampa på instrumentpanelen när detta inträffar?
Kommer felet helt plötsligt eller efter att du bromsat?

Jan-Peter

Postat: tor aug 16, 2012 3:26 pm
av Bushido
JPStromberg skrev:Hej
Är det en nyare Scorpio eller den äldre modellen? Är det den tidigare modellen så arbetar (åtminstone Sedan och Combicoupe) handbromsen på oket det sitter en arm som ska röra sig när du drar i spaken och inget inuti skivan/trumman som på Volvo eller Rover för den delen. Du har inte haft problem med ABS på bilen? Tänds en gul lampa på instrumentpanelen när detta inträffar?
Kommer felet helt plötsligt eller efter att du bromsat?

Jan-Peter
Hej!

Det är den äldre modellen, Ghia-utrustad.
Jag förstår. Då var det som jag trodde då ja. Armen rör sig och fjädrar fint så vitt jag kan se...
När du säger det så har abs-lampan varit lite lynnig och tänds lite då och då, men jag vet inte om de två felen är relaterade... Bromsarna har funkat bra både med och utan lampan tänd, men jag minns tyvärr inte om det är så att den alltid varit det ena eller det andra när felet inträffar. Ena gången var det halt och snötäckt väg, och då släppte låsningen av sig själv. Andra gången så var vägbanan torr, och då var jag som sagt tvungen att backa loss bilen. Var ett tag sen jag körde med bilen då besiktningstiden gick ut för några månader sen, försöker nu få den besiktningsvärdig på nytt.

Gjorde som så att jag tog av oket och skivan. Noterade att det var ganska tight mellan beläggen och skivan, men som jag sa har jag inte hört några tendenser till anliggning. Kanske räcker att smörja upp oket lite? Beläggen har en del material kvar så jag tror inte att det är på grund av att de behöver bytas akut. Dock så är det ett ganska rejält glapp i navet som jag inte vet om det är normalt eller ej... Kan det kanske ha med felet att göra? Låter skrapigt när man rör på det... Se film nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=qnkSedFSeyo

Mvh Anton.

Postat: tor aug 16, 2012 3:38 pm
av sierramannen
Hej
Det är hjullagret som är kasst .
Går att byta själv om du har tillgång till press .
Mvh Joakim

Postat: tor aug 16, 2012 3:40 pm
av Bushido
sierramannen skrev:Hej
Det är hjullagret som är kasst .
Går att byta själv om du har tillgång till press .
Mvh Joakim
Hej!
Typiskt, hade hoppats att det inte skulle vara det... Men varför låser sig hjulet, bara för att sedan lossna och rulla en bit på nytt? Borde det inte låsa sig och sen vara låst om nu lagret är kass? Hur funkar det liksom?
Mvh Anton.

Postat: tor aug 16, 2012 3:44 pm
av sierramannen
Rullar i lagret som ställer sig på tvären och sen åker tillbaka till sin plats . Var glad för att det märkts innan det låst sig helt . Mitt märktes inget utan låste sig helt i 80 km !
Mvh Joakim

Postat: tor aug 16, 2012 3:52 pm
av Bushido
sierramannen skrev:Rullar i lagret som ställer sig på tvären och sen åker tillbaka till sin plats . Var glad för att det märkts innan det låst sig helt . Mitt märktes inget utan låste sig helt i 80 km !
Mvh Joakim
Åfasen, där ser man. Jaja, låter ju logiskt då... Jo, det är jag ju glad för isåfall... Mindre glad över att det inte var ett enklare fel... Men men, frågan är ju då vad man ska ta sig till... Hur byter man hjullager på de här bilarna? Måste jag ha av halva bakvagnen med länkarm och allt för att komma åt eller hur går man till väga?
Var köper man ett billigt hjullager förresten?
Mvh Anton.

Postat: tor aug 16, 2012 4:03 pm
av sierramannen
Näpp , räcker med att skruva loss hela klumpen som lagret sitter i . Sitter med 4 bultar . Ta bort bromsskölden så syns det hur det sitter ihop . Du kan behöva en avdragare för att få bort navet med hjulbultarna på dock .
Mvh Joakim

Postat: tor aug 16, 2012 4:57 pm
av HEA
Hade samma problem med min första scorpio, dock låste/bromsade den sakta - till att öka motståndet rätt snabbt, vissa knakljud uppstod också... En annan sak som hände var att hjulet/navet blev fruktansvärt varmt när man kände på det... Det visade sig vara lagret... Som fick bytas.

Själv lämnade jag in den... tror det gick på runt 1500 :- kronor då.

Postat: tor aug 16, 2012 5:40 pm
av Bushido
Det där med att hjulet blir varmt är helt klart bekant, så då är det nog lagret... Tack för infon!
sierramannen skrev:Näpp , räcker med att skruva loss hela klumpen som lagret sitter i . Sitter med 4 bultar . Ta bort bromsskölden så syns det hur det sitter ihop . Du kan behöva en avdragare för att få bort navet med hjulbultarna på dock .
Mvh Joakim
Ok, förstår. Låter ju hoppfullt iallafall. Fasen vet om jag orkar dock, hade hoppats på minimalt med meck för att sedan kunna besiktiga och sälja bilen... Tror nästan jag lägger upp en annons här på forumet som en intressekoll, får jag bara rimligt för bilen med tanke på det lilla jobb där är så får det vara. Hon är trots allt riktigt fin för sin ålder så det vore synd att skrota henne.

Edit: Om någon är intresserad få finns annonsen här:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... post559269

Mvh Anton.

Postat: tor aug 16, 2012 7:53 pm
av HEA
sierramannen skrev:Hej
Det är hjullagret som är kasst .
Går att byta själv om du har tillgång till press .
Mvh Joakim
Vet inte med Scorpion exakt, men jag hade en volvo 242:a en gång, jag stod på gatan och bytte framhjuls lager... En avdragare för att få bort gamla lagret samt en gummi-klubba med en träplanka att slå på, för att slå på / trycka in det nya lagret...

Visst det tog tid, man fick slå exakt rakt och inte för hårt, men det gick...

Nu vet jag att Volvo är en annan bil, men är skillnaden så stor? Behövs verkligen en press - för fattigmans-reparationer? (inget ont menat med fattigmans, vet hur det är att vara arbetslös, är för den delen inte själv rik)

Postat: tor aug 16, 2012 7:58 pm
av fordmaffian
japp tyvärr är de så, både på scorpio och sierra :( de lindrigaste sättet är att ta hela navet å byta då man ändå måste ta isär de vid demontering

Postat: lör aug 18, 2012 8:42 am
av SK Racing
Behövs ingen press, jag har demonterat och monterat mååååååååååååånga lager med bara hammare och dorn, men får bara vara försiktig och jobba runt ytterringen hela tiden så det följer med runt om, utan o nypa.

Postat: lör aug 18, 2012 11:22 am
av fordmaffian
SK Racing skrev:Behövs ingen press, jag har demonterat och monterat mååååååååååååånga lager med bara hammare och dorn, men får bara vara försiktig och jobba runt ytterringen hela tiden så det följer med runt om, utan o nypa.
då har jag haft otur bara för de flesta har jag fått ta och byta hela klumpen eftersom lagerbanorna suttit som satan

Postat: lör aug 18, 2012 9:26 pm
av SK Racing
Det ska dom inte göra, är det så att lagren är helt kass o inte ska återanvändas, bara ta o svetsa i lagerbanan, så krymper lagerringen ihop o i princip rammla ut själv när den svalnat, har gjort så på tröskor o andra maskiner, där en inte alltid kommer åt o knacka ut ringen.